ورود 6 هزار زائر تاکنون به سرزمین وحی\
  • رئیس سازمان حج و زیارت :

ورود 6 هزار زائر تاکنون به سرزمین وحی

  • کد خبر: 217661
  • چاپ
  • انتشار: 20 تیر 1398 - 20:51

 به گزارش استناد نیوز ،علی رضا رشیدیان در یک مصاحبه تلویزیونی با تاکید بر اینکه تمامی زائران امسال حج تمتع کشور با پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی انجام می شود و این شرکت تمام هم و غم خود را برای ارائه خدمت شایسته به زائران با اولویت تامین ایمنی و انجام به موقع پروازها به کار بسته است.


وی تصریح کرد : تا کنون نیز طی چند روز گذشته از آغاز اعزام پروازها ، تمامی آنها در زمان مقرر و به صورت مناسبی انجام شده و امیدواریم تمامی آنها تا پایان عملیات حج به صورت ایمن و مطمئن انجام شود.
وی در این میان با بیان اینکه ما در سفر به کشور مقصد باید بر مبنای قوانین و مقررات آنان عمل کنیم ، توضیح داد : با توجه به ضوابط برنامه و ظرفیت های پروازی سعودی که در اختیار ما گذاشته شده اعزام پروازهای حجاج از 17 تیرماه تا 14 مردادماه است و بعد از یک وقفه کوتاه به دلیل آماده شدن حجاج و ایام تشریق پروازهای بازگشت آغاز می شود .
  رشیدیان افزود : اما امسال زمان پروازها بازگشت اندکی با سنوات قبل تفاوت یافته و بر خلاف سالهای قبل که از 14 ذیحجه آغاز می شد امسال از 16 ذیحجه و 26 مرداد اجرایی می شود وتا 17 شهریور مصادف با 8 محرم ادامه دارد .
  وی تصریح کرد : این موضوع در اختیار ما نیست اما فرصتی مغتنم و ارزشمند برای حجاج و بهره گیری از فرصت حضور در سرزمین وحی و فیوضات معنوی این ایام و اماکن مقدس است اما باید برای آن برنامه ریزی داشت تا از این فرصتی که خداوند در اختیار نهاده بهره مناسب تری ببریم.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود : برنامه پروازی را هم از عربستان دنبال کردیم تا مدت زمان سفر زائران ما از 35 روز بیشتر نشود اما با برنامه پروازی کنونی تعدادی از کاروان ها سفرشان بیش از 35 روز خواهد بود.

*تمامی ظرفیت ها برای پذیرایی و خدمت رسانی ضیوف الرحمن فراهم است

وی با تاکید بر اینکه الان تمامی ظرفیت های لازم برای پذیرایی از ضیوف الرحمن در کشور مقصد فراهم است گفت : تمامی همکاران سازمان و نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در بخش های مختلف از کارگزاران حج تا کاروان ها و آشپزخانه ها و غیره همه آماده اند و با خدا پیمان بسته اند تا به این میهمانان عزیز الهی خدمات شایسته و بهترین را ارائه دهند و در این راستا همه آنها یک هفته قبل از حضور زائران در عربستان حضور یافته و آماده پذیرایی از زائران شده اند.
وی با اشاره به اینکه امسال برای تدارکات و مقدمات کار از مدت ها قبل قراردادها در بخش های مختلف تغذیه ، اسکان ، حمل و نقل و غیره به بهترین شکل با خدمات مطلوب در عین صرفه جویی منعقد شد ، گفت : با توجه به اینکه معدل سنی زائران امسال 56 سال و بالاتر است و انجام مناسک در اوج گرمای هوا و شرایط بیابانی در صحرای عرفات و منا باید خدمات بهتر و مطلوب تری به زائران ارائه شود که برنامه ریزی ها انجام شده است.
  وی ادامه داد : همچنین زائرانی با بیماری های خاص یا  دیابت و فشار خون غیره داریم که باید تغذیه و سایر خدمات متناسب با شرایط آنان باشد و بویژه تنوع غذایی را افزایش داده و بدین منظور 13 قلم از کالاها و موادی که متناسب با ذائقه حجاج ایرانی است را با حجم 22 تن از ایران به کشور میزبان انتقال دادیم.
وی با اشاره به آسیب شناسی حج قبلی گفت : در این راستا فرآیند مقدماتی اجاره مسکن و غیره  از ماهها قبل اجرایی شد و تیمهای مسکن، حمل و نقل و تدارکات اعزام شدند و اجاره آشپزخانه ها دنبال شد،حمل و نقل درون شهری و بین شهری و مسائل ایام تشریق و ذبح قربانی و قربانگاه . همه طی ماهها کار فشرده گسترده به بهترین شکل به انجام رسید.

*عزت ، کرامت و امنیت زائران اولویت و محور عمل ما در عملیات حج است
 رشیدیان در ادامه با تاکید بر اینکه در میان همه این تلاش ها و اقدامات اولویت اصلی و محور عمل حفظ عزت ، کرامت و امنیت زائران ایرانی بوده است که در این راستا در تفاهم نامه ای قبل از هر اقدامی با دولت میزبان با طرف سعودی به امضا رسید وبند نخست بر این امر استوار است و آنان ملزم به حفظ این قرارداد هستند و این امر به مفهوم تمام و کمال محقق شده و می شود.
وی در عین حال با اشاره به قطع بودن روابط سیاسی دو کشور گفت :  بعد از مذاکرات راه اندازی دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی را در عربستان پیگیری و امور مربوطه حج را دنبال کردیم و هیات کنسولی ما هم در عربستان مستقر شده تا منافع و حمایت از زائران ایرانی را دنبال نماید.
وی تصریح کرد : حضور طرف های عربستانی در استقبال از کاروان های اولیه ما اعم از فرودگاه و هتل ها وارد شدند خود بیانگر آن است که آنان هم می خواهند میزبان خوبی برای زائران ایرانی باشند.
رئیس سازمان حج و زیارت در موضوع هزینه های حج امسال برای هر زائر گفت : با همه افزایش ها در قیمت ارز و تنگناهای مالی دولت و کشور امسال تلاش گسترده ای برای تعدیل هزینه تمام شده حج صورت گرفت تا ارز مناسب را فراهم کنیم و در نامه به رهبر معظم انقلاب و همراهی دولت و رئیس جمهور، حج امسال با ارز 7 هزار تومانی مصوب و ابلاغ شد و ما نیز توانستیم بر این مبنا خدمات خوبی را با قیمت مناسب تری فراهم کنیم و به جای افزایش قیمت حج به خدو 35 تا 40 میلیون تومان به طور متوسط به 25 میلیون تومان کاهش یافت .
وی در موضوع ارز همراه زائر هم گفت : بانک مرکزی با وجود مشکلات گسترده در این زمینه همکاری خوبی داشتند و 200 دلار برای هر زائر مصوب شد. ضمن آنکه باید توجه داشت در سال حمایت از رونق تولید ملی با توجه شرایط سخت ارزی کشور چه بهتر است که این پول را در داخل کشور برای خرید سوغات با کیفیت و حفظ اشتغال و تولید داخلی کشورمان صرف کنیم به جای آنکه در کشور میزبان برای خرید کالاهای نه چندان با کیفیت هزینه شود.

*کمک 2 میلیاردتومانی زائران حج به سیلزدگان/اینک زمان حمایت از اشتغال و تولید داخلی
رشیدیان با اشاره به واقعه سیل ابتدای سال گفت : این موضوع موجب شکل گیری همدلی و همبستگی مردم بود آنگونه که در حوزه حج و زیارت هم شکل گرفت و کارگزاران با ایجاد  آشپزخانه ها در گلستان و خوزستان مدیریت اردوگاه ها را به عهده گرفتند زیباتر آنکه زائران حج ما بخشی از هزینه های ولیمه خود بعد از سفر را به سیلزدگان اختصاص دادند.
  وی گفت : در این راستا بیش از 2 میلیارد تومان کمک زائران حج تمتع جمع آوری شد و برای کمک و حمایت از خواهران و برادران سیلزده هزینه گردید .
وی تصریح کرد : اینک نیز در این شرایط به طور قطع همراهی زائران حج تمتع در هزینه کرد همین 200 دلار در داخل کشور نوعی امدادرسانی به اقتصاد و واحدهای تولیدی و اشتغال کشور خواهد بود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار