خوش خیالی متوهمانه آخوندی/ وزیر سابق درباره دریافت غرامت از ایرباس و بوئینگ توضیح دهد +عکس\

خوش خیالی متوهمانه آخوندی/ وزیر سابق درباره دریافت غرامت از ایرباس و بوئینگ توضیح دهد +عکس

  • کد خبر: 217665
  • چاپ
  • انتشار: 22 تیر 1398 - 08:28

استنادنیوز؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم که سال گذشته استعفا کرد، یکی از خوش‌خیالان به قراردادهای پسابرجامی بود.

در دوره وزارت آخوندی، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی قراردادهایی با ایرباس و بوئینگ منعقد کردند. آخوندی در آن زمان معتقد بود که قرارداد با بوئینگ یک قرارداد تجاری است و با فرمان رئیس جمهوری آمریکا لغو نمی‌شود.

 

اما برخلاف توهمات وی شرکت آمریکایی بوئینگ، عملا دولت ایران را سر کار گذاشت و با وجود انعقاد قراردادهایی برای فروش هواپیما به چند شرکت ایرانی، پس از روی کار آمدن ترامپ تمامی آن قراردادها را زیر پا گذاشت.

آخوندی حتی مدعی بود که قراردادهای ایران با بوئینگ و ایرباس آنقدر حرفه‌ای تدوین شده که اگر بوئینگ و ایرباس به قراردادهای خود با ایران پشت کنند، به راحتی از آنها غرامت گرفته می‌شود.

آخوندی در سال 1395 در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است روزی ایرباس یا بویینگ به این تعهدات خود پشت کنند و نخواهند به ایران هواپیما بفروشند، واکنش ایران به این احتمالات چیست؟، گفته بود: «این بدگمانی‌ها و تئوری‌های توطئه در پس ذهن اکثر ایرانیان قرار دارد. هر اتفاقی که بیفتد عده‌ای نخستین واکنش کلامی‌شان این است که کاسه‌ای زیر نیم کاسه این قرارداد یا این اتفاق است. یادمان نرود توافق با بویینگ و ایرباس در قالب قرارداد است و هیچ طرفی نمی‌تواند یک جانبه یک قرارداد بین‌المللی را زیر پا بگذارد.... من متوجه نمی‌شوم چرا شرکت‌های بین‌الملل نامداری در سطح جهانی چون بویینگ و ایرباس بخواهند با ما پای میز قرارداد بنشیند و بعد بخواهند اجرا نکنند و به مفاد قرارداد متعهد نباشند. اگر این‌طور باشد که باید بر صحت عقلی مدیران چنین شرکت‌هایی شک کرد که قطعا این‌گونه نیست. پس باید به جریان مخالف آن شک کرد.... دلیلی ندارد که بعد از امضای قرارداد بخواهند آن را نقض کنند. اگر این‌گونه باشد ما علیه آن شرکت به مجامع بین‌المللی شکایت خواهیم کرد.»

اما برخلاف وعده‌های آخوندی،‌ شرکت ایرباس هم سال گذشته پس از خروج آمریکا از برجام به قراردادهای خود با ایران پشت کرد اما خبری از شکایت ایران و دریافت غرامت نشد. حالا احتمالا آقای آخوندی متوجه شده‌اند که چگونه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی قرارداد می‌بندند و به راحتی و یکجانبه آن را لغو می‌کنند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار