تعطیلی جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی؛ فرار از مسؤولیت در برابر شبیخون فرهنگی\

تعطیلی جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی؛ فرار از مسؤولیت در برابر شبیخون فرهنگی

  • کد خبر: 216713
  • چاپ
  • انتشار: 31 ارديبهشت 1398 - 07:06

استنادنیوز؛ عدم برگزاری جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی با اعتراض دانشگاهیان مواجه شده به طوریکه تعطیلی این جلسات را فرار از مسؤولیت در برابر شبیخون فرهنگی می‌دانند.

فارس‌من| تعطیلی جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی؛ فرار از مسؤولیت در برابر شبیخون فرهنگی

جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی که به طور مداوم هر دو هفته یکبار برگزار می‌شد، حالا نزدیک به پنج ماه است که برگزار نشده و این مساله صدای اعتراض دانشگاهیان را درآورده است چرا که به اعتقاد کارشناسان، عدم برگزاری جلسات چنین نهاد فرهنگی مهمی می‌تواند تبعات بسیاری برای علم، آموزش و فرهنگ کشور داشته باشد؛ حال آنکه به فرموده مقام معظم رهبری در حال حاضر بحث پیشرفت علمی و فرهنگی بسیار برای کشور ما اهمیت دارد.

* شورایعالی انقلاب فرهنگی و مسؤولیت خطیر مقابله با شبیخون‌های فرهنگی

ترکیب ستاد انقلاب فرهنگی در سال ۶۴ به دستور حضرت امام خمینی(ره) و با حضور رؤسای سه قوه و تعداد دیگری از اندیشمندان فرهنگی کشور شکل گرفت و این ستاد تحت عنوان شورایعالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد.

این شورا به عنوان نهادی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «اتاق فرمان فرهنگی کشور» نامیده شده است، براساس ماده ۵ آیین نامه این شورا ماهانه دوبار جلساتی را تشکیل می‌دهد تا با تصویب مصوبات و آیین‌نامه‌هایی به حراست و پاسبانی از مرزهای فرهنگی انقلاب اسلامی بپردازد.

رئیس این شورا رئیس جمهور است و جلسات نیز با ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود اما براساس قانون، اگر رئیس جمهور در صورت مشغله قادر به برگزاری جلسات نباشد، این جلسات به ریاست دو نایب رئیس که رؤسای دو قوای دیگر هستند برگزار می‌شود، تا جلسات زمین نماند چرا که این شورا و جلسات آن، مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

اما در حال حاضر نزدیک به ۵ ماه است که شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار نشده و این مساله صدای اعتراض دانشگاهیان را درآورده است چرا اهالی علم و فرهنگ می‌خواهند بدانند جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی با میزان بالای اهمیت به چه دلیل برگزار نمی‌شود.

* در صورت شرکت این دو نفر در جلسات حضور نمی‌یابم

البته این موضوع از عدم دعوت دو نفر از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی به جلسه آغاز شد، که البته آن جلسه هم پس از انتشار خبر عدم دعوت از عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی در رسانه‌ها لغو شد.

این دو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اعلام کردند: پیش‌تر نیز شنیده بودیم که آقای رئیس جمهور گفته‌اند «در صورت شرکت آقایان ضرغامی و رحیم‌پور ازغدی، من در جلسات شورا حضور نخواهم یافت».

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در همان زمان با ابراز شگفتی از دعوت نشدن دو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان داشت: چرا آقایانی که می‌گفتند دهان منتقدان را نبندید خود، بالاتر از این کار را انجام داده و منتقدانشان را از حضور در نشست شورا حذف می‌کنند؟ 

* عدم برگزاری جلسات به دلیل لج‌بازی رئیس جمهور

عزت‌الله ضرغامی هم در یک سخنرانی، عدم برگزاری جلسات شورا را به دلیل لجبازی رئیس جمهور برشمرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی که باید حداقل یک هفته در میان جلسه تشکیل دهد و بزرگ‌ترین نهاد سیاست‌گذاری فرهنگی کشور است، متأسفانه در این دولت کلاً بی‌صاحب است.

وی افزود: جلسات گاهاً یک ماه ، دو ماه، سه ماه و حتی چهار ماه تشکیل نمی‌شود و هر چقدربه رئیس جلسه تذکر داده می‌شود که این جلسات مهم است رئیس جمهور می‌گوید من به دلیل اینکه از دو نفر(عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی) خوشم نمی‌آید و این‌ها در جلسه تند و صریح صحبت می‌کنند جلسات را تشکیل نمی‌دهم؛ لذا این جلسات فعلاً به دلیل لج و لجبازی این جلسات تشکیل نمی‌شود، مشخص نیست صاحب این شورا چه کسی است؟ البته رهبر معظم انقلاب تذکر جدی فرمودند که طبق آئین‌نامه اگر رئیس‌جمهور نخواهد جلسه را تشکیل دهد نایب رئیس باید جلسه را برگزار کند.

* علت عدم برگزاری جلسات شورا از زبان اعضا

رسانه‌های جمعی موضوع عدم برگزاری جلسات شورا را از وزیر علوم نیز جویا شدند که وی به طور کلی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: علت اصلی را باید از مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی جویا شوید. 

مازنی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تا جایی که من اطلاع دارم بعضی گفت‌وگوها بین برخی اعضای این دو شورا با آقای رئیس‌جمهوری به وجود آمد که باعث کدورت‌‌هایی شد و از آن به بعد دیگر جلسات تشکیل نشد.

گلشنی عضو حقیقی شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز عنوان کرد: من هیچ خبری از چگونگی برگزاری جلسات شورا ندارم و اعضای شورا باید به موضوع عدم برگزاری جلسات اعتراض شدید کنند چرا که برگزار نشدن جلسات غیرقانونی است.

وی گفت: شورا به امر یک مرجع بالاتر تشکیل شده و حق ندارند جلساتش را تعطیل کنند، در صورت برگزار نشدن جلسات شورا مسائل بسیاری در آموزش عالی با مشکل مواجه می‌شوند و وقتی دولت به شورا اهمیت نمی‌دهد و مصوباتش را ابلاغ نمی‌کند باید جلوی این زورگویی را گرفت.

حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در مراسمی در جمع دانشجویان گفت: عملکرد من در شورا به گونه‌ای بوده که می‌خواهند من را بیرون کنند! خیلی از اعضای شورا معترض و منتقد هستند و به صورت مختلف این را بیان کردند، حرف این است که رؤسای جمهور بخصوص آقای روحانی چرا بخش مهمی از مصوبات شورا را امضا یا ابلاغ نمی‌کنند، یا اینکه چرا ابلاغ می‌کنند و اجرا نمی‌کنند؟ یا اینکه چرا بسیاری از جلسات شورا تعطیل است؟ و  اینکه چرا یکسری مصوبات که اساساً نه مصوبات مجلس است و نه شورا و دستوراتی است که غربی‌ها می‌دهند مانند سند ۲۰۳۰، بر خلاف قانون اساسی مستقیم در دولت تصویب و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: من از رئیس شورا و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهش می‌کنم صوت یا متن کامل آخرین جلسه شورا که سؤالات من را رئیس جمهور بود و پاسخ‌هایی که ایشان داد را منتشر کنند تا همه بشنوند، من از زمان آقای خاتمی پیشنهاد کردم که جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی علنی پخش شود تا مردم عملکرد ما را ببینند که این اتفاق رخ نداد ولی الان پیشنهاد می‌کنم صوت جلسه آخر را منتشر کنند تا مردم ببینند ما چه گفتیم و چه شنیدیم؛ اگر جلسات شورا مجددا تشکیل شد و بنده شرکت کردم حرف‌هایی را که قبلاً هم می‌گفتم خواهم گفت. اگر من هم نباشم حرف‌هایم را بیرون برای شما خواهم گفت و بعد در نهایت هم معلوم می‌شود در کشور چه کسی پاسخگو نیست.

* تعطیلی جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی؛ فرار از مسؤولیت در برابر شبیخون فرهنگی

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عدم برگزاری جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی را سبب ایجاد آسیب به نظام آموزش و فرهنگ دانست و گفت: با توجه این‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی یک حوزه مرجع در زمینه علمی، آموزشی و فرهنگی است عدم تشکیل جلسات شورا حتما تبعات بسیاری به همراه دارد؛ مصوبه قانونی برای برگزاری جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد اما احساس مسئولیت نسبت به مردم، جامعه علمی و فرهنگی کشور طلب می‌کند که جلسات به صورت منظم تشکیل شود و همواره دو هفته یک‌بار سه‌شنبه‌ها این جلسات برگزار می‌شد/فارس



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار