مازندران در رده ششم بانک خون بند ناف قرار دارد/ بیش از 5 هزار نمونه ذخیره شده در مازندران/ایران بزرگ ترین بانک خون بند ناف در خاورمیانه\

مازندران در رده ششم بانک خون بند ناف قرار دارد/ بیش از 5 هزار نمونه ذخیره شده در مازندران/ایران بزرگ ترین بانک خون بند ناف در خاورمیانه

  • کد خبر: 217494
  • چاپ
  • انتشار: 16 تیر 1398 - 09:46

استناد نیوز، خون بند ناف غنی شده از سلول های خون ساز که بدو تولد به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می شد، اما امروز به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در درمان در حال ذخیره سازی است.

به گزارش استناد نیوز، اشکان مزدگیر مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور از روند ذخیره سازی بند ناف در بزرگترین بانک خون بند ناف خاورمیانه توضیح داد و گفت: تقریبا 30 سال است که محققان متوجه این موضوع شدند که درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج مثل فلج مغزی و اوتیسم و... از طریق بند ناف می تواند صورت بگیرد که در سراسر دنیا بانک های بند ناف از سری اتفاقاتی است که در علم نوین در حال توسعه است.
وی در ادامه افزود: در ایران نیز تقریبا 14 سال از شروع به کار بانک خون بند ناف می گذرد که در حال حاضر 31 نمایندگی فعال در استان های مختلف کشور داراست. خون بند ناف غنی شده از سلول های خون ساز که بدو تولد به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می شد، اما امروز به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در درمان در حال ذخیره سازی است.
مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور اظهار داشت: بیش از 112 هزار نمونه ذخیره شده در بانک های خون سراسر کشور وجود دارد. همچنین در دفاتر برون مرزی و مسخط عمان و اربیل عراق نیز دفاتر فعال داریم و بدنبال دفاتر فعال در دبی و امارات هستیم.
مزدگیر از موارد استفاده بند ناف خون اشاره کرد و گفت: نمونه خون بند ناف برای خود شخص یا کسانی که تطابق ژنتیکی داشته باشند قابلیت استفاده و درمان دارد ودر صورت نبود ذخیره بند ناف و بنا به درخواست شخص بیمار با هزینه های مختلف از کشورهای دیگر به بیمار رسانده می شود. این نمونه ها 25 سال قابلیت نگهداری دارند و هزینه نگهداری 3 میلیون تومان است که از سال دوم به 160 تومان در سال می رسد و برای خانواده هایی که بضاعت مالی ندارد تسهیلات بانکی خوبی برای آنان در نظر گرفته شده است .
وی تاکید کرد: مادران باردار از این بیمه سلامت و بیمه بیولوژیک برای فرزندان خود اطلاع دقیقی ندارند و به فکر تامین بیمه وپشتوانه سلامت آینده فرزندان خود نیستند ما برای اطلاعات بیشتر این مادران مشاوره های رایگانی در این خصوص در نمایندگی های بانک خون بند ناف در همه ی  استان ها ترتیب دادیم. لازم به ذکر است:جمع آوری این سلول ها هیچ درد و عارضه ای برای نوزاد و مادرنوزاد ندارد زیرا پس از زایمان بند ناف ذخیره می گردد.
مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور افزود: بند ناف هایی که تعداد سلول های آنان زیاد باشد در دو کیسه واگر این سلول ها کم باشند در یک کیسه نگهداری می شوند، که هر کیسه فقط برای یک نفر قابلیت استفاده شدن دارد. تا به امروز از موارد استفاده شده سلول های بنیادی ، 300 بیمار با منشا خونی بوده است. بزرگترین طرح بنیادی بند ناف در بیماران فلج مغزی در دانشگاه تهران صورت گرفته که بر روی 130 بیمار فلج مغزی انجام شده که نتایج اولیه رضایت بخش بوده است.
اشکان مزدگیر در ادامه افزود: دندان های پالپ و یا دندان های شیری منبع دیگر سلول های بنیادی است. در دندان شیری تعداد سلول های آن کم است . سلول های بنیادی که در دندان شیری وجود دارد کاربرد های دیگری در بیماری هایی همچون بیماری عصبی، ضایعات نخاعی، فک و صورت دارد.
وی در پایان اظهار داشت: بانک خون بند ناف با سالانه حدود 15 تا 20 هزار نمونه ذخیره شده بزرگترین بانک خون بند ناف در خاورمیانه است. در مازندران سالانه 600 مورد ذخیره سازی صورت می گیرد که در حال حاضر بیش از 5000 نمونه بند ناف در مازندران ذخیره سازی صورت گرفته است. بیش از 80 درصد ذخیره سازی ها در زایمان های سزارین صورت گرفته است که 53 درصد بند ناف نوزادان پسر و 47 درصد بند ناف دختر است.
مازندران به عنوان نمایندگی بانک خون بعد از شهرهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، در رده ششم قرار دارد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار