برداشت شن و ماسه از رودخانه یکی از عوامل سیل در مازندران / آیا منافع عده ای خاص مهمتر از جان و مال مردم است؟\
  • مسئولین پاسخگو باشند؛

برداشت شن و ماسه از رودخانه یکی از عوامل سیل در مازندران / آیا منافع عده ای خاص مهمتر از جان و مال مردم است؟

  • کد خبر: 216241
  • چاپ
  • انتشار: 15 فروردين 1398 - 11:07

برداشت های غیر مجاز و غیر اصولی شن و ماسه از رودخانه تلار را می توان یکی از عوامل تشدید کننده سیل اخیر در مازندران و ایجاد خسارت به مردم دانست

 به گزارش استناد نیوز، شاید بتوان یکی از علل وقوع سیل و طغیان رودخانه را در دست درازی به حریم آن دانست، اگرچه برداشت شن و ماسه از رودخانه منافع سرشاری برای عده ای خاص دارد و پروژه های عمرانی نیز از آن بهره می برند ولی متاسفانه انجام این عملیات از بستر رودخانه‎ها عوارض ناخوشایندی را به همراه داشته و تخریب بستر و برداشت بی‌رویه از آن منجر به جاری شدن سیل، تخریب نهرهای کشاورزی و هدایت آب‌ های گل‌‌آلود و املاح به زمین ‌های زراعی و نابودی این زمین‌‌ها نیز می شوند.

متاسفانه در سیل اخیر استان مازندران هم رد پای برداشت های بی رویه کاملا مشهود است، با گذر از کناره رودخانه تلار شاهد فعالیت مداوم ماشین آلات سنگین برداشت شن و ماسه هستیم که بی وقفه به تاراج این سرمایه ها و تخریب بستر رودخانه می پردازند و بعضا برخی مسئولان منطقه ای را هم با خود همراه کرده اند! شاید اگر مسئولین از سال های گذشته جلوی این اقدامات مخرب و منفعت طلبانه را می گرفتند امروز شاهد خسارات سنگین سیل در شهرهای حاشیه رودخانه تلار از زیراب تا کیاکلا نبودیم و مردم در گرفتاری کمتری بودند.

سیل 12 فروردین که 4 جوان در روستای «کتی لته» گرفتار شده بودند دقیقا در منطقه ای اتفاق افتاد که از مدت ها قبل اهالی روستای کتی لته و روستاهای اطراف از برداشت های بی رویه و دست درازی به بستر رودخانه توسط 2 کارگاه شن و ماسه گلایه داشتند اما گوش شنوایی وجود نداشت و مسئولان آب منطقه ای و فرمانداری و سایر مسئولین مرتبط هم به حمایت از برداشت ها می پرداختند، خبرنگار استناد نیوز به دعوت اهالی روستا به محل وقوع سیل رفت تا از نزدیک به بررسی موضوع بپردازد، متاسفانه بستر رودخانه که به دلیل همین فعالیت های اقتصادی سست شده بود با شروع طغیان تلار ریزش کرد، چند هکتار از زمین های اطراف را با خود برد و عده ای در میان سیل گرفتار شدند، اتفاقی که می توانست فاجعه آفرین باشد و جان و مال مردم را به خطر انداخت. حادثه ای که برای اولین بار نیست در این منطقه اتفاق می افتد و در صورت عدم اقدامی مناسب باز هم تکرار خواهد شد.

اهالی روستا به شدت گلایه مند بوده و خواستار برخورد قاطع مسئولان استانی با مسببین این خسارات وارده و سپردن عنان کار اصلاح بستر رود به دست قرارگاه خاتم الانبیا و بسیج سازندگی هستند که اعلام آمادگی داشته اند به صورت رایگان ایمن سازی را انجام دهند اما متاسفانه مخالفت هایی در این خصوص وجود دارد!

سیل کتی لته شن و ماسه

موضع برداشت بی رویه شن و ماسه از رود تلار موضوعی محدود به منطقه ای خاص نیست، متاسفانه سالیان سال است این برداشت ها توسط گروه هایی با حمایت هایی خاص صورت می گیرد، این درحالی است که یک فرد عادی اجازه برداشت یک سطل شن و ماسه از رودخانه را ندارد! ذکر این نکته ضروری است که معمولا برداشت های شن و ماسه به بهانه لایروبی سطح رودخانه صورت می گیرد درحالی که این دو کاملا از هم مجزا و متفاوت هستند.

برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ ها عوارض ناخوشایندی به لحاظ ژئومورفولوژیکی دارد و به دنبال آن باعث پیامدهای مخرب زیست محیطی و شیمیایی می ‌شود.همچنین این برداشت های بی رویه موجب عمیق‌تر شدن بستر رود شده و در نتیجه به طور موضعی سطح اساس رودخانه برای بالادست تغییر کرده و جابجا می ‌شود و به دنبال آن فرسایش قهقرایی به سمت بالادست آغاز می شود. افزایش عرض رودخانه ‌ها یکی از مهم‌ ترین اثرات برداشت بی ‌رویه شن و ماسه است، این امر موجب ریزش سطح دیواره رودخانه‌ها و به خطر افتادن اراضی کشاورزی اطراف رودخانه ‌ها می ‌شود.‌کاهش‌ ذخیره و موجودی شن و ماسه در اثر بهره‌ برداری بی ‌رویه منجر به پایین افتادن بستر رودخانه و خط داغ آب و بزرگ شدن تدریجی محل برداشت شن و ماسه در اثر حفاری و گودبرداری شده و در طول زمان باعث انحراف بیش از حد مسیر آب می شود که می تواند سیل را به همراه داشته باشد.

حال ضمن کمک به خسارت دیدگان سیل انتظار داریم مسئولان استان مازندران اقدامات لازم را در خصوص پیشگیری از حوادثی مشابه در آینده انجام دهند. از استاندار مازندران، سازمان بازرسی و دستگاه های نظارتی انتظار داریم برخوردی قاطع با افرادی که مجوز چنین برداشت هایی را صادر می کنند داشته باشند، شرکت آب منطقه ای استان، معاون عمرانی استانداری مازندران، اداره صنعت، معدن و تجارت، اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، مدیر کل شیلات استان، مدیر کل امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، فرمانداری ها و همه مسئولانی که طی سالیان گذشته و اکنون کوتاهی داشته اند باید پاسخگو باشند.

از دادستانی استان مازندران تقاضا داریم به این مسئله مهم که جان و مال مردم را به خطر انداخته و خواهند انداخت ورود کند چرا که خواسته بسیاری از مردم است.

هیچ فرد یا گروهی نباید اجازه داشته باشند تا منافع عموم مردم را فدای منافع شخصی و گروهی خود نماید.

سیل کتی لته

سیل مازندران

برداشت بی رویه از بستر رودخانه



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار