مسیری که آموزش فنی و حرفه ای در کشور پیموده و عملکرد آن قابل دفاع است\
  • عضو هیات رییسه و نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی:

مسیری که آموزش فنی و حرفه ای در کشور پیموده و عملکرد آن قابل دفاع است

  • کد خبر: 217645
  • چاپ
  • انتشار: 20 تیر 1398 - 15:20

 به گزراش استناد نیوز، 80درصد آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای در مکان استیجاری بسر می برند که این امر نقص بزرگی است .


به گزارش استناد نیوز،  یوسف نژاد اظهار داشت: اطلاعات عمومی از آموزش های فنی و حرفه ای دارم و در دوران تصدی بنده در معاونت همین سازمان با توجه به اعتبارات خوب آن زمان اقدامات خوبی صورت پذیرفت. ایجاد مجموعه های آموزش فنی و حرفه ای در مناطق محروم، المپیاد ملی مهارت که حدود 25 سال ایران در آن شرکت نمی کرد و باید دوباره به سازمان جهانی کار متصل می شد تا بتوان در آن المپیادها شرکت نمود که با رایزنی و اقدامات انجام شد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی گفت: در ایران سه نوع آموزش وجود دارد؛ ابتدایی تا دیپلم که متوسطه نامیده می شود و متولی آن وزارت آموزش و پرورش است. دوم آموزش عالی و دانشگاه که متولی آن وزارتخانه های بهداشت و درمان و آموزش عالی است. دیگری آموزش فنی و حرفه ای که متولی آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

مرکز تربیت مربی در کرج یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است

وی ادامه داد: آموزش فنی و حرفه ای در دنیا جایگاه ویژه ای دارد و با مدرک این سازمان می توان در کشورهای دیگر اقامت گرفت و ارزش آن حتی از لیسانس و دیگر مدارک بالاتر است. مسیری که آموزش فنی و حرفه ای در کشور پیموده و عملکرد آن قابل دفاع است. مرکز تربیت مربی در کرج یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است که مربوط به آموزش مربیان آموزش فنی و حرفه ای می شود. آموزش های فنی و حرفه ای که بر عهده وزارت کار است بخش عمده آن توسط آموزشگاه های آزاد انجام می پذیرد.

باید تمام آموزش های مهارتی را بخش غیردولتی (آموزشگاه آزاد) انجام دهد

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باید کاری انجام شود که تقریباً تمام آموزش های مهارتی را بخش غیردولتی انجام دهد. دولت فقط نظارت، ارزشیابی و مسایل حاکمیتی را انجام دهد که باید بستر آن وجود داشته باشد و حمایت های قانونی در آن بستر انجام شود. کمک دستگاه ها و تمامی ادارات مرتبط در این امر ضروری است. اگر فضای قانونی ایجاد شود می توان به صددرصد واگذاری رسید. در این فرآیند بخش های خصوصی کار اجرایی انجام دهند و سازمان دولتی بخش نظارتی و حاکمیتی را بر عهده داشته باشند. بنابراین این نکته خوبی است و وقتی که بیان می شود سازمان سیاست آن برون سپاری است که باید زمینه و بستر برای انجام این کار فراهم باشد. متاسفانه برخی دستگاه های دولتی کارهای موازی انجام می دهند که لازم است این عمل صورت نگیرد.

در مدت نمایندگی ام سعی کردم به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کمک کنم

او گفت: در مدت نمایندگی ام سعی کردم به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کمک کنم. حرف های مسئولین سازمان، آموزشگاه های آزاد و تمامی افرادی که به نوعی با این سازمان درگیر هستند دارای ارزش است و در مجلس بر روی آن بحث و بررسی دقیق و موشکافانه صورت می گیرد. وظیفه و تکلیف نمایندگان مجلس کمک به آموزشگاه های آزاد آموزش فنی و حرفه ای است.

آموزش های موازی در حوزه آموزش فنی و حرفه ای خطر بسیار بزرگی است

وی تصریح نمود: در مبحث بودجه باید برای این سازمان قوی تر عمل نمود و نمایندگان را با نظرات کارشناسی این دستگاه آشنا نمود. آموزش های موازی در حوزه آموزش فنی و حرفه ای خطر بسیار بزرگی است که باید قوانین برخورد با آموزش های غیرمجاز به نحو مطلوبی تدوین شود تا اگر کسی تخلفی نمود مستوجب مجازات گردد. این نقص بزرگی است که 80% آموزشگاه های آزاد در مکان استیجاری بسر می برند. مسلماً این مشکل در کل کشور وجود دارد و باید هر چه سریع تر برای رفع این مشکل چاره جویی نمود.

 کمک به آموزش فنی و حرفه ای جزو وظایف نمایندگان مجلس است

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ناشناختگی نسبت به ظرفیت، توان و استعدادی که آموزش فنی و حرفه ای برای توسعه استان و کشور دارد؛ نزد مسئولین وجود دارد. متاسفانه شناختی نسبت به این سازمان و توانمندی های آن ندارند. باید آموزش های فنی و حرفه ای چه در سطح کشور و چه در سطح استان مطالبی را به صورت واحد و در تعداد صفحات کم آماده نمایند و در اختیار تمامی مسئولین و حتی نمایندگان قرار دهند تا آنان بیشتر با ظرفیت و توان این سازمان آشنا شوند. کمک به آموزش فنی و حرفه ای جزو وظایف نمایندگان مجلس است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار