انتقال آب دریای مازندران اکوسیستم منطقه را دچار بحران می کند\

انتقال آب دریای مازندران اکوسیستم منطقه را دچار بحران می کند

  • کد خبر: 217265
  • چاپ
  • انتشار: 09 تیر 1398 - 10:30

استنادنیوز؛ ولی‌اله نانواکناری رئیس مجمع نمایندگان مازندران گفت: موضوع انتقال آب دریای خزر امکان پذیر نیست و ما سرنوشت دریاچه ارومیه را تکرار نخواهیم کرد.

نانواکناری خاطرنشان کرد: انتقال آب دریای مازندران به سمنان مخاطره آمیز بوده و استان در پی این اتفاق، به لحاظ محیط زیست و اکوسیستم دچار بحران‌های غیرقابل جبران می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران در پاسخ به این پرسش که مطابق سخنان استاندار سمنان طرح انتقال آب از دریای خزر با ۸۱ درصد آرای نمایندگان مجلس تصویب شده و هم در بحث مطالعات و هم در اجرای طرح، ردیف بودجه اختصاص پیدا کرده است، تصریح کرد: این پروژه به ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته و چنین موضوعی به هیچ عنوان صحت ندارد و تنها ۷ میلیارد بودجه برای مطالعات طرح تاکنون اختصاص یافته است.

به گزارش ایسنا، عملیات اجرایی آغاز مطالعه طرحی که بر مبنای آن برای رشد و توسعه کشاورزی و صنعت در سمنان، آب دریای خزر باید به این استان انتقال پیدا می‌کرد، در سال‌های ۹۱ و ۹۲ انجام شد اما به دلایل مختلف از جمله ناکافی بودن مطالعات این طرح نیمه کاره رها شد.

موضوع انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران مجدداً در سال ۹۳ توسط شرکت مشاورین مهاب قدس وابسته به وزارت نیرو بازنگری و در سیر مراحل تصویب در وزارتخانه قرار گرفت اما بنا به نظر بسیاری از کارشناسان محیط زیست، انتقال آب خزر به سمنان نه تنها توجیه زیست محیطی ندارد که حتی از لحاظ اقتصادی نیز هزینه‌های گزافی را برای کشور در بردارد.

در میان مهم‌ترین نکته نتایج و پیامدهای حاصل از این انتقال برای استان‌های مبدا و مقصد است زیرا برخی از کارشناسان معتقدند انتقال بین حوزه‌ای آب خزر سبب خشکسالی و نابودی جنگل‌های هیرکانی در مازندران خواهد شد و دریای خزر به سرنوشت دریاچه ارومیه محکوم می‌شود از طرف دیگر سمنان نیز با این انتقال منتفع نخواهد شد زیرا صنایع بزرگ به بیش از این مقدار آب نیاز دارند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار