سکونت 5400 عشایر در 14شهرستان مازندران\

سکونت 5400 عشایر در 14شهرستان مازندران

  • کد خبر: 21879
  • چاپ
  • انتشار: 22 دی 1395 - 00:38

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: پنج هزار و ۴۰۰ خانوار عشایر در ۱۴ شهرستان استان سکونت دارند.

به گزارش استناد نیوز ،محمد فلاح عصر دوشنبه درهفتمین جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده  استانداری مازندران که در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران  برگزار شد، اظهار کرد: سال ۸۶ اولین صندوق حمایت از کشاورزی در استان تشکیل شد.

وی در ادامه  هدف از تشکیل این صندوق را افزایش مهارت و توانمندی بانوان روستایی، تشویق برای پس انداز، افزایش درآمد خانوارهای روستایی و بازاریابی محصولات  عنوان کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با بیان اینکه صندوق خرد روستایی در ۶ شهرستان  آمل ، بابل،  قائمشهر ،جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی، تشکیل  شده است، ادامه داد: مجموع اعضای این صندوق ها ۱۹۰ نفر است که بیشترین عضو مربوط به صندوق بابل با ۵۰ عضو می باشد.

فلاح، با بیان اینکه عشایر نعمت هایی هستند که مرزها را حفظ می کنند، گفت: عشایر بر طبق تعریف ساختار قبیله ای دارند و شغل اصلی آنها دامداری است و زندگی آنها مبتنی بر کوچ  است.

وی کوچ را ویژگی زندگی عشایری عنوان کرد و افزود: عشایر در سه موقعیت ییلاق، قشلاق و میانبند همه زندگی خود را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تصریح کرد:  عشایر مازندران ممکن است همه ویژگی های تعریف عشایر را نداشته باشند ولی برای جلوگیری از تضییع حقوق دامدارانی که به استان مازندران می آیند و دامداران  استان که به دیگر استانها می روند چارت کلی  این بخش اعلام و  ابلاغ شده است.

فلاح، خاطرنشان کرد: پنج هزار و ۴۲۰ نفر شمار خانوارهای عشایری مازندران است در حالیکه آمار سال ۸۶ کمتر از این میزان  بوده است.

وی افزود: عشایرمازندران در ۱۴ شهرستان استان سکونت دارندکه جمعیت آنها حدود ۲۷هزار و  ۱۰۰ نفر است که از این شمار حدود۱۰ هزار و ۸۴۰ نفرمعادل ۴۰ درصد را بانوان تشکیل می دهند که بار تکفل آنها پنج نفر است.

 این مسئول با بیان اینکه عشایر مازندران یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد دامی دارند و  شهرستان بابل، بیشترین جمعیت عشایر را دارد، گفت: گوشت، شیر، کره حیوانی، کشت علوفه و شبدر ، کشت گیاهان سیاه بیشه و تولید البسه  پشمی قالب فعالیت عشایر استان  مازندران است.

فلاح با اشاره به اینکه صندوق خرد تعاون روستایی با هدف توانمندسازی بانوان تشکیل شد، ادامه داد: استاندار مازندران در جهت تشویق روستایی برای تشکیل این صندوق مبلغ دو میلیون تومان سرمایه اولیه  در قالب کمک بلاعوض به ازای تشکیل هر صندوق اعطا می کند و با این رویکرد در حال حاضر صندوق خرد تعاون روستایی شهرستان جویبار با ۸ میلیون تومان پس انداز بیشترین سرمایه را در بین صندوق های خرد روستایی استان دارد.

وی تقسیم کار را در بین جامعه عشایری از مهمترین ویژگی آن برشمرد و گفت: در این جامعه آمار بیکاری کمتر از آمار بیکاری جامعه است و در عین حال نرخ بیکار زنان عشایر ۴درصد گزارش شده که نشان می دهد در این جامعه زنان کمتر بیکار هستند.

فلاح در پایان خاطرنشان کرد: در جامعه عشایر ناهنجاری کمتری وجود دارد و عمدتا تولید کننده و کمتر مصرف کننده هستند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار