پایان فصل صید ماهی‌های استخوانی در دریای مازندران/ارزش اقتصادی 250 میلیارد تومانی برای صیادان\

پایان فصل صید ماهی‌های استخوانی در دریای مازندران/ارزش اقتصادی 250 میلیارد تومانی برای صیادان

  • کد خبر: 216244
  • چاپ
  • انتشار: 17 فروردين 1398 - 07:21

استنادنیوز؛ مدیرکل شیلات استان مازندران اظهار کرد: فصل صید ماهی‌های استخوانی بعد از 6 ماه فعالیت از 15 مهر ماه سال گذشته آغاز شده تا 15 فروردین ماه امسال به پایان رسیده است.

ولی‌الله محمدزاده با اشاره به اینکه در این مدت بیش از 4 هزار صیاد پُرتلاش مشغول صید ماهی استخوانی بودند که حدود 7 هزار تن انواع ماهی استخوانی صید شد، افزود: ارزش اقتصادی ماهی‌های صید شده 250 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 175 درصد و از نظر اقتصادی بیش از 220 درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: صیادان مازندران در 15 فروردین ماه امسال صید را تعطیل تا مهر ماه سال جاری دریا را برای احیای گونه‌های ماهیان اقتصادی به حال خود گذاشتند و امیدوار هستند در نیمه دوم مهر ماه صید را شروع کنند.

مدیرکل شیلات مازندران به رهاسازی تکثیر طبیعی با مشارکت جامعه صیادی، گفت: 45 مرکز تکثیر طبیعی ( شیل‌گذاری) با مشارکت جامعه در حال اجرا بوده که در اواخر خرداد بچه ماهی‌های تولیدی در دریا رهاسازی خواهد شد که در کنار تکثیر طبیعی مرکز بازسازی ذخایر آبزیان اقدام به تکثیر و تولید بچه ماهی سفید، خاویاری، کپور دریایی خواهد کرد و با مشارکت جامعه صیادی در حمل و انتقال رهاسازی می‌کند.

محمدزاده با اعلام اینکه صید ماهی استخوانی در دو دهه اخیر سیر نزولی داشت، افزود: تکثیر طبیعی، مشارکت جامعه صیادی، شرایط جوی و کیفی‌سازی بچه ماهی در مراکز بازسازی ذخایر ازجمله دلایل افزایش صید بوده است.

خشایار نوایی مدیرعامل اتحادیه تعاونی پره استان مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امسال صیادان مازندران به‌جز برخی از نقاط غرب و شرق استان کاهش صید داشت.

خشایار نوایی با اعلام اینکه یکی از مشکلات اصلی صیادان بحث بیمه است، اضافه کرد: بحث کاهش کارمزد بیمه از 27 به 17 درصد برای صیادان گیلان محقق شد اما این این موضوع برای صیادان گلستان و مازندران به سرانجام نرسید.

وی تصریح کرد: صیادان مازندران دربحث تکثیر طبیعی بچه ماهی در کشور به عنوان الگو معرفی شدند به‌طوری که در طول سال بیش از 110 میلیون بچه ماهی در دریای مازندران رهاسازی می‌شود.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه پره مازندران با اشاره به افزایش بی‌سابقه قیمت ادوات صید و صیادی، اظهار کرد: درست است افزایش صید داشتیم اما هزینه‌های ما چندبرابر شد و ادوات صید به‌گونه‌ای است که نمی‌توان برای چندین ماه مورد استفاده قرار داد.

سیدمحمد رضوی افزود: موضوع دیگر بحث سامان‌دهی تعاونی‌های صیادی بوده که قرار شد با اعتبار 90 میلیارد تومانی برای سه استان شمالی محقق شود، این مهم تاریخ هشتم بهمن ماه سال 95 برای استان گیلان محقق شد ولی همچنان در استان‌های گلستان و مازندران تحقق پیدا نکرد.

وی گفت: باوجود اینکه نحوه تورکشی و صیادی در استان‌های شمالی یکسان است اما این موضوع تنها برای استان گیلان محقق شد سؤال این است چرا چنین اتفاقی در استان‌های مازندران و گلستان نیفتاد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار