چرا سیاستمداران به فضای مجازی پناه می‌برند؟

استنادنیوز؛ یک استاد ارتباطات درباره انتشار اخبار مهم از سوی صاحبان آنها در فضای مجازی معتقد است: بی اعتمادی به رسانه ها فقط بین مردم نیست گاهی اوقات مسئولان هم به رسانه‌ها بی اعتماد می شوند.

امید علی مسعودی در گفت‌وگوی درباره‌ی تمایل برخی سیاستمداران داخلی و خارجی به استفاده از فضای مجازی برای انتشار خبرها، اظهار کرد: بی اعتمادی به رسانه‌ها فقط به مخاطبان و مردم برنمی‌گردد، بلکه گاهی اوقات مسئولان هم به آن بی‌اعتماد می‌شوند. به عنوان نمونه ترامپ در آمریکا نشریات و رسانه‌ها را قبول ندارد و اخبار مهم خود را در توئیتر می‌گذارد. مردم معمولاً خبرهای واقعی را در فضای مجازی جستجو می‌کنند؛ چرا که رسانه‌های رسمی اعم از مطبوعات رادیو تلویزیون واقعیت را نمی‌گویند و یا دیر می‌گویند که دیگر ارزش خبری را از دست داده است. به همین دلیل به فضای مجازی می‌روند و حداقل قضیه این است که در آنجا با هم تعامل می‌کنند.

این استاد ارتباطات علت انتشار اخبار مهم از سوی مسؤولان در صفحات شخصی خودشان را اینگونه عنوان کرد که کاربران و مسؤولان اعتمادشان به رسانه‌ها کم شده است. از طرفی رسانه‌های رسمی تحقیق نمی‌کنند که چه اتفاقات و جریاناتی در حال شکل‌گیری است.

او با اشاره به وظایف رسانه‌ها در این زمینه گفت: رسانه‌ای که انصاف و عدالت نداشته باشد و فقط مواضع یک بخش از جامعه را منتشر کند، طبیعی است که آن بخشی که به آن پرداخته نمی‌شود بی‌اعتنایی نسبت به رسانه داشته باشد. گاهی مواقع رسانه‌هایی داریم که خیلی به آنها مراجعه می‌شود ولی دلیل بر این نمی‌شود که مردم به آن اعتماد داشته باشند مراجعه‌کننده زیاد، دلیل بر اعتماد داشتن نیست.

او با اشاره به اعلام استعفای محمد جواد ظریف در اینستاگرام گفت: رسانه‌های رسمی ما پس از این اتفاق می‌توانند تحلیل خودشان را ارائه بدهند و بررسی کنند که وقتی یک شخصیت مهم استعفا می‌دهد چگونه به عنوان یک ترند در کل شبکه‌های اجتماعی می‌شود. اولین برخورد رسانه‌ها شناخت همین پدیده است.

این استاد ارتباطات درباره علت انتشار اخبار مهم در فضای مجازی و اهمیت آن اظهار کرد: هر انسانی به دنبال آن است که به سرعت پیام خود را به گوش دیگری برساند و هرکسی به نحوی در هر رسانه‌ای داد می‌زند. متن استعفای آقای ظریف هم به دلیل اهمیتی که داشت مورد توجه همه کاربران بود. اتفاقاً ایشان با علنی کردن این استعفا به دنبال این بودند که همه بدانند، تا موانع و محدودیت‌ها برطرف شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گرایش به انتشار اخبار در فضای مجازی به معنای نزدیک شدن به پایان عمر رسانه‌های رسمی است؟ گفت: هیچ رسانه‌ای عمرش به پایان نرسیده است، رسانه‌ها در امتداد یکدیگرند ما الان تلگراف و تلفن نداریم اما ایمیل داریم. همچنین افراد به رسانه‌هایی که امکانات بیشتری دارند، روی می‌آورند خود این باعث شده است فضای بهتری برای رسانه‌ای شدن افراد فراهم شود. در کشور ما متأسفانه به دلیل ضعف محتوا و عملکرد ضعیفی که رسانه‌ها دارند از جمله مطبوعات این اتفاق پررنگ‌تر است. کسی که دنبال رسانه می‌رود از آن رسانه محتوا می‌خواهد. محتوایی که نیازهایش را برطرف کند. الان فضای مجازی نیازهای مردم را برطرف می‌کند به همین خاطر است که مردم از آن استقبال می‌کنند. یک زمانی اولین خبرها را از صداوسیما می‌شنیدیم اما حالا تلگرام رسانه اول شده است و علت این اتفاق به ضعف رسانه‌های ما بر می‌گردد.

دکتر مسعودی در پایان این گفت‌وگو بار دیگر به استعفای ظریف اشاره کرد و گفت: متأسفانه بیشتر از آنکه موضوع خدمات و اقدامات آقای ظریف مطرح شود، بر روی خود استعفای ایشان متمرکز شدیم؛ در حالی که پیام استعفای ایشان مشکلاتی است که با آنها روبه روست و گاهی مواقع احساس می‌کند که ناتوان است و نمی‌تواند موانع را بردارد. استعفای ایشان یک پیام کاملاً رسانه‌ای داشت؛ چرا که اگر غیر از این بود شاید استعفا منتشر نمی‌شد و در خفا این اتفاق می‌افتاد. استعفای ایشان به معنای این بود که موانعی بر سر راه ایشان است که رسانه‌ها باید این موانع را بررسی کنند.





telegram estenadnews

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان میهمان

0
  • رضا

    همچون بسیاری از پیشرفت های چند دهه اخیر در دنیا، اقتصاد دانش بنیان نیز پس از جنگ جهانی دوم ظهور کرد. مفهوم اقتصاد دانش بنیان در ابتدا در سال ۱۹۹۶ و توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) به عنوان یک نظریه اقتصادی و یک چارچوب فنی-اقتصادی جدید مطرح شد.
    در ایران نزدیک به یک دهه است که مفهوم شرکت های دانش بنیان در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان به طور جدی اهمیت پیدا کرده است، اگرچه راه درازی برای پیشرفت وجود دارد. نقش دولت و سازمان های مربوطه در این حوزه بیشتر باید حمایتی و در سیاست گذاری باشد. همچنین اختصاص بودجه برای حمایت از شرکت های دانش بنیان که بسیار راهگشا خواهد بود.

    این نظریه اقتصادی بر نقش دانش، خلاقیت، و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) تاکید ویژه دارد و می تواند به اقتصاددانان کمک کند تا مکانیزم های اقتصادی پنهان در رشد اقتصادی را بشناسند و برای تسریع در رشد و توسعه اقتصادی، سیاست‌ها و راهکار‌های جدید پیدا کنند. همچنین به مردم کمک می کند تا بهتر درک کنند که چرا کشور‌های فقیر و ثروتمند وجود دارند و اینکه چرا کشور‌های فقیر، فقیر هستند و کشور‌های ثروتمند، ثروتمند.

    یکی از دلایل اینکه امروزه چین به کشوری تبدیل شده که تمام معادلات اقتصادی دنیا را به هم ریخته و خود را به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی به دنیا شناسانده، توجه صحیح و به هنگام به اقتصاد دانش بنیان بوده است.

  • ugd

    شکل‌گیری محیط کسب و کار را نیازمند همدلی و حرکت خودجوش در راستای اصلاح فرهنگی دانست و ادامه داد: آنچه که موجب شکل گیری این محیط می شود، اعتقاد و اعتماد به جوانان دارای ایده است، که صنعت و اقتصاد آینده را با ایده‌های خلاقانه خود دست‌خوش تحول می‌کنند.

نظرسنجی شهرداری کشور 1

نظرسنجی شهرداری مازندران2

مهردانا

instagram estenad

telegram estenad

آخرین اخبار