اعتیاد زنانه در کمین جامعه\

اعتیاد زنانه در کمین جامعه

  • کد خبر: 217937
  • چاپ
  • انتشار: 29 تیر 1398 - 09:24

استناد نیوز-  روند افزایشی شیوع اعتیاد بین بانوان به ویژه دختران نوجوان و جوان در کنار مردان در مصرف انواع مواد مخدر زنگ خطر زنانه شدن اعتیاد در جامعه ایرانی را به صدا درآورده است.

به گزارش استناد نیوز به نقل از ایرنا ، مصرف انواع مواد مخدر به خصوص تریاک از سال‌های گذشته در بین مردان ایرانی رواج داشت اما با تولید و ورود مخدرهای جدید در جامعه ایرانی، بانوان هم برای سرگرمی و شادی کاذب به مصرف این افیون گرایش پیدا کردند.

براساس تحقیق‌های انجام شده و آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر استان سمنان گرایش زنان به مواد مخدر در از ابتدای دهه ۹۰ شمسی تاکنون به نسبت مدت مشابه دهه گذشته ۱۶۰ درصد افزایش یافته که این آمار نشان از به صدا درآمدن زنگ خطر اعتیاد و ابتلای دختران کشور به انواع گرفتاری و آسیب‌های اجتماعی دارد.

بسیاری از دختران برای اولین بار با استعمال قلیان و سیگار به مصرف انواع مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند و مصرف مواد مخدر خانواده حشیش و مشروبات الکلی در بین بانوان کشور طرفدار زیادی دارد.

براساس آمارهای بین المللی ۳۳ درصد از معتادان جهان را زنان تشکیل می‌دهند در حالی که این رقم در ایران دست کم ۱۰ درصد است.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر دست کم سه میلیون معتاد یا مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از این تعداد زنان هستند و در سال‌های گذشته گرایش زنان به مواد مخدر رو به افزایش بوده است.

همچنین بیش از ۱۰ درصد از کل معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند که این آمار به نسبت ۱۰ سال گذشته نشان از سه برابر شدن تعداد زنان معتاد در کشور است.

دلایل گرایش زنان به مواد مخدر متنوع است و دست‌کم ۵۰ درصد از زنان به دلیل کاهش دردهای جسمانی به سمت مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.

همچنین براساس آمار ۲۵ درصد از بانوان به دلیل کنجکاوری و ۲۰ درصد برای تنوع و لذت و پنج درصد به دلیل کمبودهای عاطفی شروع به مصرف مواد مخدر در کشور می‌کنند.

زنان به طور متوسط ۸۰ درصد تماس گیرندگان با مرکز ترک اعتیاد در سراسر کشور را شامل می‌شوند که بیشتر آنها مادران و همسرانی هستند که دیگر اعضای خانواده آنان دچار اعتیاد شدند.

یکی از چالش‌های اساسی در اعتیاد بانوان، فقدان فرهنگ سازی و نبود زیرساخت‌ها برای ترک اعتیاد این قشر از جامعه است ساخت اردوگاه‌های ترک اعتیاد ویژه بانوان و فرهنگ سازی برای جلوگیری از پنهان‌کاری اعتیاد در بین دختران، از نیازهای اساسی برای کاهش آمار اعتیاد است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار