رصد اخبار انتخاباتی از پیام‌رسان بیگانه توسط مسئولان؛ معقول یا نامعقول؟\

رصد اخبار انتخاباتی از پیام‌رسان بیگانه توسط مسئولان؛ معقول یا نامعقول؟

  • کد خبر: 216973
  • چاپ
  • انتشار: 21 خرداد 1398 - 08:24

استنادنیوز؛ اخیرا سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرده است که اخبار انتخابات را در واتس آپ رصد می کند؛ این درحالی است که واتس آپ از سوی مسئولان یک پیام‌رسان بیگانه معرفی شده است.

 زینب رازدشت:  عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در جلسات اخیر و در جمع اصحاب رسانه بارها عنوان کرده است که مردم خبرهای موثق و درست را آگاهانه از رسانه‌های معتبر و به غیر از رسانه های نوین پیگیری کنند تا دچار شائبه ها و ابهامات نشوند.

هنوز مدت زیادی از صحبت های وزیر کشور نگذشته بود که سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات در بخشی از گفت و گوی مفصلی که با باشگاه خبرنگاران جوان داشته است عنوان کرد که  «بنده در واتساپ فعالیت دارم و اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات را در این فضا رصد می‌کنم. ممکن است به ضرورت کار انتخابات در فرصت‌های آینده برای برقراری ارتباط با مخاطبین خود از شبکه‌های اجتماعی دیگری هم استفاده کنم».

مطرح شدن انتقاداتی از سطوح مختلف جامعه نسبت به گسترش استفاده از این ابزار ارتباطی باعث شده است که مسئولان مربوطه در دوره ای از زمان نسبت به موضوع فیلترینگ شبکه های اجتماعی پیگیری های لازم را انجام دهند اما در چند سال اخیر اقدامی مربوط به فیلترینگ واتس آپ انجام نشده است،‌ این در حالی است که از این رسانه به عنوان رسانه بیگانه یاد می شود.

حال، این پرسش مطرح می شود مبنی بر اینکه آیا رصد اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات از طریق واتس آپ امری معقولانه است؟ و چگونه می توان به یک رسانه بیگانه اعتماد کرد تا اخبار مربوط به انتخابات را از آن این رسانه بیگانه رصد و پیگیری کرد.

البته در زمینه رسانه های نوین باید گفت که برخی از پوسته های فارسی تلگرام از نظر مراجع صدور مجوز از جمله مرکز ملی فضای مجازی مجاز شناخته می شود. 

اگر مروری بر سال های گذشته داشته باشیم متوجه می شویم که مسئولان سابق با مستندات و ادله های خودشان سعی داشتند تا رسانه های نوینی همچون واتس آپ را فیلتر کنند که البته پس از رفتن خرم آبادی و روی کار آمدن جاوید نیا این موضوع متوقف ماند و دیگر کسی از فیلترینگ واتس آپ صحبتی نشد.

اینجا مناسب است که چندین نظر را درباره فیلترینگ واتس آپ را از نظر بگذرانیم:

عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در 10 اردیبهشت ماه سال 93 درباره علت فیلتر شدن نرم افزار تلفن همراه واتس آپ گفت: یکی از دلایل تصویب فیلتر شدن واتس آپ از سوی کارگروه، خرید این نرم افزار توسط «زاکر برگ» مدیر آمریکایی صهیونیستی سایت فیلتر شده فیس بوک است. 

عباس آسوشه، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در 9 آذرماه سال 97 در خصوص فعالیت پیام رسان WhatsAppدر ایران اظهار کرد: برخی پیام رسان‌های خارجی از جمله واتس آپ بدون دریافت مجوز رسمی در حال فعالیت هستند که می‌بایست همه‌ی آن‌ها بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی عمل کرده و از مراکز ذی‌ربط مجوز فعالیت دریافت کنند. از سویی هر پیام رسانی که در کشور فعالیت می‌کند به معنای این نیست که فعالیتش قانونی است. تمام پیام رسان‌ها باید مجوز فعالیت داشته باشند تا دستگا‌های ذی‌ربط برای آن‌ها قوانینی را تدوین کنند و تمامی اطلاعات مربوط به مردم حفظ شود. این نوع قوانین علاوه بر ایران از سال 2018 توسط اتحادیه اروپا نیز رعایت می‌شود و قوانینی را برای پیام رسان‌ها تعیین می‌کنند تا اطلاعات مردم در کشور خودشان نگهداری شود و اگر هر شرکتی این قوانین را به درستی رعایت نکند، با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.

نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس 16 اردیبهشت ماه در مورد حذف رسانه های نوینی همچون تلگرام طلایی و هاتگرام از سوی گوگل توضیح داد: تلگرام طلایی و هاتگرام مورد پشتیبانی وزارت ارتباطات و وزارت اطلاعات بود و آنها مثلا می‌خواستند پوشش امنیتی برای مراقبت از کاربران داشته باشند و مرتبا هم در جلسات متعدد ابراز می‌کردند که ما با این پوشش و پوسته توانستیم برخی از فضاهای ناسالم را در جریان فضای مجازی کنترل کنیم و اجازه فعالیت به آنها را ندهیم. می‌گفتند تلگرام فضای امنی است که ما قدرت کنترل آن را داریم.

وی افزود:‌ در شرایطی که امروز دشمنان به راحتی این پوسته ها را حذف و کانال‌ها و محتواهایی را فیلتر می‌کنند و نشان دادند که هیچ پایبندی به قوانین داخلی ایران ندارند، باز هم مسئولان تمام ظرفیت فضای مجازی خود را در حوزه اینترنت بین‌الملل نگه می‌دارند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: اگر روزی اعلام شد دیگر هیچ خدمتی در بستر اینترنت بین‌الملل به ایران داده نمی‌شود، مسئولان چه پاسخی در مقابل این موضوع خواهیم داشت؛ قطعاً جناب آقای واعظی و عقل منفصل ایشان آقای جهرمی که اکنون جایگزین وی شده، باید پاسخگوی مسائل ایجاد شده باشند.

بارها از سوی بسیاری از مسئولان مطرح شده است که واتس‌آپ پیام‌رسانی بیگانه بوده و رصد اخبار از طریق آن، اقدامی سطحی و امری معقولانه‌ای نیست. به نظر می‌رسد، در شرایطی که انتخابات مهم ترین موضوع کشور به شمار می رود، مسئولان امر بهتر است رصد اخبار انتخابات را از طریق رسانه‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی پیگیری کنند، تا به قول وزیر کشور، کمترین شائبه‌ها و ابهامات گریبان اطلاع‌رسانی‌های انتخاباتی شود/فارس



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار