تشریح اقدامات جهاد کشاورزی قائمشهر در راستای ایجاد اشتغال پایدار /خبر خوش جعفری به کشاورزان خسارت دیده در سیل\
  • گفت و گوی مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر با استناد نیوز؛

تشریح اقدامات جهاد کشاورزی قائمشهر در راستای ایجاد اشتغال پایدار /خبر خوش جعفری به کشاورزان خسارت دیده در سیل

  • کد خبر: 217130
  • چاپ
  • انتشار: 30 خرداد 1398 - 18:41

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر از اقدامات صورت گرفته در این اداره برای توسعه کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار گفت و از کاستی های سخت افزاری گلایه کرده و همیاری همه مسئولان را خواستار شد

به گزارش استناد نیوز، مازندران استانی سرسبز است که و به واسطه آب و هوا و خاک حاصل خیز ظرفیت های فرآوانی در حوزه کشاورزی برای ایجاد اشتغال پایدار و تامین زنجیره غذایی کشور و ارز آوری به واسطه صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد که متاسفانه در نگاه برخی مسئولان ارشد دولت و استان مازندران توجه ویژه ای به آن نشده و آنطور که باید از این ظرفیت های موجود بهره برداری به عمل نیامده است و کشاورزان مورد کم مهری قرار گرفته اند. خوشبختانه طی چند سال گذشته با توجه به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به بحث اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و کشاورزی و استفاده از مدیرانی توانمند و دلسوز از بدنه این مجموعه اتفاقات خوبی درحال وقوع است. یکی از ادارات موفق جهاد کشاورزی مازندران، اداره این مجموعه در قائمشهر می باشد که طی سال های گذشته اقدامات بسیار امید بخشی را در جهت بهبود وضعیت کشاورزی شهرستان و ایجاد اشتغال پایدار مورد نظر رهبری داشته است.

مهندس مجید جعفری در گفت و گوی تفصیلی با استناد نیوز به تشریح اقدامات مهم صورت گرفته این اداره در بخش های مختلف پرداخت و از حمایت های همه جانبه جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر از کشاورزان خبر داد.

جعفری در خصوص مدیریت جهاد کشاورزی در شهرستان قائمشهر گفت: در آمایش سرزمینی به منظور مدیریت بهتر، قائمشهر به چهار دهستان تقسیم شده است. دهستان نوکنده کا دارای ۳۵۰۰ هکتار از بهترین اراضی شالیزاری با آب دائمی، دارای تجهیزات مناسب و ۸۰ درصد نشاء و ۹۰ درصد برداشته مکانیزه است، همچنین ۱۲ بانک نشاء داریم که علاوه بر تامین نیاز شهرستان قائمشهر به شهرستان های همجوار نیز سرویس می دهند.
وی افزود: در دهستان کوهساران چون نیشکر ۱۵۰ سال قدمت داره و دارای بهترین کیفیت است و در سراسر ایران نیشکر این منطقه شهرت دارد ما در این دهستان فقط در بحث نیشکر زوم کرده ایم و از سه سال پیش در راستای اقتصاد مقاومتی که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است اقداماتی را شروع شده است که اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه افتاد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر ادامه داد: از آنجایی که نیشکر در منطقه کوهساران به صورت  سنتی کشت می‌شد ما یک کارشناس را به جهت آموزش و آشنایی با یافته های روز و ترویج آن در استان و شهرستان به مرکز توسعه کشت نیشکر ایران در خوزستان فرستادیم و یک هفته آموزش تخصصی داده شد، در این دو سالی که این اقدام انجام شد بهره‌وری در تولید نیشکر ۵۰ درصد افزایش یافته است و مردم از روش سنتی کشت به روش نوین سوق داده شدند و همین مسئله موجب صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه ها نیز شد و افزایش درآمد را درپی داشت بطوری که در فصل زراعی گذشته در این حوزه حدود دو و نیم تن برداشته محصول داشتیم و بیش از یک و نیم میلیارد سود عاید مردم شد.
این مسئول در خصوص تمرکز جهاد کشاورزی در دهستان علی‌آباد نیز گفت: تنها مرکز پرورش کرم ابریشم مازندران در دهستان علی آباد به دلیل نبود زیرساخت ها و بسترهای مناسب پرورش کرم ابریشم منسوخ شده بود که از سال ۹۶ ما اقدام جدی را شروع کردیم و طی ۲ سال ۴ هزار اصله نهال توت را آماده کردیم و بنا داریم که در سال ۹۸ نیز ۳۰۰۰ اصله دیگر آماده کنیم تا بستر برای پرورش کرم ابریشم فراهم شود که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در این دهستان است بطوری که در  یک بازه ۴۵ روزه سه میلیون تومان در فضایی کوچک بهره وری دارد. در این راستا دو کار مهم انجام دادیم یکی اینکه تمام اصله های توت ثبت سامانه و به افراد تحویل شد. مورد دوم  بحث آموزش بود و در استان ۳۲ نفر به مدت ۴۰ ساعت آموزش دیدند که از این تعداد سه کارشناس در جهاد کشاورزی قائمشهر حضور دارند، ما در سال ۹۷ در این حوزه ۱۳۰ میلیون تومان درآمد تعلق گرفته به مردم داشتیم.

مهندس جعفری جهاد کشاورزی ثائمشهرمدیر جهاد کشاورزی قائمشهر با اشاره به لزوم صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی گفت: در رابطه با آب الگوبرداری مناسبی از باغات گردو در شهمیرزاد داشتیم و استخرهای باپوشش ژئوممبران طراحی شد که با هزینه بسیار پایین قابل اجرا می باشد و آب آن هم با توجه به بالادست بودن اکثر زمین های کشاورزی از آب های سطحی تامین و با پمپ به زمینها فرستاده می شود.

جعفری ادامه داد: با توجه به شرایط سخت آبی که داریم آبیاری تناوبی را به شدت پیگیری می کنیم، ما در مجموعه خودمان ۲۹۷ هکتار آبندان با ظرفیت ۴ میلیون و ۹۲۰ متر مکعب آب داریم و تمام تلاش ما در شش ماه دوم سال باید به پر شدن این ظرفیت باشد و سپس آبندان ها به خود مردم برای آبیاری و بهره‌برداری و پرورش ماهی البته با اولویت بندی مناسب واگذار شود، انشالله قرار است آبندان ها به سیستم جهاد کشاورزی برگردانده شوند که بسیار کمک کننده خواهد بود.


وی در مورد تولید مرکبات در دهستان بالاتجن نیز گفت: در بحث مرکبات ما بهترین گونه ها را در شهرستان داریم دهستان بالاتجن مهد مرکبات است یک شرکت تعاونی قدرتمند داریم که در بحث صادرات به خارج از کشور و اقصی نقاط کشور بسیار فعال است به واسطه دو میدان بار در شهرستان، بازار خوبی برای پرتقال قائمشهر وجود دارد. ما به منظور معرفی هرچه بهتر مرکبات شهرستان جشنواره ملی مرکبات را به نام قائمشهر ثبت کردیم. همچنین در این منطقه با توجه به سیاست دنیا در توسعه پایدار بخش کشاورزی با توجه به شرایط آب و هوا که در سال های گذشته بسیار متغیر شده است ما  ۵۷ گلخانه را ترسیم کردیم و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به مردم در راستای ایجاد اشتغال وام دادیم که ۳۲ تا از این ها در روستای خرماکلا می باشد، این روستا اکنون به عنوان دهکده گلخانه ای لیمو ترش در استان مطرح است تمام تلاش ما این است که از این گلخانه ها خارج از فصل برداشت داشته باشیم تا عایدی کشاورز بیشتر شود به این منظور رقمی را انتخاب کردیم که در چهار فصل محصول قابل برداشت میدهد.


مهندس مجید جعفری با تاکید بر لزوم تعامل کشاورزان با کارشناسان جهاد گفت: کشاورزی باید دانش بنیان شود در حال حاضر هر کشاورزی که با کارشناسان جهاد تعامل خوبی دارد و به توصیه ها عمل می کند بهره وری بسیار بالاتری دارد.
وی ادامه داد: ما روستای خرماکلا را به عنوان یک روستای نمونه پذیرش کردیم و شصت گلخانه مقیاس کوچک از ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر برای خانم هایی که سن بالای ۱۸  سال و اهلیت کشاورزی دارند با گرایش کاشت سبزی، صیفی و انواع گل طراحی کردیم و بنا داریم در شهرستان قائمشهر یک شهرک گلخانه ای داشته باشیم، همچنین دامداری های روستای خرماکلا را نیز مدیریت کردیم و به تمامی دامداری ها با همکاری اداره بهداشت مجوز می دهیم.
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر یکی از علت های موفقیت جهاد کشاورزی در جذب و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان را نگاه ویژه و حمایتهای مهدی محمدی فرماندار محترم قائمشهر دانست و افزود: در راستای ایجاد اشتغال پایدار که یکی از دغدغه های مهم همگان است نه و نیم میلیارد تومان از اعتبار حدود ۱۳ میلیارد تومانی کل شهرستان به کشاورزی اختصاص یافت که مبلغ بسیار قابل توجهی است، همچنین شش و نیم میلیارد تومان تسهیلات اشتغال فردی به متقاضیان داده شد و ۵۷ گلخانه و ۳۳ زنبورداری ایجاد و ۱۷ دامداری که به صورت غیر فعال بودند با کمک ما به بهره برداری رسیدند و همین کمک ها در قالب وام کم بهره و تحت نظارت و بازرسی دقیق موجب رونق مجدد دامداری شهرستان شد.

وی ادامه داد: کمک های صورت گرفته در بخش های گلخانه، زنبور عسل، نیشکر، تولید بلدرچین، نشاء مکانیزه، ماهیان گرمابی، واحد صنایع تولید شترمرغ، تولید قارچ، داروخانه‌دامپزشکی، شالیکوبی و یک واحد مرغداری بود که به ۱۸۵ نفر وام تعلق گرفت و تمام تلاش ما در جهاد کشاورزی این است که برنامه های خود را به سمت ایجاد اشتغال سوق دهیم در این راستا ما چهار و نیم میلیارد تومان در سال ۹۷ به افرادی که اهلیت این کار را داشتند با همکاری بانک کشاورزی وام دادیم.


جعفری در ادامه به مشکلات این اداره اشاره کرد و گفت: شالیکوبی های ما مدرن نیستند و این مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشت، در قائمشهر ۸ هزار و ۶۷۹ هکتار زمین شالیزاری داریم که کارخانه های شالیکوبی قائمشهر پاسخگوی تولید روزانه شلتوک ما نیستند، به همه شالیکوبی ها توصیه کردم هر مقدار وام که میخواهند ما به آنها می دهیم تا آن را صرف مدرن کردن دستگاه‌های خود کنند که متاسفانه به دلیل هزینه های میلیاردی اجرای آن، به غیر از ۲ مورد در باغدشت و جاده کیاکلا از این طرح استقبال نشد و ضربه بسیار سختی در این حوزه متحمل می شویم که درآمد ما با عایدی همخوانی ندارد.


این مقام مسئول در جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی در خصوص تمهیدات این اداره برای جلوگیری از زیان کشاورزان از سرما زدگی و توسعه بازار مرکبات گفت: در سال های گذشته کشاورزان ما از سرما و یخ زدگی مرکبات زیان دیده اند از این رو ما در ایستگاه تحقیقات محصولات زراعی و مرکبات بر روی گونه های مقاوم در برابر سرما کار می کنیم، البته بنا نداریم که به یکباره تغییرات عمده ای ایجاد کنیم چرا که پرتغال شهرستان از طعم و مزه مطلوبی برخوردار است و به واسطه وجود دو میدان بار قوی بازار مناسبی برای آن ایجاد شده است، اقدام ارزنده که سال گذشته انجام شد ادغام جشنواره ملی مرکبات با جشنواره اقوام و عشایر بود که از اقصا نقاط ایران به این شهرستان آمدند و در معرفی مرکبات ما ایران بسیار موثر بود.
مهندس جعفری با اشاره به استفاده بی رویه از سموم کشاورزی افزود: ما در تلاش هستیم این آموزش را به کشاورزان بدهیم تا در استفاده از سموم کشاورزی آگاهانه عمل کند و مقدار استفاده از سم را در محصولات کاهش دهیم اگر باغداران ما سمپاشی زمستانه و آموزش های کارشناسان جهاد را جدی بگیرند بسیاری از مشکلات ما در این بخش حل خواهد شد.
وی ادامه داد: ما در قائمشهر ۱۷۰ سورتینگ داریم که برخی از آن ها بسیار قدر هستند و در بخش صادرات فعال می باشند که اگر بحث تولیدات ارگانیک را ساماندهی کنیم توانایی ما در صادرات افزایش می یابد. البته به دلیل افزایش آفات و بیماری ها کار سختی در پیش داریم که باید با اموزش های تخصصی به کشاورزان، فرهنگ سازی و با کمک صدا و سیما و رسانه ها بتوانیم سموم بیولوژیک را معرفی و مبارزه بیولوژیکی را تقویت کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر همکاری برخی دهیاری ها با کارشناسان جهاد را کافی ندانست و گفت: شوراها و دهیاری ها لازم است تعامل بهتری با جهاد داشته باشند ما در هر روستایی یک کارشناس مروج داریم که صفر تا صد کارها را پیگیری می‌کند اما متاسفانه برخی از کشاورزان همکاری مناسبی با کارشناس ما ندارند که نقش دهیاری ها در ایجاد این همکاری کلیدی است، حتی پیشنهاد داده شد در هر روستا یک اتاق در اختیار مروج جهاد قرار داده شود تا بتوانیم خدمات رایگان جامع و بهتری به کشاورزان داشته باشیم که تنها روستای باغدشت از آن استقبال کرد و ما یک مرکز خانه ترویج در آنجا احداث کردیم که می تواند در توسعه کشاورزی روستا بسیار موثر باشد.
مجید جعفری با تاکید بر اینکه باید دانش تجربی کشاورزان با دانش علمی کارشناسان تلفیق گردد ادامه داد: اگر بتوانیم دانش روز را با تجربه کشاورزان ادغام کنیم قطعاً به نتایج قابل قبولی دست خواهیم یافت.


این مسئول شهرستان اعلام کرد: تصمیم داریم با همکاری اعضای شورای شهر، محیط زیست، صنعت، معدن و تجارت، سورتینگ دار ها را مجوز دار کنیم، در صورتی که این کار صورت بگیرد تخلفات کاهش پیدا می کند و دیگر محصول نرسیده تامسون رنگ آوری و به بازار عرضه نمی شود تا روی ذائقه مردم اثر بگذارد و از اعتبار محصولات قائمشهر در کشور بکاهد.
جعفری ضمن اشاره به تلاش های غلامرضا میرزایی به عنوان فردی که در شورای شهر دغدغه جدی حوزه کشاورزی دارد از اعضای شورای شهر برای همیاری دعوت کرد و گفت: ما در تلاش هستیم تمام برنامه های خود را به نحو احسن پیش ببریم اما واقعیت این است امکانات لازم را نداشته و نیاز به کمک داریم، ما از اعضای شورای شهر قائمشهر انتظار و درخواست همراهی داریم، اقای میرزایی یکی از اعضایی است که در بخش کشاورزی دغدغه دارد و قرار است طی نشست صمیمی با اعضای شورای شهر از ظرفیت آنها در توسعه استفاده شود.


وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به تقویت تشکل های بخش کشاورزی در دوره مدیریت خود افزود: نگاه من و مجموعه جهاد کشاورزی قائمشهر تقویت تشکل های بخش کشاورزی است که ضمن دادن اختیار و حمایت از آنها، در شرایط حساس و به موقع درکنار ما قرار گرفتند که نمونه بارز آن تعاونی مرغداران بود که در تنظیم بازار طی ماه های گذشته سنگ تمام گذاشتند و فراتر از توان مرغ به بازار عرضه شد و موفق شدیم در آن شرایط سخت بازار را مدیریت کنیم. ما در تعاونی زنبورداران از 30 زنبوردار با وام کم بهره حمایت کردیم که موجب رونق و تحول در این بخش شد.

 

جعفری در خصوص لزوم حفاظت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری ها گفت: در بحث حفظ اراضی کشاورزی بسیار با حساسیت پیش می رویم و با همکاری قوه قضاییه، دادستانی محترم، فرماندار محترم، رئیس حوزه قضایی و تمام مسئولان مربوطه اجازه تغییر کاربری زمین های درجه یک کشاورزی را نمی دهیم و به شخصه در این قضیه بسیار جدی هستم، هزینه بالایی برای یکپارچه سازی اراضی توسط دولت صورت گرفت و اکنون نباید به راحتی اجازه تغییر کاربری بخصوص در زمین های درجه یک کشاورزی داده شود، اما باز هم مشکلات و معضلاتی در سیستم وجود دارد که باید آن را پذیرفت.

وی یکی از معضلات اصلی جهاد کشاورزی در قائمشهر را بحث تجهیزات خودرویی دانست و افزود: ما در شهرستان 102 روستا داریم که تعداد تجهیزات خودرویی ما برای خدمات رسانی به کشاورزان در این روستاها مناسب نیست.

 

این گفت و گو با اعلام یک خبر خوش برای کشاورزانی که در سیل فروردین ماه متحمل خسارت شدند به پایان رسید، جعفری مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر از پرداخت خسارات کشاورزان در هفته اول تیرماه خبر داد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار