حواشی انتشار فایل صوتی محرمانه ظریف در کمیسیون امنیت ملی / واکنش نمایندگان مجلس به صحبت های نماینده غایب !\
  • حواشی جلسه کمیسیون امنیت مجلس از سیر تا پیاز

حواشی انتشار فایل صوتی محرمانه ظریف در کمیسیون امنیت ملی / واکنش نمایندگان مجلس به صحبت های نماینده غایب !

  • کد خبر: 21626
  • چاپ
  • انتشار: 04 دی 1395 - 16:34

کریم قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مدعی شد فایل صوتی از سخنان ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در اختیار دارد که در آن ظریف اعتراف کرده علت تمدید ISA اعتماد او به قول شفاهی آقای جان کری بود و در برجام گول خوردیم!

به گزارش استناد نیوز، در هفته گذشته وزیر امور خارجه برای توضیح موضوعاتی پیرامون برجام در جلسه کمیسیون امنیت حضور پیدا کرده بود و پس از آن جلسه حتی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی در مورد بیان جزئیات آن خودداری کرد.

در هفته گذشته کریم قدوسی نماینده نزدیک به پایداری بخشی از اظهارات منتسب به ظریف در کمیسیون امنیت ملی را در برگه های چاپ شده در اختیار برخی از خبرنگاران قرار داد که واکنش های فراوانی را به همراه داشته است. در برگه های منتشر شده از اعتراف به اشتباه تیم مذاکره کننده توسط محمد جواد ظریف رونمایی شد! مسئله ای که به شدت مورد انتقاد وزارت خارجه و برخی از نمایندگان قرار گرفته است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ضمن سیاسی خواندن این اظهارات مطرح شده گفت: برای وزارت امور خارجه مصلحت‌های نظام اولویت نخست است در غیر این‌صورت با نادیده گرفتن ابعاد مختلف مصالح کلی کشور، می‌توان برای تمامی اتهامات، گفتار خلاف واقع، نادرستی‌ها و کژ فهمی‌ها و یا تمامی ناجوانمردی‌های دیده شده طی روزهای اخیر و حتی آنچه در سالی که گذشت توسط بعضی افراد، پاسخی بسزا و درخور داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنچه وزیر محترم امور خارجه در جلسه محرمانه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کردند، نه متضمن اشتباه در مذاکره و نه موضوع برجام بوده است؛ بلکه بیان  موضعی در موردی مشخص بود که از قضا همین منتقدین از آن موضع اتخاذ شده بسیار خرسند شدند و آن را در راستای اهداف کارشکنانه و غیر منصفانه‌ی خود یافتند.

قاسمی گفت: جای تاسف است که برخی برای رسیدن به اهداف زودگذر و اغراض و منافع شخصی، با خیانت در امانت و وارونه جلوه دادن واقعیات، منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران را به خطر می‌اندازند.

 

اما امروز شنبه 4 دی ماه کریم قدوسی تلاش کرد برای اثبات صحت گفته‌هایش خبرنگاران پارلمانی را با خود همراه کند تا فایل صوتی اظهارات ظریف را بشنوند اما با در بسته مکان برگزاری جلسات کمیسیون امنیت ملی روبرو شد! 

قدوسی در ادامه با سخنرانی نیم ساعته خود در حمع خبرنگاران گفت: باید مسئولان اشتباه را بپذیرند. ما دنبال پاشیدن نمک روی زخم نیستیم و این کار به معنای تضعیف مسئولان نیست که باعث تقویت آنها و افزایش وحدت ملی و استحکام بیشتر در برابر آمریکا می‌شود. لذا طرح این موضوع در رسانه ملی محرمانه نیست، چون آنچه گفته شده طبقه بندی شده نبود و اینکه یکی بگوید صحبت‌ها محرمانه است را نمی‌توان به معنای محرمانه بودن تلقی کرد. ما با اصل مذاکره موافق بودیم، نقد ما هم در جهت تقویت کار است.

نماینده مشهد افزود: این که در بسته است معلوم است نخواسته‌اند شما مطلع شوید. ولی من نوار را پیاده کردم و تا یک ساعت دیگر متن پیاده شده آن را به صورت تایپ شده به رسانه‌ها خواهم داد تا از آن استفاده کنید.

 

اما نمایندگان دیگر نیز نسبت به انتشار صحبت های مطرح شده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی واکنش نشان دادند، ازجمله محمدابراهیم رضایی عضو این کمیسیون اظهارکرد: بیان محتوای یک جلسه محرمانه در بیرون توسط هر کسی که باشد خلاف شرع و اخلاق است، حتی اگر من بخواهم اخبار داخلی مطرح شده در این چنین جلسه‌ای را به هر دلیلی توجیه کنم کار خلافی انجام داده‌ام.

رضایی همچنین گفت: آقای کریمی قدوسی اصلا در این جلسه حضور نداشته و مشخص نیست با چه استدلالی این مباحث را مطرح کرده است. مباحثی مه در آن جلسه مطرح شد چیز دیگری بود و طرح آن در رسانه ها هم خلاف منافع ملی است.

 

نصرالله پژمان فر نماینده مشهد در تایید اظهارات کریمی قدوسی گفت: طبقه بندی شدن مطالب با این نیست که بگوید حرف های من طبقه بندی شده است باید محتوا طبقه بندی شده باشد اظهارات آقای ظریف شامل محتوای طبقه بندی شده نیست. ناراحتی ما از این است که آقای روحانی در روز ۱۶ آذر با صراحت می گوید همه جزئیات مذاکرات با رهبری هماهنگ شده است!

 

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این باره گفت: در جلسه کمیسیون امنیت با وزیر خارجه، آقای ظریف گفت که مطالب پخش نشود و ما هم امانتداری کردیم. آقای کریمی قدوسی در جلسه نبود و از این صحبت آقای ظریف نیز مطلع نبود. استدلال آقای قدوسی این است که نمایندگی دارای یک سری شئونی است و باید از منافع ملی و حق دفاع شود. لذا اگر وزیری موضوعی را محرمانه خواند که نباید منتشر شود و تشخیص نماینده‌ای آن باشد که بیان آن مطالب به نفع منافع ملی است باید آن را منتشر کرد و دیگر آن مطلب محرمانه نیست.

 

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت که هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان باید موضوع انتشار اظهارات محرمانه منتسب به ظریف در کمیسیون امنیت را بررسی کند. اینکه گفته‌اند آقای ظریف در مورد برجام گفته اشتباه کرده، برداشت غلطی است، من خودم به همراه آقایان کریمی قدوسی و محبی‌نیا نوار جلسه را گوش کردیم و آن را خط به خط پیاده کردم. آقای ظریف چیزی در آنجا در مورد برجام نگفته است. 

نعمتی افزود: آقای کریمی قدوسی در جلسه نبوده و بر اساس شنیده‌ها مطلبی را گفته که صدر و ذیل آن حذف شده است.

 

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از قدوسی گفت: کمیسیون سخنگو دارد و گزارش جلسه نیز توسط ایشان به رسانه ها داده شد، اظهارات غیرمسئولانه در مورد صحبت‌های آقای ظریف اجحاف به وزیر و همچنین کمیسیون است و یک اقدام غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای است زیرا آنچه به نقل از آقای دکتر ظریف مطرح شده کذب محض است و مطلقاً در کمیسیون مطرح نشده است.

 

محمد مهدی برومندی عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان با تاکید بر اینکه کریمی قدوسی نباید اظهارات وزیرخارجه در جلسه فی مابین کمیسیون امنیت ملی و ظریف را منتشر می کرد. گفت: آقای ظریف در این جلسه مطرح نکرده که اشتباهی در برجام رخ داده و عذرخواهی می‌کند. ایشان مواردی را در مورد موضوع داماتو مطرح کرد پس نباید این گونه به جامعه و مردم منتقل شود که ظریف گفته در برنامه اشتباه شده و یا گول آمریکایی ها را خوردیم. بنده درآن جلسه بودم و مطمئنم که آقای ظریف چنین چیزی را مطرح نکرده است.

برومندی گفت: در صورتی که شکایتی نسبت به قدوسی شود هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به آن رسیدگی خواهد کرد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار