تبدیل زندانیان عادی به مجرمان پرخطر زیر سایه بی‌توجهی به تفکیک جرائم در زندان‌ها\

تبدیل زندانیان عادی به مجرمان پرخطر زیر سایه بی‌توجهی به تفکیک جرائم در زندان‌ها

  • کد خبر: 218136
  • چاپ
  • انتشار: 05 مرداد 1398 - 19:36

  استناد نیوز، عضو کمیسیون قضایی مجلس مغعفول ماندن تفکیک مجرمان را فاجعه‌بار خواند و گفت: البته مشکلات زندان‌ها تنها با افزایش بودجه و ساخت زندان حل نمی‌شود و نمی‌توان کشور را تبدیل به زندان کرد بلکه باید در قوانین جزائی و کیفری بازنگری شود.

به گزارش استناد نیوز به نقل از خانه ملت ، جلیل رحیمی جهان‌آبادی  با بیان اینکه فلسفه و هدف از ایجاد زندان جدای از مجازات که در قوانین تمامی کشورها پیش‌بینی شده اصلاح و تربیت است، گفت: زندانی تنها برای مجازات روانه زندان نمی‌شود بلکه با هدف اصلاح و تربیت این کار انجام می‌شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، افزود: ما حتی برای اینکه بعد فرهنگی و تربیتی زندان‌ها بسیار پررنگ‌تر از بعد جزائی و مجازات است نام زندان ها را به ندامتگاه تغییر دادیم اما متاسفانه شرایط فعلی زندان ها بعد تنبیهی و اصلاحی را با مشکل مواجه کرده است.

سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه از لحاظ اقتصادی توانایی ساماندهی زندان‌ها را ندارند

وی جمعیت کیفری و تعداد زندانیان کشور را 240 هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه به دلیل کمبود شدید اعتبارات و بودجه، توانایی طبقه بندی و ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه طبقه‌بندی زندانیان بر اساس جرم و سن به درستی انجام نمی‌شود، تصریح کرد: نگرانی از امنیت مجرمان امنیتی تنها مدنظر نیست بلکه افرادی که برای جرم عادی و عدم پرداخت مهریه، چک بلامحل و عدم توانایی در پرداخت دیه تصادفی فوتی راهی زندان می‌شوند با قاچاقچیان مواد مخدر، قاتلان زنجیره‌ای و پرخطر در یک فضا و بند قرار می گیرند که در نهایت نه تنها اصلاح نمی شوند بلکه انواع و اقسام جرائم را یاد می گیرند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با یادآوری بازدید از زندان تربت جام و اوین گفت: زندان اوین ظاهری مرتب و منظم داشت اما متاسفانه تفکیک جرائم و طبقه بندی زندانیان در این زندان مغفول مانده بود و این وضعیت در اغلب زندان ها وجود دارد و فاجعه بار است.

با افزایش بودجه و ساخت زندان مشکلات زندان‌ها رفع نمی‌شود/ ضرورت بازنگری در قوانین جزائی و کیفری

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی زندانیان از سوی قوه قضائیه، افزود: البته مشکلات زندان‌ها تنها با افزایش بودجه و ساخت زندان حل نمی‌شود و نمی‌توان کشور را تبدیل به زندان کرد بلکه باید در قوانین جزائی و کیفری بازنگری شود؛ متاسفانه تعدد بالای عناوین مجرمانه، جمعیت زندان‌ها را افزایش داده این در حالی است که در هیچ جای دنیا مانند ایران افراد به راحتی راهی زندان نمی‌شود.

بازداشت‌های موقت نیاز به ساماندهی دارد/ برخی قضات تعمدی پس از پایان وقت اداری برای افراد قرار وثیقه تعیین می‌کنند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه بازداشت‌های موقت نیاز به ساماندهی دارد، تصریح کرد: احکام قضایی باید اصلاح شود و باید با اعمال برخی محدودیت ها قضات به راحتی نتوانند افراد را بازداشت کنند؛ متاسفانه دیده شده که برخی قضات تعمدی پس از پایان وقت اداری و روز پنج شنبه که افراد نمی‌توانند سند و وثیقه تامین کنند قرار وثیقه تعیین و آنها را روانه زندان می‌کنند که به صورت جدی نیاز است این مشکل حل شود.

رحیمی جهان آبادی یادآور شد: طبقه‌بندی زندانیان باید رعایت شود زیرا تعداد زندانیان بسیار بالا است بنابراین نیاز است مجلس و دولت به این موضوع توجه کنند؛ البته در کمیسیون قضایی مجلس موضوع حبس زدایی و اصلاح قانون دادرسی کیفری در حال بررسی است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار