قبر خوابی شرمساری را در سیمایم ایجاد کرد / راه مبارزه با فساد نظارت عمومی مردم است /حماسه 9 دی مربوط به جناحی نیست\
  • روحانی در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت

قبر خوابی شرمساری را در سیمایم ایجاد کرد / راه مبارزه با فساد نظارت عمومی مردم است /حماسه 9 دی مربوط به جناحی نیست

  • کد خبر: 21687
  • چاپ
  • انتشار: 08 دی 1395 - 10:53

رئیس جمهور، در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت با اشاره به موضوع فقر و نامه اصغر فرهادی در مورد قبر خوابی عده ای در سرمای زمستان گفت: هیچ کس نمی تواند این مسئله را تحمل کند، وقتی این نامه را خواندم بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم ایجاد شد.

به گزارش استناد نیوز؛ حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت که صبح امروز چهارشنبه 8 دی ماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: چه کسی می تواند در جامعه بزرگی مثل ایران ببیند عده ای از هم نوعانش که آسیب اجتماعی دیدند شب بخاطر بی پناهی به قبر پناه ببرند.

روحانی با اشاره به نامه اصغر فرهادی در مورد قبر خوابی گفت: من دیروز از یکی از هنرمندان نامه ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضی ها از فقر کارتن خواب می شوند یا زیر پل ها می خوابند اما قبر خواب را کمترشنیده بودیم. وقتی این نامه را خواندم بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم ایجاد شد.

روحانی گفت در جامعه اسلامی هیچ کسی نمی تواند این قضیه را تحمل کند که عده ای بخاطر فقر و سرما به گور پناه ببرند، قبلا زنده به گور می گفتند، اما الان طرف برای اینکه سرما را تحمل کند خودش را در گور می کند. برای حل چنین موضوعاتی همه باید یکپارچه شویم و از مسائل جناحی و اختلافات دست برداریم و مشکلات اساسی کشور را مدنظر قرار دهیم. برای حل مشکلات همه باید دست به دست هم بدهیم.

وی افزود، دولت در قبال فقر و فساد مسئول است و بزرگترین قدرت برای مقابله با فساد، نظارت عمومی است. باید خوبی‌ها را ترویج کرد و احزاب، گروه‌ها، سمن‌ها، تشکل‌ها، روزنامه‌ها، مجلات، سایت‌ها و رسانه‌ها باید یکی از وظایف مهمشان مقابله با فساد باشد.

 

روحانی در مورد وظایف قوه قضائیه هم گفت: قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضاییه را اقدام مناسب برای پیشگیری جرم و اصلاح مجرمین قرار داده است.

رئیس جمهور، با اشاره به اینکه دستگاه قضایی تنها وظیفه ندارد مجرم را شناسایی و حکم صادر کند، تصریح کرد: یکی از وظایف دستگاه قضایی، اصلاح مجرم است به طوری که مجرم باید سالم شود و به جامعه بازگردد. اقدام مناسب برای پیشگیری از تخلف از دیگر وظایف دستگاه قضایی است نه اینکه دستگاه پیشگیری تهیه یا دولتی به نام پیشگیری تشکیل شود.

رئیس قوه مجریه گفت: مطابق قانون اساسی، عملکرد قوه قضاییه باید پیشگیری‌کننده باشد و اگر پرونده‌ای در دستگاه قضایی سال‌ها معطل باشد، از روند پیشگیری جلوگیری می‌شود و این ذهنیت برای فرد متخلف پیش می‌آید که اگر جرمی مرتکب شود، سال‌ها طول می‌کشد که به آن رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل پیشگیری آن است که مردم به دستگاه قضایی اطمینان داشته باشند، خاطرنشان کرد: نباید در ارزیابی‌های دستگاه‌های قضایی و نظارتی، پیش داوری کنیم زیرا پیش داوری ما را به خطا وامی‌دارد. متأسفانه در بسیاری از موارد، به دلیل مسائل حزبی و جناحی نسبت به چهره افراد هم پیش داوری می‌شود.

رئیس جمهور همچنین یادآور شد: من سراغ دارم در مواردی معلم یا استادی در دادن نمره جناح را در نظر گرفته است. خدا نکند ما به آن روزی برسیم که معلم در دادن نمره نگاه کند این فرد فرزند چه کسی است یا فامیل او یا فرزند دشمنش و یا از این جناح و آن جناح.

 

روحانی با طرح این سوال که چرا عده‌ای در کشور حاشیه امنیتی دارند، اظهار داشت: برخی خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌ها حاشیه امنیتی دارند لذا هر چه بگویند، بنویسند تهمت بزنند و فحاشی کنند، حتی به دستگاه‌های اجرایی و دولت، گاهی مورد تشویق قرار می‌گیرند.

وی افزود: سقوط اخلاقی در جامعه زمانی است که کسی از گناه، منکر و دروغ خوشحال شود. گاهی برخی افراد افراطی در جناح‌ها به صورتی عمل و اعلام می‌کنند که دروغ،‌ تهمت و افترا ناپسند است اما علیه جناح مقابل پسندیده است.

 

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه ما حق نداریم اسرار مردم را افشا کنیم، گفت: نباید اسرار مردم پیگیری شود اما آنچه که مربوط به مصالح کشور است و اگر تخلفی در آن صورت گرفته است، عادلانه باید بررسی شود.

روحانی ادامه داد: باید در بازرسی ها و بررسی‌ها حریم خصوصی افراد محفوظ بماند و افشا نشود. ممکن است در امری، بازرسی نامه خصوصی، شنودی یا در بازرسی محل کار به نقطه‌ای برسیم که احتمال دارد گناه باشد اما جزء زندگی شخصی و خصوصی آن فرد به شمار می‌آید. تمامی افراد از لحاظ قانون و مقررات برای ما مساوی‌اند و برای ما فرقی نمی‌کند. هر که می‌خواهد باشد، ما با تخلف مقابله می‌کنیم.

 

روحانی با اشاره به حماسه 9 دی ماه تصریح کرد: مردم ایران با فرهنگ عظیم و عشق به خاندان رسالت، در روز 9 دی وقتی احساس کردند به امام حسین(ع) توهین شده است، حماسه‌ای بزرگ آفریدند و این حماسه به علت عشق مردم کشورمان به امام حسین بود و نباید از این موضوع استفاده جناحی کرد.

رئیس قوه مجریه، با تأکید بر اینکه حماسه 9 دی، مربوط به این جناح و آن دستگاه نیست، گفت: توهین به روز عاشورا را کسی تحمل نمی‌کند. ملت ایران همواره عشق به رسالت دارند و حاضر است جانش را فدای خاندان پیامبر کند. چطور این ملت بزرگ می‌تواند ببیند که هم نوعان، خواهران و برادرانش آسیب اجتماعی دیدند و شب‌ها به علت بی‌پناهی به قبر پناه می‌برند و در گور می‌خوابند؟

 

رئیس قوه مجریه، با اشاره به روز 29 آذر که منشور حقوق شهروندی رونمایی شد، گفت: یکی از اهداف ما برای تدوین این سند حقوقی، مطالبه‌گر ساختن مردم بود تا بتوانند از قوای سه‌گانه و نیروهای امنیتی مطالبه‌گر شوند و به دنبال حق‌مداری و حق‌خواه بودن حرکت کنند.

رئیس جمهور کشورمان، ضمن خرسندی از رونمایی از منشور حقوق شهروندی اظهار کرد: برخی به بنده گفتند چرا این حقوق را دیر منتشر کردید که در جواب بهشان گفتم منشور حقوق شهروندی در 100 روز اول ریاست جمهوری بنده منتشر شد و بعد از مصاحبه زنده من با مردم بر روی سایت گذاشته شد و ظرف 24 ساعت پس از آن بیش از 1 میلیون نفر بازدیدکننده داشت و در روز 29 آذر نسخه نهایی آن را در اختیار مردم قرار دادیم.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار