عدم نمود 14 میلیارد دلار واردات کالای اساسی در سفره مردم یعنی وجود فساد و رانت\

عدم نمود 14 میلیارد دلار واردات کالای اساسی در سفره مردم یعنی وجود فساد و رانت

  • کد خبر: 218440
  • چاپ
  • انتشار: 19 مرداد 1398 - 06:58

استنادنیوز؛ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تخصیص 14 میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی گفت: وقتی این کار نمود خاصی در سفره قشر ضعیف جامعه ندارد یعنی فساد و رانت در توزیع.

 

نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی،‌ آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ، درباره مشکلات معیشتی مردم و ایرادات جدی و وجود رانت در توزیع کالاهای اساسی گفت: 14 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی با نرخ 4200 تومانی به دولت داده شد تا بتواند بخشی از مشکلات و دغدغه‌های معشیتی مردم را حل کند.

وی افزود:‌متاسفانه با وجود واردات کالاهای اساسی به کشورمان نمود خاصی را در بازار به منظور کاهش قیمت‌ها و دسترسی سهل‌تر مردم به آن و پر شدن سفره‌های مردم وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: قیمت‌های گزاف و عدم نظارت بر بازار کالاهای اساسی بخشی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس و سؤال آنان از دولت است.

افضلی گفت: به نظر می‌رسد دولت فقط اقدامات خود را متمرکز به قیمت مرغ و نهادها‌های دامی کرده است.

وی افزود: باید بررسی همه جانبه و بازرسی و نظارت ویژه بر واردات کالاهای اساسی و توزیع آن صورت گیرد ضمن اینکه در این مسیر می‌توانیم از ابزار نظارتی تحقیق و تفحص هم استفاده کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد:‌ نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی به شرکت‌های وارد کننده کالاهای اساسی و همچنین واردات آنها و چگونگی توزیع آن در جامعه از موضوعاتی است که باید درباره آن تحقیقات مفصلی انجام گیرد.

افضلی با اشاره به نحوه واردات گوشت قرمز و توزیع آن در جامعه که چالش‌های زیادی را به وجود آورده و منجر به رانت خواری تعدادی از سودجویان شد، گفت: برپایی دادگاه‌های متعدد گوشت نشان‌دهنده وجود منفعت طلبی برخی افراد است که رانت‌هایی خارج از روند توزیع واقعی شکل داده بودند.

وی خاطرنشان کرد: 5 ماه از سال جاری گذشته است و بخش زیادی از 14 میلیارد دلار تخصیص یافته برای واردات کالاهای اساسی به دولت داده شده است و می‌طلبد دولت در این باره ضمن شفاف سازی لازم گزارشی را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد:‌ اگر دولت گزارشی در این باره به مجلس ارائه نکند قطعا قوه مجریه شخصا وارد شده و درباره قوه مجریه تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد.

نماینده مردم نهبندان در مجلس گفت: به هیچ وجه برای مجلس پذیرفتنی است که نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی به شرکت‌های وارد کننده کالاهای اساسی همراه با رانت بوده و در نحوه توزیع آن هم سودجویی دلالان مانع از حلاوت این اقدام نمایندگان برای مردم شود.

افضلی افزود وقتی دولت و مجلس تصمیم گرفتند کالاهای اساسی بر اساس شبکه خاص توزیع شود فروش حتی نیم کیلو از این کالا خارج از این شبکه نشان دهنده فساد است.

وی در پایان گفت:‌ سازمان بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان با استفاده از ابزار نظارتی تحقیق و تفحص باید به این موضوع ورود کرده و مانع از حیف و میل بیت‌المال شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «اختصاص ۱۴ میلیارد دلار به تنظیم بازار دلار بجای اختصاص آن به تامین کالاهای اساسی» ، «نظارت دولت بر قیمت کالاهای اساسی» ، «برای توزیع عادلانه کالاهای اساسی تعاونی های مصرف را فعال کنید» خواستار پیگیری این موضوع شدند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار