عملیات نشاکاری از نیمه دوم فروردین در مازندران آغاز می شود\

عملیات نشاکاری از نیمه دوم فروردین در مازندران آغاز می شود

  • کد خبر: 216108
  • چاپ
  • انتشار: 25 اسفند 1397 - 07:23

استنادنیوز؛ رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه از دهه سوم فروردین ماه عملیات نشاکاری در شالیزارهای مازندران آغاز می‌شود، گفت: توصیه ما به کشاورزان این است بحث بیمه را جدی بگیرند به این دلیل که سال گذشته با مشکل تنش آبی مواجه بودیم و امسال نیز با درصد کمتری با این معضل مواجه خواهیم شد.

آغاز عملیات نشاکاری از دهه سوم فروردین

ابراهیم قربان‌نژاد  با اشاره به اینکه تاکنون عملیات آب‌تخت با آب‌های روان در 66 هزار هکتار معادل 31 درصد از شالیزارهای مازندران انجام شد، اظهار کرد: عملیات شخم و شیار در بیش از 53 درصد اراضی شالیزاری مازندران انجام شد و با توجه به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی این میزان از سطح بیشتری برخوردار بوده است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه عملیات خزانه‌گیری برنج نیز در 30 هزار هکتار از شالیزارهای استان صورت گرفت، اضافه کرد: عملیات بذرپاشی نسبت به سال گذشته از درصد پایین‌تری برخوردار بود به این دلیل که به کشاورزان توصیه کردیم در انجام عملیات خزانه‌گیری و بذرپاشی عجله نکنند.

قربان‌نژاد تصریح کرد: با توجه به توصیه تحقیقاتی زمان خزانه‌گیری و بذرپاشی فروردین ماه اعلام شد به این دلیل احتمال خسارت و افت در عملکرد محصول از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه 6 درصد از کشاورزان مازندران نسبت به بحث بیمه اقدام کردند، اظهار کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد سه برابری برخوردار بوده است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران  یادآور شد: حواله 750 تن بذر گواهی شده ارقام پُرمحصول و محلی از طریق مراکز خدمات جهاد کشاورزی صادر شده که بیش از 12 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران را پوشش می دهد و درصدد این هستیم برای سال آینده دست‌کم بیشتر اراضی شالیزاری بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم تا کشاورزان با استفاده از بذر مناسب بتوانند به تولید بپردازند.

قربان‌نژاد با اعلام اینکه از دهه سوم فروردین ماه عملیات نشاکاری در شالیزارهای مازندران آغاز می‌شود، تصریح کرد: توصیه ما به کشاورزان این است بحث بیمه را جدی بگیرند به این دلیل که سال گذشته با مشکل تنش آبی مواجه بودیم و امسال نیز با درصد کمتری با این معضل مواجه خواهیم شد.

وی با تأکید بر انجام عملیات آبیاری تناوبی و استفاده از هرزاب‌ها برای آب تخت اولیه اراضی، خاطرنشان کرد: تسریع در انجام این اقدام موجب مدیریت مصرف آب در اراضی می‌شود که بعد از کشت نیز کشاورزان با توجه به موضوع آبیاری تناوبی می‌توانند عملکرد تولید در واحد سطح را افزایش دهند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشاورزان در انجام عملیات خزانه‌گیری عجله نکنند،گفت: کشاورزانی که عملیات بذرپاشی را انجام دادند حتما نسبت به تهویه خزانه‌ها باتوجه به شرایط جوی دقت کافی داشته باشند.

قربان‌نژاد گفت: بذرهایی که از سوی جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد بوجار و همراه با سموم ضدعفونی بوده ولی توصیه ما به کشاورزانی که از بذر خودمصرفی استفاده  این است توصیه با آب و نمک بذرهای چروکیده، پوک را جدا کرده و با دریافت سم ضدعفونی شده از حفظ نباتات اقدام کنند تا بتونیم بیماری‌های بذرزا را کنترل کنیم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار