مدیریت سنتی و مافیای بازار در مازندران اجازه عرض‌اندام به نخبگان را نمی‌دهند\

مدیریت سنتی و مافیای بازار در مازندران اجازه عرض‌اندام به نخبگان را نمی‌دهند

  • کد خبر: 216414
  • چاپ
  • انتشار: 03 ارديبهشت 1398 - 07:17

استنادنیوز؛ رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران بیان داشت؛مدیریت سنتی و مافیای بازار در مازندران اجازه عرض‌اندام به نخبگان را نمی‌دهند.

محسن جهانشاهی در گفت و گویی گفت: نخبگان دانشگاهی در حوزه کسب‌وکار دانش‌بنیان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا محصول یا خدمت خود را عرضه و وارد بازار نماید ولی متأسفانه مدیریت سنتی و مافیای بازار اجازه عرض‌اندام به آنان را نمی‌دهند.

وی افزود: تفکرات برخی از مدیران تفکراتی نفتی است، این دسته از مدیران به کسب درآمدهای کلان نفتی که درآمدی آسان و سهل‌الوصول است عادت کرده‌اند و بدین‌جهت مانع ورود نخبگان به حوزه‌های مرتبط می‌شوند؛ این یعنی مظلوم واقع‌شدن نخبگان و استعدادهای برتر و مخترعین تنها به این دلیل که اقتصاد نفتی داریم.

رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران بیان کرد: به‌عنوان‌مثال نخبگان کشور در حوزه‌های IT و ICT فعالیت‌های چشمگیری را از خود به نمایش گذاشتند که اسنپ، دیجی کالا و ... ازجمله این موفقیت‌ها است. یکی از دلایل این موفقیت‌ها عدم دانش و تخصص روز مدیریت سنتی در حوزه‌ی IT بوده است که نتوانسته مقابل این حوزه مقاومت نماید.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: برای مثال در مازندران بیش از 220 معدن به ثبت رسیده که به دلیل به‌روز نبودن دانش برخی از مدیریت‌های این معادن، بیش از ۱۰۰ معدن از این تعداد غیرفعال و یا کم‌فعال هستند. این در حالی است که برخی از نخبگان مرتبط دانشگاهی ما به‌راحتی می‌توانند با استفاده از دانش و تخصص خود این معادن را فعال کرده و در کنار ایجاد اشتغال محصول تولیدشده را وارد بازار نموده و علاوه بر رونق تولید گردش مالی مطلوبی ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: وقتی نخبگان وارد صنعت نمی‌شوند و یا به عبارتی از ورود نخبگان واقعی به حوزه‌های مختلف صنعت، معدن، تجارت، محیط‌زیست، کشاورزی، آب، گردشگری و ... ممانعت می‌شود درنهایت وضعیت به نحوی می‌شود که امروز شاهد آن هستیم.

باید به نخبگان اعتقاد داشت

وی گفت: اگر می‌خواهیم به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در حوزه نخبگان جامه عمل بپوشانیم باید مدیرانی وارد عرصه‌ی مدیریت کشور شوند که به استفاده از جوانان و نخبگان کشور اعتقاد داشته باشند.

رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران افزود: متأسفانه برخی از مدیران نخبگان و دانشجویان را به جوانی و دانشگاهیان را به بی‌تجربگی متهم می‌کنند و فرصت و مجال را برای ورود علمی این قشر به مشکلات کشور را از آن‌ها صلب می‌کنند.

جهانشاهی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به سال «رونق تولید»گفت: تا مدیران در سطوح مختلف به این نتیجه‌ی واحد نرسند که از حضور نخبگان و سرآمدان علمی در عرصه‌های اجرایی کشور و صنایع مختلف، اقتصاد و بازار و تجارت و... استفاده نمایند رونق تولید محقق نخواهد شد.

مازندران استانی نخبه پرور

وی بیان کرد: استان مازندران در بخش ثبت اختراعات سطح دو که مهم‌ترین سطوح اختراعات است بعد از استان تهران رتبه‌ی دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

جهانشاهی اذعان کرد: بنیاد نخبگان استان مازندران در بسیاری از عرصه‌ها جزء استان‌های برتر کشور به شمار می‌رود و به عبارتی مازندران جزو استان‌های برتر و پیشگام کشور در حوزه‌ی نخبگانی بوده و آمارهای استعدادهای برتر و سرآمدان دانشگاهی نشان می‌دهد که مازندران استانی نخبه پرور است.

وی افزود: از مسئولین استان انتظار داریم به جهت نزدیکی و سهولت دسترسی به پایتخت بستر مناسبی را برای فعالیت نخبگان در داخل استان فراهم آورند و مانع مهاجرت نخبگان به پایتخت شوند.

جهانشاهی اظهار کرد: در استان مازندران نخبگان و افراد سرآمد علمی در اکثر حوزه‌های تأثیرگذار حضور دارند ولی متأسفانه بستر حضور علمی این افراد در حوزه‌های مرتبط با تخصصشان فراهم نشده است.

وی ادامه داد: با برگزاری سمینار، گردهمایی و همایش مشکل نخبگان حل نمی‌شود و باید در سیاست‌های خود نسبت به این قشر فرهیخته تجدیدنظر کنیم.

استفاده از نخبگان در سطوح مدیریتی

جهانشاهی تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت نیمی از مشکلات تولید در استان می‌تواند به دست نخبگان مرتفع شود این یعنی رونق تولید که شعار سال است.

وی گفت: از استاندار به‌عنوان نماینده‌ی عالی دولت در مازندران انتظار داریم نگاه ویژه‌ای به حوزه‌ی نخبگان داشته باشند و در انتخاب مدیران استانی پیشنهاد می‌کنیم از پتانسیل نخبگان واقعی و سرآمدان علمی در سطوح مدیریتی استفاده نماید.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار