چرخش 180 درجه ای روسیه به سمت ناتو\
  • فارین‌پالیسی گزارش داد؛

چرخش 180 درجه ای روسیه به سمت ناتو

  • کد خبر: 21853
  • چاپ
  • انتشار: 19 دی 1395 - 00:04

همین دو ماه پیش بود که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، قول اقدام تلافی‌جویانه مسکو در برابر اعزام سربازهای ناتو به مرزهای روسیه را داد اما حالا انگار شرایط متفاوت است

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در مقاله‌ای به احتمال تضعیف جدی روابط ناتو و واشنگتن با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و ارسال سیگنال‌های مثبت از سوی مسکو برای گرم کردن روابط با این پیمان نظامی پرداخته است.

در ادامه ترجمه بخش‌هایی از این مقاله آمده است:

روابط روسیه و ناتو در سال‌های اخیر چندان خوب نبوده است، اما چهارشنبه ناگهان «آندری کلین» مدیر همکاری‌های اروپایی وزارت خارجه روسیه گفت که روسیه «باید روابط خود را با ناتو عادی کند.»

 

این مدیر ارشد که در صورت تبعیت از سیاست‌های چند سال اخیر مسکو باید اتهام «تهاجم به سمت مرزهای روسیه» را به ناتو می‌زده، برعکس، به تمجیدی گرم از پیمان نظامی اروپایی‌ها پرداخته و گفته که قرار گرفتن در زمره اعضای ناتو، اقدامی «منطقی» است زیرا منافع سیاسی اتحاد با دیگران و صرفه‌جویی در هزینه‌های نظامی، از این راهبرد حاصل می‌شود.

این تغییر مسیری ناگهانی در مسیر سیاست خارجی اروپایی روس‌هاست. همین دو ماه پیش بود که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، قول اقدام تلافی‌جویانه مسکو در برابر اعزام سربازهای ناتو به مرزهای روسیه را داد.

 

منشأ داستان جدید روس‌ها و ناتو را شاید بتوان بیش از هر چیز در انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا جستجو کرد.

تصرف شبه‌جزیره کریمه، حمله نه‌چندان در لفافه به اوکراین، گردن‌کِشی هسته‌ای و سیل تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه روسیه، روابط روس‌ها و غرب را به بدترین وضعیت خود در سال‌های پس از جنگ سرد سوق داده بود ولی ترامپ حتی به قیمت چشیدن طعم انتقادات تند داخلی‌ها، گفت که می‌خواهد روند روابط با روسیه را تغییر دهد.

ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود وعده‌هایی بر خلاف معاهده مصوب ناتو داد و گفت که برای ادامه کمک به این بلوک نظامی، شرط و شروط خواهد گذاشت. وی همچنین در آن روزها تعریفی عجیب از پوتین کرد و گفت که وی نسبت به اوباما، رهبری بزرگ‌تر برای ملت خود بوده است. در آخرین مورد هم در صفحه توئیتری خود، بخاطر عدم اتخاذ رویکرد تلافی‌جویانه در برابر اخراج دیپلمات‌های روس از خاک آمریکا، از پوتین تعریف و تمجید کرد.

 

ترامپ پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور آینده آمریکا، روند ایجاد شک و شبهه در خصوص آینده روابط کشورش با ناتو را متوقف کرد و قانون‌گذاران طرفدار ناتو در کنگره آمریکا هم سعی کردند در دل اعضای ناتو در خصوص موضع واشنگتن در قبال این معاهده اطمینان ایجاد کنند.

حتی «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هم به خیل تسلی‌دهندگان پیوست و سعی کرد اطمینان را به اردوگاه بازگرداند ولی آنطور که یکی از فرستادگان سابق یک کشور در مقر ناتو، خصوصی به فارین‌پالیسی گفته، اعضای ناتو با این حرف‌ها، آرام نشده‌اند. این فرستاده سابق گفته: «این بیم وجود دارد که قدرت اتحاد (ناتو و آمریکا) در هاله‌ای از شک و تردید فرو رفته باشد.»

 

در این روزها که متحدان آمریکا در ناتو، بیمناک شده‌اند، روس‌ها امیدوار بنظر می‌رسند. اظهارنظر آندری کلین شاید اولین سنگ محک مسکو برای سنجیدن امکان نزدیک شدن روسیه و ناتو همزمان با ورود ترامپ به کاخ سفید باشد.

«راشل ریزو» از کارشناسان میز ناتو در مرکز امنیت آمریکای نوین در این خصوص گفته: «فکر می‌کنم انتشار چنین سخنی آن هم درست چند هفته پیش از به دست گرفتن اختیار دولت توسط ترامپ، بر اساس یک برنامه زمان‌بندی راهبردی صورت گرفته است.»

 

منبع: فارس نیوز



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار