جانشین آیت الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت چه زمانی مشخص می شود؟ + معرفی گزینه های احتمالی\
  • گمانه زنی های رسانه ای؛

جانشین آیت الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت چه زمانی مشخص می شود؟ + معرفی گزینه های احتمالی

  • کد خبر: 21933
  • چاپ
  • انتشار: 26 دی 1395 - 13:45

گزینه های متعددی در مورد افراد شایسته تصدی این جایگاه در رسانه های مختلف مطرح می شود و دایره این افراد حتی به احمدی نژاد و سید حسن خمینی هم رسیده است همچنین در مورد زمان معرفی هم گمانه زنی شده است، اما باید منتظر نظر رهبری ماند

به گزارش استناد نیوز، پس از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی پست مهم ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون رئیس ماند، حال گمانه زنی ها در مورد انتخاب جانشین مرحوم هاشمی رفسنجانی قوت گرفته و گزینه های متعددی در مورد افراد شایسته تصدی این جایگاه در رسانه های مختلف مطرح می شود، اما باید منتظر ماند و دید نظر رهبر معظم انقلاب برای این پست روی چه فردی است.

 

با توجه به اینکه رهبری پس از نزدیک به یک هفته هنوز رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را معرفی نکردند عده ای اعتقاد دارند ایشان تا اسفند ماه که موعد قانونی انتخاب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است موضوع را به تاخیر می اندازند، اما به نظر نمی آید چنین اتفاقی بیافتد و رهبری نزدیک به 40 روز این جایگاه مهم را خالی بگذارند و در روزهای آینده احتمالا حکم ریاست را صادر خواهند کرد.

همه تحلیل گران سیاسی در این مورد اتفاق نظر دارند که فردی فرا جناحی شایستگی نشستن بر صندلی ریاست مجمع را دارد فردی مانند هاشمی که متعلق به جناحی خاص نبوده و در تصمیمات مهم آینده منافع شخصی و حزبی را ملاک قرار ندهد و تنها به مصلحت نظام بیاندیشد

اما در روزهای گذشته و دقیقا از همان روز اول درگذشت آیت الله هاشمی گزینه هایی برای جانشینی ایشان مطرح شد که در ادامه به معرفی مختصری از این افراد می پردازیم

بیشترین نام هایی که در روزهای گذشته مطرح بوده اند می توان به: حسن روحانی، ناطق نوری، هاشمی شاهرودی اشاره کرد هرچند گزینه های متعدد دیگری هم مطرح هستند

 

باز هم یک روحانی رئیس جمهور، رئیس مجمع می شود؟

با توجه به سوابق مرتبط روحانی و خط مشی اعتدالی که دارد این احتمال دور از ذهن نیست. رئیس جمهور فعلی جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۲ عضو شورای عالی امنیت ملی بود و نمایندگی رهبری را در این نهاد برعهده داشته است و از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۲ رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است و پنج دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را هم در کارنامه دارد.

 

ناطق نوری به عرصه سیاست باز می گردد؟

ناطق نوری مدت هاست دیگر مثل گذشته دورتر در راس مسائل سیاسی کشور نیست و به نوعی خود را کنار کشیده اما به توجه با ویژگی های فردی  و اخلاقی که دارد یکی از گزینه های اصلی این جایگاه است. ناظق هم مورد احترام اصولگرایان است هم اصلاح طلب ها او را می پسندند. وی در دوره های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی بر کرسی ریاست نشست و رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری است.

 

رئیس سابق قوه قضاییه رئیس مجمع می شود؟

یکی دیگر از گزینه هایی که به عنوان یک چهره فرجناحی شناخته می شود سید محمود هاشمی شاهرودی است. شاهرودی سال‌ها از اعضای شورای نگهبان بود تا اینکه با حکم رهبری در مرداد ۱۳۷۸ به ریاست قوه قضائیه ایران منصوب شد و تا سال ۱۳۸۸ این منصب را در اختیار داشت و پس از پایان دوره ریاست در قوه قضائیه به عضویت در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب گشت. وی در حال حاضر ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه را برعهده دارد.

 

صادق آملی لاریجانی؟

آیت الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز می‌تواند یکی از گزینه‌های جانشینی آیت‌الله هاشمی باشد. وی  فیلسوف و دانشمندی عالم است و از هوش بالایی برخوردار و سال‌ها در سمت رییس‌قوه قضاییه مشغول به کار است اما عده ای اعتقاد دارند به دلیل اختلاف ایجاد شده بین ایشان و برخی جناح های سیاسی در این اواخر احتمالا وارد این فضای جدید نخواهند شد.

 

یک فرد غیر روحانی رئیس می شود؟

علی اکبر ولایتی کهنه کار سیاسی ایران با 16 سال سابقه وزارت امور خارجه و وزیر خارجه دوران جنگ تحمیلی پس از شکست در انتخابات ۹۲ از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی، به عنوان رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شد وی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به شمار می‌رود. مشاور بین‌الملل رهبری فردی مورد اعتماد است که شاید رئیس غیر روحانی مجمع تشخیص مصلحت نظام شود.

دیگر فرد غیر روحانی مطرح شده در این روزها حداد عادل است که او هم سابقه سیاسی بالایی دارد و سابقه ریاست برمجلس را هم در کارنامه سیاسی خود دارد اما همه مردم او را فردی اصولگرا می دانند هرچند در موضع گیری های سیاسی بسیار معتدل تر است.

گزینه های دیگری هم مطرح هستند از جمله سید حسن خمینی (نوه امام خمینی ره) و آیت الله امینی و همچنین محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص) اما باید منتظر ماند و دید نظر رهبری معظم چیست و چه کسی را جانشین یار دیرین خود در مجمع معرفی خواهند کرد



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار