پایش سیستمی تخلفات پژوهشی و پایان‌نامه فروشی آغاز شد\

پایش سیستمی تخلفات پژوهشی و پایان‌نامه فروشی آغاز شد

  • کد خبر: 217481
  • چاپ
  • انتشار: 16 تیر 1398 - 06:49

استنادنیوز؛ معاون وزیر علوم گفت:‌ آئین نامه‌ مقابله با تخلفات پژوهشی اخیرا ابلاغ شده و براساس این آیین‌نامه پایش سیستمی به تازگی آغاز شده است و نتایج فعالیت کمیته‌ها استخراج خواهند شد.

مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  درباره راه‌کار موثر برای حل ریشه‌ای مشکل تخلف پژوهشی و پایان‌نامه فروشی در کشور، اظهارداشت: موضوع اصلی در تخلف پژوهشی بحث اخلاق پژوهشی است که همه به اصول اخلاق پایبند باشند و باید این موضوع به عنوان یک مسئله فرهنگی دیده شود.

دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پایش سیستمی برای این موضوع وجود دارد، گفت: برای ریشه‌یابی این مشکل باید ببینیم واقعا میزان این تخلف چقدر است و اطلاعات لازم برای سنجش موضوع از سیستم فعلی پایش استخراج می‌شود.

برومند گفت:‌ آئین نامه‌ مقابله با تخلفات  پژوهشی اخیرا ابلاغ شده و براساس این آیین‌نامه پایش سیستمی به تازگی آغاز شده است و باید نتایج را از کمیته‌ها استخراج کنیم و سپس بررسی شوند.

*نقش بی‌انگیزگی دانشجو در تخلفات پژوهشی

وی در پاسخ به این سؤال که علاوه بر بحث تعهد به اخلاق پژوهشی، بی‌انگیزگی دانشجو به تحصیل چه نقشی در بروز این تخلف دارد، گفت:‌ شاید دانشجویان در درسی که می‌خوانند بی‌انگیزه باشند اما این موضوع متفاوت است و باید در جای دیگری به آن پرداخته شود.

برومند با ذکر مثالی توضیح داد: شاید برخی دانشجویان از ابتدا به تحصیل یا اساسا به رشته تحصیلی خود علاقه نداشته باشند و سپس ناگزیر به ادامه راه تا پایان تحصیل شده‌اند. اما در پاسخ به این بی‌انگیزگی، این سوال مطرح می‌شود که آیا امکان تحصیل در رشته دلخواه برای همه دانشجویان وجود دارد؟ آیا همه می‌توانند در رشته‌ای که دوست دارند ادامه تحصیل دهند؟ طبیعی است نمی‌توان این امکان را برای همه دانشجویان فراهم کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: این بی انگیزگی ناگزیر وجود دارد و کار بسیار پایه‌ای برای آن  باید صورت گیرد و این بحث تنها مربوط به وزارت علوم نیست بلکه به سیاست‌های کشور در این باره بستگی دارد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار