طلاق؛آغازگر معضلات اجتماعی/ افزایش درخواست طلاق در ساری\

طلاق؛آغازگر معضلات اجتماعی/ افزایش درخواست طلاق در ساری

  • کد خبر: 217647
  • چاپ
  • انتشار: 20 تیر 1398 - 15:45

اختصاصی/ استناد نیوز، طلاق پدیده ای است چند وجهی که عوامل و زمینه های متعددی در ایجاد آن موثر است و به عنوان آغازگر معضلات اجتماعی مطرح است.


گروه اجتماعی – استناد نیوز، خانواده یک نظام اجتماعی است که در همه جوامع پذیرفته شده و توسعه یافته است. ناتوانی یک یا چند عضو خانواده در اجرای نقش خود باعث از هم گسیختگی بنیان خانواده می شود. طلاق به عنوان یکی از ناهنجاری های اجتماعی زمینه بروز بسیاری از مسائل و پیامدها در زمینه آسیب های اجتماعی و فردی است. آگاهی بخشی به زوجین در ابتدای زندگی در خصوص قابل درمان بودن ناتوانی های جنسی، ریشه کن کردن معضل اعتیاد، ایجاد اشتغال و... از جمله راهکارهای کاهش طلاق است.
ایران از جمله 5 کشوری است که از دوران باستان طلاق در آن وجود داشته است. اما امروزه طلاق روز به روز در حال ابرقدرت شدن در حوزه ی معضل اجتماعی است و چرایی که ذهن را درگیر می کند؛ «نابودی کانون گرم خانواده به چه قیمتی؟!!»
 خانواده همیشه و در همه حال بین تمامی جوامع بشری اساسی ترین نهاد اجتماعی و زیربنای جوامع و منشا فرهنگ هاست از این رو نباید سیمای زیبای خانواده نقاب زشت طلاق را در برگیرد.
طبق آمارهای صورت گرفته از سوی اورژانس اجتماعی بهزیستی ساری در سه ماهه نخست سال 98 متقاضیان طلاق نسبت به سال 97 ، 36 درصد افزایش داشته است. از اولویت های علت موثر در بروز طلاق نشان می دهد، عدم مسئولیت پذیری، خیانت، اعتیاد، عدم تسلط به تکنیک های مرتبط با مهارت های زندگی، بیکاری بیشترین درخواست برای طلاق زوجین می باشد. از این تعداد متقاضیان 9/7 درصد زوج شاغل ،  8/89 درصد بیکار و  35 درصد زوجه شاغل و 4/57 درصد خانه دار هستند و براساس آخرین آمارها در بیشترین موارد سن ازدواج بیش از 5 سال است که هر چه سن ازدواج بالاتر می رود اختلافات زناشویی نیز دامن گیر زوجین می شود. اکثر مراجعه کننده زوجه دخترانی هستند که در سن 15-19 سالگی و مراجعه کننده زوج، پسرانی هستند که در سن 20-24 سالگی ازدواج کردند و در بیشترین موارد خانواده ها رضایت نداشته و در حداکثری موارد آشنایی از طریق دوستان صورت گرفته است.
واما تبعات طلاق در وحله اول برفرزندان؛ گوشه گیری، رفتارهای اضطرابی، پرخاشگری، افسردگی می باشد و تبعات طلاق بر زوجین نیز افسردگی، پناه بردن به خانه پدری، اختلال اضطرابی بوده است.
بنابر این آمارها خبرنگار استناد نیوز به دنبال راه کارهای دستگاه های مرتبط با این معضل اجتماعی رفت؛ کارگروه کاهش طلاق و افزایش ازدواج در ساری جلسات مختلفی ترتیب داده اما این جلسات و کارگاه ها و آموزش مهارت های زندگی قبل از ازدواج و همایش ها راه گشا نشد. اما در یکی از کارگروه ها پیشنهادات اجباری ارائه شد که به نظر کارایی در پیش خواهد داشت وآن هم اجباری شدن مشاوره و آموزش مهارت های زندگی قبل از 15 سالگی و تدوین جزوات آموزشی مهارت های زندگی در سطح پیش دبستانی تا دانشگاه و در نهایت آموزش چگونگی حمایت خانواده ها بر زوجین پس از ازدواج است.
 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار