سبزه‌میدان در ایست بازرسی!/ پروژه 30 ساله کی تکمیل می‌شود؟\

سبزه‌میدان در ایست بازرسی!/ پروژه 30 ساله کی تکمیل می‌شود؟

  • کد خبر: 216653
  • چاپ
  • انتشار: 28 ارديبهشت 1398 - 07:06

استنادنیوز؛ کارگران مشغول کارند و عده‌ای دیگر مشغول تماشا، سال‌هاست که کار بر روی پروژه سبزه‌میدان ادامه دارد، پروژه‌ای که این روزها دیگر نمی‌توان سن دقیقی برای آغاز ساخت آن بیان کرد و هرکس سنی برای آن بیان می‌کند، 30، 40، 50 و ...

سبزه‌میدان در ایست بازرسی!/ پروژه 30 ساله کی تکمیل می‌شود؟

زهرا رسولی: اینجا خیابان امام ساعت 6 عصر است، شهر شلوغ است و شهروندان در حال رفت و آمد، کارگران سخت مشغول کارند و چند پیرمرد نیز در کنار آنها ایستاده و محوطه باز و آن گودال عمیق «سبزه‌میدان» را تماشا می‌کنند.
برایم جالب است درباره پروژه‌ای بنویسم که سنش بیشتر از سن خودم است و نمی‌دانم آیا روزی من هم همانند این پیرمردها خیره به سبزه‌میدان خواهم ماند؟
سبزه‌میدانی که این روزها دیگر نمی‌توان سن دقیقی برای آغاز ساخت آن بیان کرد، برخی می‌گویند، سال 67 سال آغاز پروژه بوده، برخی سال 64 را بیان می‌کنند، شهردار زنجان می‌گوید، سبزه‌میدان 40 ساله است، امام جمعه می‌گوید 50 سال سن دارد.
واقعیت آن است، آنقدر سال‌ها از آغاز پروژه گذشته است که دیگر آرشیو عکسی هم از آن نداریم که بدانیم اولین کلنگ‌زنی آن کی بوده است، قطعا اگر امکانی فراهم بود تا سبزه‌میدان زبان بگشاید، از کلنگ عذرخواهی می‌کرد که طی این سال‌ها زحمت کلنگ‌زنی آن را کشیده است، کلنگ‌زنی که در نهایت سرانجامی نداشته است، برای همین بود که در آخرین بار ( بهمن‌ماه سال 97) از آغاز عملیات اجرایی دیگر کلنگی زده نشد و بی سر و صدا عملیات اجرایی آغاز شد.
اما از کلنگ‌زنی‌های متعدد که بگذریم، حضور مسؤولان بلندپایه کشوری و استانی از وزیر و وکیل گرفته تا استاندار، شهردار و فرماندار، حتی من خبرنگار که لااقل در سه کلنگ‌زنی حضور داشتم.
کلنگ‌زنی‌های سبزه‌میدان این روزها برای بسیاری خاطره شده است و به نظر می‌رسد اگر همه افرادی که این سال‌ها در کلنگ‎زنی پروژه حضور داشتند، در صورتی که به جای زدن کلنگ یک خشت روی هم می‌گذاشتند، قطعا الان سبزه‌میدان، سبزه‌میدان شده بود نه چاله‌میدان!
حال پس از گذشت 30 سال، چند هفته قبل مناقصه طرح بزرگ سبزه‌میدان برگزار و شرکت «اوکسین صنعت» برنده مناقصه شد، اما دیری نپایید که خبر ورود بازرسی به مناقصه منتشر و سرانجام هفته گذشته اعلام شد که بازرسی مناقصه سبزه‌میدان را رد کرده است.
معاون عمرانی استاندار زنجان در توضیح ورود بازرسی به مناقصه سبزه‌میدان اظهار کرد: بازرسی چند ایراد به مناقصه وارد کرده است که مربوط به فرآیند آن است.
مهرداد سلطانی با بیان اینکه در جلسه بازرسی با استاندار و مجموعه شهرداری ایرادات آن مطرح و بیان شد، تصریح کرد: با توجه به ایراد بازرسی، فرآیند مناقصه باید تجدید شود.
وی با اشاره به اینکه برخی از ایرادات وارده بازرسی به مناقصه به راحتی قابل حل است، اما برخی از آنها لازم است که مذاکراتی صورت گیرد، گفت: ایرادات بازرسی به فرآیند مناقصه بوده و ایرادی به شرکت‌های شرکت کننده وارد نبود.
معاون عمرانی استاندار زنجان با اشاره به اینکه با وجود ایرادات بازرسی همه تلاش استان بر آغاز هرچه سریعتر پروژه است، اضافه کرد: به مجموعه شهری نیز این امر را منتقل کرده‌ایم چرا که آغاز دوباره و سریع سبزه‌میدان یک مطالبه عمومی است.

 *کار ساخت سبزه‌میدان یک سال عقب افتاد

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این باره گفت:  مناقصه طرح سبزه‌میدان به روش EPC برگزار شد و شرکت «اوکسین صنعت» برنده آن شد، اما ایراد بازرسی که اتفاقا در چارچوب قانون بوده و وارد هم بود، این بود که شرکت برنده مناقصه جزو شرکت‌های EPC نیست.
اسماعیل دویران با توضیح اینکه بازرسی از دریچه قانونی وارد شده است، تصریح کرد: ایراد بازرسی وارد بوده و آنها موارد قانونی را طی کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم دوباره با روش EPC ادامه دهیم، هیچ کدام از شرکت‌هایی که این بار در مناقصه شرکت کرده بودند، نخواهند توانست در مناقصه شرکت کنند، گفت: علت این است که از این نوع شرکت‌ها فقط 17 مورد داریم که از این تعداد طبق شرایط فقط دو شرکت می‌توانند در مناقصه سبزه‌میدان شرکت کنند.
وی افزود: بازرسی نیز طبق قانون می‌گوید در روش EPC باید رتبه شرکت EPC داشته باشد که البته ما به دنبال این هستیم که در فراخوان بعدی این اتفاق رخ ندهد.
وی با اشاره به اینکه این ایراد و یا مورد قانونی صرفا مربوط به طرح سبزه‌میدان نبوده و در همه پروژه‌ها باید این بند رعایت شود، تصریح کرد: در عین حال پس از اعلام نظر بازرسی ما به دنبال رفع این ایراد هستیم.
وی با بیان اینکه یا باید در این بازه زمانی مناقصه به شکل EPC برگزار شود و یا باید این روش را کنار بگذاریم نقشه‌های طرح را آماده کنیم و سپس مناقصه را برگزار کنیم که این امر یک سال زمان نیاز دارد، گفت: در صورتی که بخواهیم نقشه طرح را آماده کنیم علنا ساخت پروژه به سال آینده موکول خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه زمانبر بودن پروژه موجب تحمیل هزینه بیشتری به شهرداری خواهد شد یا خیر نیز گفت: قطعا همینطور است چون قیمت امروز و دیروز یکسان نیست و قطعا اگر یک سال دیگر برای تهیه نقشه صبر کنیم یا حتی مناقصه را دوباره برگزار کنیم، مبلغ تغییر خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه در عین حال اعضای شورا و مدیریت شهرداری به دنبال پیدا کردن روش‌های دیگری هستند تا هرچه سریعتر پروژه آغاز شود، اضافه کرد: اجرای پروژه از مطالبات مردمی است از همین رو ما نیز تلاش داریم هرچه زودتر آغاز شود.

*اختصاص 20 میلیارد اعتبار بازآفرینی به سبزه‌میدان

استاندار زنجان نیز در همین باره از اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار از محل ستاد بازآفرینی شهری به ساخت پروژه سبزه‌میدان خبر داد و گفت: این پروژه یکی از اولویت‌های استان است و در تلاش برای اجرای هرچه سریعتر آن هستیم.
فتح‌الله حقیقی همچنین درباره اعتراضات وارده به این طرح نیز گفت: دستور ما این بوده است که ایرادات برطرف شود تا پروژه هرچه سریعتر آغاز شود.
امروز اما با شرایط به وجود آمده مشخص نیست پروژه‌ای که قرار بود با 107 میلیارد تومان ساخته شود با چه مبلغی اجرایی خواهد شد.
جدا از مبلغی که برای سبزه‌میدان صرف می‌شود، زمان ساخت پروژه است که پس از گذشت 30 سال مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظار سبزه‌میدان است؟ چرا که هر بار پس از کلنگ‌زنی و حتی برگزاری مناقصه عملیات ساخت متوقف شده و چاله سبزه‌میدان گودتر و گودتر شده است، چاله‌ای که این روزها مردم و حتی برخی از مسؤولان از آن به عنوان زخمی در قلب شهر یاد می‌کنند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار