کدام یک از دستگاه های اجرایی فرار مالیاتی دارند؟\

کدام یک از دستگاه های اجرایی فرار مالیاتی دارند؟

  • کد خبر: 217298
  • چاپ
  • انتشار: 10 تیر 1398 - 07:20

استنادنیوز؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به فرار اقتصادی فعالان زیرزمینی در حوزه اقتصاد، گفت: ما پیگیر احصاء دلایل عدم اجرای طرح جامع مالیاتی دستگاه‌های‌دولتی و راهکارهای تقویت این همکاری هستیم البته معتقدیم که مجلس و دولت باهم می‌توانند این شرایط را تغییر دهند.

سیدفرید موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در توضیح توئیت خود در مورد 12 دستگاه دولتی که مانع از اجرای طرح جامع مالیاتی شده‌اند، گفت: ‌ در اکثر کشورها برای هر فعالیت اقتصادی باید مالیات مرتبط و متناسب با آن را پرداخت شود اما در کشور ما اینچنین نبوده و قوانین و فرایند‌ فعالیت‌ها به نوعی تعریف شده که برای اخذ مالیات به دنبال واحدها و افراد شناسنامه‌دار می‌رویم.

فعالیت‌ زیرپله‌ای اقتصاد برای فرار از مالیات

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در کشور ما افرادی هم مشغول به فعالیت‌های اقتصادی تحت عنوان فعالیت زیر پله‌ای هستند، این فعالان مالیات پرداخت نمی‌کنند زیرا ساز و کار شناسایی آنها در اختیار نیست. و همین امر یکی از دلایلی است که موجبات تکدر خاطر فعلان اقتصادی و کارآفرینان را فراهم ساخته، چرا که بدون پرداخت حقوق دولت در فضای رقابت طبیعی است که قیمت تمام شده آنها پایین تر خواهد بود.

وی افزود: طرح جامع مالیاتی سال‌های پیش در سازمان امور مالیاتی تعریف شد که طبق آن بانک‌‌های اطلاعاتی مختلف جهت  شناسایی کلیه فعالان اقتصادی تجمیع می شود، اجرای کامل این طرح  می تواند از فرارهای مالیاتی جلوگیری کند. براساس قانون همه دستگاه‌ها موظف هستند تا بانک‌های اطلاعاتی مورد نیاز سازمان امور مالیاتی را در اختیار قرار دهند تا اطلاعات به هنگام و به روز در خصوص همه فعالیت ها و اقدامات در اقتصاد شناسایی شده و سازمان امور مالیاتی هم بتواند به موقع نسبت به اخذ  مالیات اقدام کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها هنوز تفاهم نامه با سازمان امور مالیاتی منعقد نکردند، برخی با وجود عقد تفاهم‌نامه خود را به ارایه اطلاعات پایبند نمی‌دانند و برخی از دستگاه‌ها هم با استناد به قوانین دیگر اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نمی‌دهند.

نابسامانی اقتصادی ماحصل عدم اجرای طرح جامع مالیاتی

موسوی ادامه داد: این موضوع سبب ادامه روند فرار مالیاتی، عدم شفافیت در اقتصاد و شکل گیری اقتصاد زیرزمینی شده است، اقتصادی که از بین برنده انگیزه فعالیت اقتصادی سالم است و حق و حقوق دولت و مردم را تضییع می‌کند، این موضوع همچنین سبب شده تا نابسامانی در اقتصاد داشته باشیم.

مجلس به دنبال احصاء دلایل عدم هماهنگی دستگاه‌ها با سازمان امور مالیاتی و تعبیه راهکارهای تقویت همکاری

وی با یادآوری پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی مجلس از سازمان امور مالیاتی، گفت: لیست دستگاه‌هایی که عدم همکاری داشته‌اند در اختیار ما قرار گرفته بنابراین ما هم با توجه به وظیفه نظارتی و تقنینی خود به دنبال احصاء دلایل عدم هماهنگی و عدم همکاری و تعبیه راهکارهای تقویت همکاری هستیم.

موسوی با بیان اینکه راهکار رفع این مشکل نیازمند اقدامی بین دستگاهی است، افزود: ما به لحاظ فرهنگی هم هنوز مشکل داریم و به حبس اطلاعات در کشوهای میزمان عادت کرده ایم.  در وضعیت کنونی همکاری شایسته با سازمان امور مالیاتی ضروری است تا بعد از این اطلاعات مکفی  رد و بدل شود.

دولت و مجلس باید باهم مشکل اجرای طرح جامع مالیاتی را مرتفع کنند

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: دولت و مجلس باید این مشکل را با هم مرتفع کنند زیرا با شعار نمی‌توانیم اقتصادی شفاف، پویا و کارآمد را ایجاد کنیم. متاسفانه وضعیت فعلی فضا را برای فرار مالیاتی و هرگونه کار غیر مولد باز کرده است. حال آنکه مشکل اشتغال، بیکاری و بسیاری از موارد با این اصلاحات حل می شود، اولین قدم هم رفع نواقص نظام جامع مالیاتی است.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ سید فرید موسوی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود، نام 12 دستگاه که همکاری لازم و کافی با سازمان امور مالیاتی را نداشتند و مانع اجرای طرح جامع مالیاتی به عنوان ابزار جلوگیری از فرار مالیاتی و ارتقا شفافیت شده اند را اعلام کرد. دستگاه‌ها عبارتند از: شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری تهران، سازمان ثبت احوال، اشخاص حقوقی ارائه دهنده خدمات به دارندگان درگاه پرداخت الکترونیک (PSP)، شرکت های مخابرات و همراه، معاونت ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زیرمجموعه های وزارت بهداشت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار قوه‌قضائیه.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار