«عراقچی» حامل چه پیامی برای «مکرون» بود؟\

«عراقچی» حامل چه پیامی برای «مکرون» بود؟

  • کد خبر: 218059
  • چاپ
  • انتشار: 02 مرداد 1398 - 13:59

استنادنیوز؛ عراقچی در سفر اخیر خود به پاریس، حامل طرح جایگزین روحانی در مقابل طرح رئیس‌جمهور فرانسه در مورد برجام و تنش‌های بین ایران و آمریکا بود.

 ۱۶ تیر سال جاری، ایران در واکنش به نقض برجام توسط آمریکا و بدعهدی اروپا در زمینه تامین منافع برجامی تهران، دومین گام کاهش تعهدات برجامی خود را برداشت.

بر همین اساس، طی هفته‌های اخیر رفت و آمدهای دیپلماتیک میان تهران و پاریس، افزایش یافته است. در آخرین مورد، شامگاه سه‌شنبه ۱ مرداد ۹۸، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور کشورمان با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرد و پیام کتبی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی را به وی ارائه کرد.

«امانوئل بُن» مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه ۱۹ تیر به تهران سفر کرده بود تا با مقامات ایران درباره حفظ توافق هسته‌ای گفت‌وگو کند.

امانوئل بُن مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه، در سفر به تهران از  علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان شنید که اجرای برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای راهبرد غیر قابل تغییر ایران است و این مسیر در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام تا زمان تحقق کامل حقوق ایران ادامه خواهد یافت.

امانوئل بُن همچنین در سفر ۱۹ تیر خود به تهران با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز دیدار کرد و در این دیدار آخرین تحولات مربوط به موضوعات مختلف فی‌مابین دو کشور و همچنین مسائل بین‌المللی مورد رایزنی قرار گرفت.

امانوئل بُن که یک دیپلمات فرانسوی با حوزه تخصصی منطقه غرب آسیا است و حدود پانزده سال پیش نیز در ایران مشغول به فعالیت بوده است، حدود ۲۰ روز پیش از سفر ۱۹ تیر خود به تهران، سفر دیگری به ایران انجام داده بود.

روحانی رئیس‌جمهور کشورمان عصر پنجشنبه ۲۷ تیر در گفت‌وگوی تلفنی با مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، اهتمام و تلاش فرانسه برای حفظ برجام را حائز اهمیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم به بازگذاشتن همه مسیرها برای حفظ برجام است.

رئیس‌جمهور با اشاره به سفر نماینده ویژه رئیس‌جمهور فرانسه به کشورمان، اظهار داشت: طرفین ایرانی و اروپایی برجام باید تلاش کنند تا گام‌های متوازنی در راستای حفظ این توافق برداشته شود.

این تاکید روحانی به مکرون مبنی بر ضرورت برداشتن گام‌های متوازن در برجام از سوی ایران و اروپا، زمانی حائز اهمیت می‌شود که بدانیم طبق گفته‌های یک منبع مطلع، با توجه به دو سفر امانوئل بُن مشاور رئیس‌جمهور فرانسه به تهران، عراقچی در سفر اخیر خود به پاریس، حامل طرح جایگزین روحانی در مقابل طرح رئیس‌جمهور فرانسه در مورد برجام و تنش‌های بین ایران و آمریکاست.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار