عشایر تا پایان برنامه ششم به برق و اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند\

عشایر تا پایان برنامه ششم به برق و اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند

  • کد خبر: 218544
  • چاپ
  • انتشار: 24 مرداد 1398 - 23:23

استناد نیوز، رئیس سازمان امور عشایر ایران اعلام کرد: تا پایان برنامه ششم صد درصد جامعه عشایر به برق و ۸۰ درصد به اینترنت دسترسی خواهند داشت.

 

به گزارش استناد نیوز، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر امروز در حاشیه افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های روستاییان و عشایر ایران، اظهار کرد: امسال برای چهارمین سال متوالی نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایر کشور را در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد و تا 27 مرداد ادامه دارد.

وی با ارائه آمارهایی درباره جمعیت و تولیدات عشایر کشور، افزود: 213 هزار نفر خانوار عشایری در کشور داریم که 1.8درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: 70 درصد اقتصاد جامعه عشایر کشور مربوط به فعالیت‌های دامپروری است به طوری که این بخش 23 تا 24 میلیون جمعیت دامی دارد و 25 درصد گوشت قرمز کشور را تولید می‌کنند. همچنین 35 درصد صنایع دستی کشور توسط عشایر قیوم تولید می‌شود.

قندالی با اشاره به این که نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایری هر ساله یکبار به صورت ملی برگزار می‌شود، گفت: در 16 استان دیگر نیز هر ساله نمایشگاه‌های توانمندی‌های عشایری به صورت استانی برگزار می‌شود. که به طور معمول استقبال مناسبی از این نمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

وی در حوزه عشایر خاطر نشان کرد: عشایر کشور علاوه بر تولید مواد پروتئینی و صنایع دستی در حوزه‌هایی مانند گردشگری، طبیعت‌گردی و تولید گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی فعالیت دارند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران یادآور شد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی عشایر کشور 10هزار هکتار است و 500 هزار هکتار نیز از عرصه‌های طبیعی برداشت انجام می‌دهند.

قندالی گفت: تولید محصولات کشاورزی و دامپروری عشایر کشور در مجموع 6 میلیون تن می‌شود که 3 برابر جمعیت خود تولید دارند.

به گزارش تسنیم، کل تولید محصولات کشاورزی کشور حدود 123 میلیون تن است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به حفظ فرهنگ اصیل در جامعه عشایری گفت: جامعه عشایری کشور فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی خود را حفظ کرده و به صورت بکر باقی مانده است که ما در سازمان امور عشایر و دیگر دستگاه‌ها مسئولیت حفظ آن بر عهده داریم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران، بیان کرد: مصوبه دیگری نیز در این ارتباط در هیئت دولت طرح شده که شامل طرح ارتقاء سطح آگاهی، فرهنگی و مذهبی عشایر کشور است که در دستور کار ما قرار دارد؛ طرح ویژه افزایش سطح سواد این بخش نیز در دستور کار است.

سطح سواد جامعه عشایری 15 درصد از شاخص کل کشور عقب است

قندالی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، گفت: در حال حاضر 70 درصد عشایر کشور باسواد هستند که نسبت به شاخص کشور 15 تا 16 درصد عقب است.

وی تصریح کرد: این رقم در سال 66 ، بیست و هفت درصد بوده است اما امروز به 70 درصد رسیده و افزایش سواد جامعه عشایر رشد مناسبی دارد و پیش‌بینی شده در افق سال 1404 به 70 درصد برسد.

299 پروژه آبرسانی عشایر امسال اجرا می‌شود

رئیس سازمان امور عشایر ایران، با بیان این که 66 هزار کیلومتر راه عشایری در کشور وجود دارد، یادآور شد: برای رساندن آب آشامیدنی به عشایر کشور 237 میلیارد تومان در قالب 299 پروژه امسال اجرا می‌شود که اعتبارات آن با عنایت به رهبری مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

قندالی گفت: در جامعه عشایری کشور 400 میلیارد تومان تسهیلات برای تامین سرمایه درگردش زنجیره‌های تولید در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با اشاره به جبران خسارت عشایر کشور از سیل اخیر خاطر نشان کرد: در بخش سرپناه و زیرساخت‌های جامعه عشایر کشور آسیب‌هایی ناشی از سیل دیده است که اطلاعات آن در سامانه سجاد ثبت شده تا افراد بتوانند از تسهیلات بهره‌مند شوند.

تا پایان برنامه ششم همه عشایر به برق و 80 درصد آنها به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند

رئیس سازمان امور عشایر ایران، تصریح کرد: تمام جامعه عشایر کشور تا پایان برنامه ششم به پنل‌های خورشیدی برای تامین برق، پاک و ارزان مجهز می‌شود و بر این اساس همه عشایر حداقل یک لامپ در محل اسکان خواهند داشت.

قندالی یادآور شد: تا پایان برنامه شش همچنین 80 درصد جامعه عشایر کشور از امکان اینترنت برخوردار می‌شوند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار