هشدار جهاد کشاورزی گلستان: گندم‌ها آلوده می‌شوند!\

هشدار جهاد کشاورزی گلستان: گندم‌ها آلوده می‌شوند!

  • کد خبر: 217106
  • چاپ
  • انتشار: 29 خرداد 1398 - 06:42

استنادنیوز؛ قیمت کم خرید تضمینی گندم، تأخیر پرداخت وجه گندم در سال‌های گذشته و گمانه زنی در خصوص افزایش قیمت این محصول باعث شده تا کشاورزان گلستانی رغبت کمی به تحویل محصولشان به مراکز دولتی داشته باشند و به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم در انبارهای مردم نگهداری می‌شود.

 شورای اقتصاد در ابتدای امسال نرخ خرید تضمینی گندم را ۱,۶۰۰ تومان تعیین کرد اما این میزان افزایش قیمت با توجه به تورم و افزایش هزینه‌های تمام شده کشاورز، آنقدر کم بود که اعتراض نمایندگان و کشاورزان را به دنبال داشت و در آخر با تمام پیگیری‌های صورت گرفته ۱۰۰ تومان دیگر به این مبلغ اضافه شد و قیمت ۱,۷۰۰ تومان ابلاغ شد.

کشاورزان از همان زمان ابلاغ قیمت خرید تضمینی اعتراض‌شان را اعلام کردند و معتقد بودند با این مبلغ این کشاورزان هستند که به دولت یارانه می‌دهند و چیزی به عنوان سود برای آنها وجود ندارد.

قطعاً اگر این مبلغ در فصل کشت محصول اعلام می‌شد سطح زیر کشت گندم کاهش بیشتری داشت. البته با این وجود نیز کشاورزان استان امسال کمتر از سال گذشته گندم کشت کردند و به کشت‌های دیگر از جمله کلزا روی آوردند.

برداشت گندم این محصول استراتژیک از خردادماه در استان آغاز شد. مسئولان شرکت غله و جهاد کشاورزی استان ۱۱۰ مرکز را برای خرید تضمینی این محصول از کشاورزان تدارک دیدند. اکنون که بیش از ۲۰ روز از برداشت محصول می‌گذرد، به اذعان مسئولان جهادکشاورزی و غله، مردم رغبت چندانی به تحویل محصول‌شان به مراکز خرید دولتی ندارند.

علاوه بر موضوع قیمت کم و سابقه تأخیر در پرداخت مطالبات، گمانه زنی نیز بین کشاورزان در خصوص افزایش قیمت گندم وجود دارد که باعث شده کشاورزان گندم‌شان را در انبار خودشان نگهداری کنند و بعد از افزایش قیمت، به فروش برسانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این خصوص در جمع خبرنگاران، می‌گوید: نمی‌دانیم که امسال به چه دلیلی کشاورزان رغبت چندانی به تحویل محصول‌شان به دولت ندارند. بر اساس آماری که در دست داریم بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم در انبارهای مردم نگهداری می‌شود.

مختار مهاجر ادامه داد: نگهداری گندم در این انبارها ممکن است باعث آلودگی محصول شود و روزی مردم از بین برود.

وی گفت: از کشاورزان می‌خواهیم که گندم‌شان را به مراکز دولتی تحویل دهند و دولت در اسرع وقت وجه آنها را پرداخت می‌کند. در حال حاضر افزایش قیمت در دستور کار دولت نیست اما اگر در این میان افزایش قیمتی هم اعمال شود به تمام کسانی که از ابتدا گندم‌شان را به دولت تحویل دادند، تعلق خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان بیان کرد: برخی از نمایندگان مجلس و وزارت خانه پیگیر افزایش قیمت گندم هستند اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

مهاجر خاطرنشان کرد: اگر کشاورزان به گندم خود را به بخش خصوصی واگذار کنند فکر نمی‌کنم بتوانند از این افزایش قیمت احتمالی بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲۱۲ میلیارد تومان از وجه کشاورزان معادل ۵۰ درصد مطالبات آنها پرداخت شده و مابقی نیز بزودی پرداخت می‌شود.

مهاجر به تعجیل کشاورزان در برداشت گندم نیز اشاره کرد و گفت: امسال مدت زمان برداشت گندم ۴۵ روز پیش بینی شده اما کشاورزان در ۲۰ روز محصولشان را برداشت کردند. برداشت محصول در زمان نامناسب (اول صبح و آخر شب) و با سرعت بالای کمباین باعث افزایش ریزش محصول می‌شود.

مدیرعامل شرکت آرد شهرستان علی‌آباد کتول نیز پیش از این به موضوع کم رغبتی کشاورزان به تحویل گندم به مراکز خرید دولتی اشاره کرده بود. «عظیم جرجانی» یکی از علت‌های این موضوع را پرداخت نکردن به موقع بهای این محصول در سال‌های گذشته و ورود دلالان و تحویل گندم به کارخانجات عنوان کرد.

جرجانی نیز دیگر علت این کم رغبتی را تصور کشاورزان به افزایش قیمت گندم دانست و گفت: برخی از کشاورزان تصور می‌کنند در آینده قیمت افزایش پیدا می‌کند و در حال حاضر تمایلی به فروش ندارند.

طبق گزارش جهاد کشاورزی گلستان امسال به دلیل سیل و خسارت‌هایی که بخشی از مزارع گندم استان وارد شد، ۲۴۰ هزار هکتار گندم قابل برداشت وجود دارد که پیش بینی می‌شود از این زمین‌ها یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان برداشت شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار