مسئله اشتغال مهمترین دغدغه دولت است / فضای مجازی بستر خوبی برای اشتغال دارد\
  • روحانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی؛

مسئله اشتغال مهمترین دغدغه دولت است / فضای مجازی بستر خوبی برای اشتغال دارد

  • کد خبر: 21754
  • چاپ
  • انتشار: 12 دی 1395 - 21:55

شبکه یک سیما هم اکنون میزبان رئیس جمهور است و رئیس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی پاسخگوی سوالات 2 مجری برنامه است

به گزارش استناد نیوز، در این گفت‌وگوی تلویزیونی که به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش می‌شود، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران به سوالاتی پیرامون مهمترین مسایل روز کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی پاسخ خواهد داد.

 

اولین سوال مجریان برنامه مربوط به مسئله جوانان و و وضعیت اشتغال اختصاص داشت که روحانی در پاسخ گفت: مسئله اشتغال مهم‌ترین مسئله کشور است، بیکاری می‌تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور باشد، در حال حاضر در هر خانه تعدادی جوان بیکار وجود دارد این بسیار نگران کننده است که جوانان در سن 25 و 26 سالگی توان مالی برای ازدواج و تشکیل خانواده ندارند که این ناشی از نداشتن شغل است.

رئیس جمهور با اشاره به سرازیر شدن جوانان تحصیلکرده از دانشگاه ها گفت:  تا چند سال گذشته حدود 2 میلیون تا 2میلیون و 200 هزار جمعیت موثر دانشگاهی داشتیم که امروز به نزدیک 5 میلیون رسیده است و سالانه 800 تا 900 هزار نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند که اینها نیاز به شغل دارند. به علاوه افرادی که در جامعه هستند و به دانشگاه نمی‌روند و باز هم به اشتغال نیاز دارند.

روحانی همچنین ضمن اشاره به افزایش چشمگیر تعداد شاغلین در چند سال گذشته، این میزان را کافی ندانست و گفت تعداد افرادی که به جمعیت بیکاران اضافه می شود نرخ رشد بیشتری نسبت به سرعت رشد جمعیت شاغلین دارد. 

وی ادامه داد: ما در طول یک سال اشتغالی که از تابستان پارسال تا تابستان امسال به وجود آمده حدود 704 هزار اشتغال است و سال قبل هم همین حدود 700 هزار اشتغال بوده است، 700 هزار اشتغال رقم بسیار بالایی است برای اینکه مردم ما به این مسئله توجه کنند باید تأکید کنم کشورهایی که در طول دهه گذشته به طور متوسط بالای 600 هزار شغل توانسته‌اند ایجاد کنند 5 کشور بودند. یعنی 700 هزار شغل برای یک سال رقم بسیار بالایی است اما در عین حال بیکارهای قبلی هستند و بیکارهای جدید هم به آنها اضافه می‌شود.

رئیس جمهور یکی از راه‌های حل مشکل بیکاری را سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد فضای مناسب برای جوانان دانست و گفت: برای حل مشکل اشتغال همه باید دست به دست هم دهیم، یکی از فضاهای که می‌تواند ایجاد اشتغال کند فضای مجازی است. در فضای مجازی مردم می‌توانند شغل‌های مناسب داشته باشند در یک سال گذشته وزارت ارتباطات اعلام می‌کند 100 هزار شغل در ICT و فناوری اطلاعات به وجود آورده است.

 

در ادامه این گفت و گو سوالی در مورد وضعیت رکود و رشد اقتصادی و تناقض آمارها با نظر کارشناسان پرسیده شد که روحانی در پاسخ گفت: رشد اقتصادی را دو مرکز آمار ایران و بانک مرکزی معمولاً متکفل هستند و بررسی و اعلام می‌کنند.

وی افزود: از یک طرف رشد تولیدات نفتی و گازی ما و میعانات داشتیم، هم در کشاورزی شاهد رشد بودیم و از شرایط محصول گندم ما مشخص بود که در کشاورزی شاهد رشد هستیم. ستاد اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال تلاش کرد برای اینکه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را و آنانی را که نیاز به تسهیلات بانکی دارند،‌ این تسهیلات را در اختیار آنان قرار دهد. امروز حدود 17 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط ما از تسهیلات بانکی استفاده کرده‌اند. صادرات نفتی و غیرنفتی ما، هردو افزایش پیدا کرد، لذا در سه ماهه اول، ما شاهد رشد بودیم. البته رشد سه ماهه‌ای که مرکز آمار ما اعلام کرد حدود 4.5 درصد بود و ما انتظار داشتیم در سه ماهه دوم رشد بالاتری داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه ما امروز رشد 6 ماهه را در اختیار داریم، گفت: این رشد 6 ماهه اول امسال نسبت به 6 ماهه اول سال پیش است. طبق محاسبات بانک مرکزی رشد 6 ماهه ما 7.4 درصد است و طبق محاسبات مرکز آمار رشد 6 ماهه ما 6.4 درصد است.

بر اساس اعلام مرکز آمار در شش ماهه نخست سال در بخش کشاورزی شاهد ۵. ۹ درصد رشد بوده‌ایم. امسال حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۱۱. ۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است. رشد در بخش کشاورزی را کشاورزان به خوبی احساس می‌کنند. 

رئیس جمهور با بیان اینکه در بخش گردشگری نیز شاهد رشد بوده‌ایم که برای فعالان گرشگری ملموس است، افزود: در بخش تولیدات صنعتی با ۴. ۱ درصد و در بخش خدمات با ۴. ۸ درصد رشد طی شش ماهه نخست سال جاری مواجه بوده‌ایم. در بخش نفت نیز نرخ رشد ۲. ۷ درصد اعلام شده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی بانک جهانی در خصوص رشد اقتصادی ایران گفت: پیش‌بینی بانک جهانی هم برای امسال رشد بالای 6 درصد است و 6.6 درصد پیش‌بینی شده است. بنابراین رشد امسال ما بیش از آنچه که ما پایان سال پیش هدف‌گذاری کرده بودیم که 5 درصد بود، شده است. حتماً تا پایان امسال بیشتر هم خواهد بود و بالای 6 درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت.

 

روحانی با بیان اینکه در بعضی بخش‎‌ها در آینده نرخ رشد به اندازه نرخ فعلی نخواهیم بود، اظهار کرد: در بخش‌هایی مانند بخش نفت، رشد به سرعت فعلی نخواهد بود. در همین راستا دولت چیزی حدود ۱ میلیارد دلار هزینه کرد تا تولید نفت که در سال گذشته چیزی حدود یک میلیون بشکه در روز بود، با تلاش مهندسان و کارگران نفتی به بالای ۲. ۲ میلیون بشکه برسد. از آنجایی که هم نرخ صادرات نفتی و هم نرخ صادرات غیرنفتی عدد خوبی است به شرایط اقتصادی کشور امیدوار هستیم.

 

روحانی در مورد تحولات نرخ ارز بخصوص دلار در ماه های گذشته گفت: ما همیشه نرخ ارز را ثابت نگه داشته‌ایم تا مردم به آینده امید داشته باشند اما قیمت دلار نسبت به سایر ارزها در ابتدای سال تا امروز بیش از ۶. ۲ درصد رشد داشته است و به طور طبیعی در ایران هم این رشد خود را نشان داده است. همچنان که در سال‌های گذشته هم این اتفاق افتاده است. مردم ما مطمئن باشند که قیمت ارز به سمت تعادل حرکت می‌کند و افزایش نخواهد یافت.

در بوجه هم نرخ دلار را ۳۳۰۰ تومان در نظر گرفته‌ایم که البته باید بگویم نرخ ارز فعلی نرخ قطعی نیست و کاهش پیدا خواهد کرد چرا که برای دولت ثبات بازار از همه چیز مهم‌تر است و ما می‌کوشیم که بازار را قابل پیش بینی بسازیم و دولت نیز به دنبال افزایش قیمت ارز نیست.

 

روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا برجام را دستاوری بزرگ برای کشور می‌داند یا خیر، اظهار کرد: هیچ تردیدی ندارم که برجام کار بزرگ ملت ایران بوده است و البته در یک جامعه دموکراتیک طبیعی است که افرادی به این موضوع انتقاد کنند. در جامعه ما نیز مردم آزادند که درباره موضوع حرف بزنند اما مردم ما با حماسه سازی در خرداد ۱۳۹۲ فضای جهانی را برای مذاکره فراهم کردند و امروز نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که هیچ کس در دنیا نیست که بگوید ایران در برجام ضرر کرده یا سرش کلاه رفته است و کسانی هم که به برجام در سطح جهانی اعتراض دارند، کشورهایی چون اسرائیل و عربستان هستند که در گفته‌هایشان نیز می‌گویند ایران برنده برجام بوده و طرف مقابل شکست خورده است در حالی که برجام یک بازی برد-برد است.

روحانی با اشاره به دستاوردهای برجام و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: ما تاثیر برجام را در صادرات نفتی و بازار بازرگانی‌مان می‌بینیم که اگر این شرایط پس از برجام ایجاد شده است در زمینه صادرات نفت وجود نداشت. درآمد نفتی ما نصف میزان فعلی‌اش بود و حداکثر می‌توانستیم با آن پول حقوق کارمندانمان را بدهیم اما امروز در بخش بودجه عمرانی امیدواریم که بتوانیم امسال بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان در بودجه عمرانی مصرف کنیم.

 

روحانی با اشاره به آثار و دستاورهای برجام یاد آور شد: نتایج برجام در صادرات نفتی و غیر نفتی مشهود است. همانطور که می دانید اگر برجام نبود در سال 95 صادرات نفت به 250 بشکه در روز می رسید و درآمد کشور از نصف هم کمتر می شد در این شرایط تنها می‌توانستیم حقوق کارمندان را پرداخت کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: امیدواریم در بودجه عمرانی بیش از 30 هزار میلیارد تومان مصرف و بسیاری از بدهی های فرهنگیان، کشاورزان و ایثارگران را هم پرداخت کنیم. 8 هزار میلیارد تومان به بیمه ها پرداخت شد و 11 میلیون نفر حاشیه نشین کشور هم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. 

روحانی با بیان اینکه بعد از برجام رشد اقتصادی در کشور افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: بخشی از صادرات غیر نفتی مربوط به نفت است همچنین در زمینه نفت و گاز ، حمل و نقل ، بیمه و مسائل هسته ای برجام اجرا شده به طوریکه بیش از 200 تن کیک زرد وارد شده و می توانیم 120 تن دیگر هم وارد کنیم.

امروز قرار داد 200 فروند هواپیما بسته شده است اما اگر برجام نبود هیچ یک از این اتفاقات رخ نمی داد همانطور که می دانید حدودا 4 میلیارد دلار بابت خرید بلیط از شرکتهای خارجی پرداخت می شود که البته شرایط باید به گونه ای فراهم شود که این مبلغ به خودمان باز گردد، لذا امیدواریم تا پایان سال هواپیماهای مورد نظر وارد کشور شوند بدون اینکه بودجه آنها بر بودجه عمومی کشور و نفت تحمیل شود.

روحانی مهمترین دستاورد برجام را شکست پروژه ایران هراسی دانست و گفت: مخالفان ما ایران هراسی را بر کرسی نشاندند و ایران را تهدیدی علیه دنیا و منطقه اعلام کردند همچنین در شورای امنیت فعالیتهای ایران بر خلاف صلح جهانی شناخته شد اما اکنون این موضوع معنایی ندارد و دنیا معتقد است ایران نفش مثبت و سازنده برای مبارزه با تروریست در منطقه دارد.

 وی گفت: بنابراین به نظر من کاملا روشن است هر کسی بیاید و محاسبه کند آثار برجام و توافقاتی که ما داشتیم به خصوص امروز فعالیت هسته‌ای ما یک فعالیت قانونی است در حالی که قبلاً این فعالیت هسته‌ای ما به عنوان یک فعالیت غیرقانون و برخلاف مصوبات قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تلقی می‌شد و امروز کمک به ایران برای بخش هسته‌ای مطرح است یعنی در فناوری هسته‌ای و ساخت سوخت برای راکتور و در سایر بخش‌های هسته‌ای امروز کشورهای مختلف هستند که از اروپا، روسیه و دیگران که به ما کمک می‌کنند و این باعث رشد پیشرفت ما در بخش هسته‌ای خواهد شد.

 

روحانی در مورد تحولات منطقه و سوریه تأکید کرد: ما در سوریه به ملت و ارتش سوریه کمک کردیم برای اینکه در برابر تروریسم ایستادگی و مقاومت کنند و شما پیروزیهای اخیر را در سوریه شاهد بودید و مردم ما هم شاهد بودند، و هم در دیپلماسی فعال بودیم ما به طور مداوم هم با سوریه، روسیه، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه در تماسیم و اخیراً‌هم دیدید که روابط سه جانبه‌ای بین ایران، روسیه و ترکیه در کنار سوریه به وجود آمده و این کشورها توانسته‌اند قدم‌های خوبی بردارند و امیدواریم در اجلاس قزاقستان در آستانه بتوانیم شاهد یک قدم موفقیت در دیپلماسی در زمینه منطقه باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: ایران نقش بسیار مهمی هم در مبارزه با تروریسم و هم در شکست تروریست‌ها دارد و هم در دیپلماسی نقش بسیار فعالی دارد و این دو در کنار هم ان‌‌شاءالله به موفقیت خواهد رسید ما امیدواریم مردم سوریه، عراق و یمن، لیبی و بحرین و سایر کشورهایی که دچار مشکلند بتوانند از مشکلات نجات پیدا کنند و یک شرایط امن برای منطقه ایجاد شود. به هر حال ما می‌خواهیم با عراق، ترکیه کار اقتصادی کنیم.

روحانی با اشاره به حادثه‌ای که در آغاز سال میلادی در ترکیه اتفاق افتاد گفت: کشتار عده‌ای انسان بی‌گناه و بی‌دفاع از هر نظر محکوم است و این نشان می‌دهد موضوع تروریسم به هیچ کس رحم نخواهد کرد و این ویروس همه را مبتلا می‌کند مگر اینکه بتوانیم با این ویروس مقابله کنیم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار