نباید لزوما زبان انگلیسی در مدارس تدریس شود/طرح رفع انحصار زبان انگلیسی سیاسی نیست\

نباید لزوما زبان انگلیسی در مدارس تدریس شود/طرح رفع انحصار زبان انگلیسی سیاسی نیست

  • کد خبر: 219655
  • چاپ
  • انتشار: 21 مهر 1398 - 18:52

استناد نیوز، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هدف مجلس از ارائه طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور این است که آموزش زبان های خارجی در مدارس توسعه یابد.

 

به گزارش استناد نیوز، احد آزادی خواه درباره طرح یک فوریتی رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور، گفت: متأسفانه این طرح برای برخی از افراد به خوبی جا نیفتاده است و عده ای برای انحراف افکار عمومی، این طرح را که به معنای رفع انحصار زبان انگلیسی است، به حذف زبان انگلیسی از مدارس تبدیل کرده اند که به هیچ وجه این گونه نیست و در این طرح به هیچ وجه صحبتی از حذف زبان انگلیسی در مدارس نشده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: هدف ما از این طرح توسعه آموزش زبان های خارجی در مدارس است و ما برای ایجاد روابط بیشتر با کشورهای مختلف لازم است آموزش گسترده تری به دانش آموزان خود در این زمینه ارائه دهیم.

نباید لزوما زبان انگلیسی در مدارس تدریس شود

وی ادامه داد: در واقع باید شرایطی برای دانش آموزان در مقطع دبیرستان فراهم شود که اختیار لازم را داشته باشند که خودشان یک زبان خارجی را جهت یادگیری در مدرسه انتخاب کنند و این زبان نباید لزوما انگلیسی باشد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع ما به دنبال آن هستیم که آموزش زبان خارجی در مدارس را از زبان انگلیسی به زبان های مختلف توسعه دهیم و انحصار آن را از یک زبان برداریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که دبیرانی که در حال حاضر زبان انگلیسی آموزش می دهند به هیچ وجه بیکار نخواهند شد، چرا که زبان انگلیس کماکان در مدارس آموزش داده خواهد شد و در صورتی که دبیران زبان انگلیسی به زبان های دیگر هم مسلط باشند، امکان بهره برداری بیشتر از آنان فراهم خواهد شد و بازار کارشان گسترده تر می‌شود.

وی با تاکید مجدد بر اینکه این طرح به معنای حذف زبان انگلیسی از آموزش کشور نیست، گفت: در ماده یک این طرح تصریح شده است که آموزش زبان انگلیسی اختیاری خواهد بود و دانش‌آموزان و خانواده‌ها مختار هستند که به عنوان مثال از میان زبانهای آلمانی، انگلیسی، ترکی ، چینی و اسپانیولی یکی را انتخاب کنند.

حذف زبان انگلیسی در مدارس غیرممکن است

آزادی خواه ادامه داد: چشم انداز اجرای این طرح در صورت تصویب در صورتی که همه مجریان به بهترین شکل با آن همراهی کنند، حداکثر این خواهد بود که 20 درصد دانش‌آموزان زبان هایی غیر از انگلیسی را انتخاب نمایند، بنابراین همچنان 80 درصد نظام آموزشی در اختیار زبان انگلیسی خواهد ماند و اساساً حذف انگلیسی غیرممکن است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: واقعیت این است که با توجه به گستره روابط بین المللی و رشد علم در سایر زبانها اشتباه خواهد بود اگر همه تخم مرغ‌هایمان را فقط در یک سبد بگذاریم و توجه داشته باشید زبانهایی مانند آلمانی که از آن به عنوان زبان فلسفه یاد می‌شود، یا زبان اسپانیولی که بزرگترین شاهکارهای ادبی جهان به این زبان است، متقاضیان خاص خود را دارند و باید به خواست این افراد احترام گذاشته شود. همچنین عده زیادی از تجار یا افرادی که سفرهای زیادی به ترکیه یا چین دارند تمایل دارند فرزندانشان این زبان ها را بیاموزند و چرا باید همه را مجبور کنیم که زبان انگلیسی را بیاموزند؟

آزادی خواه تصریح کرد: شاید، با احتمال حداقلی 10 درصد، دنیای آینده دنیای چین باشد، آیا نباید یک درصد دانش آموختگان ما به زبان چینی مسلط باشند.

وی افزود: همچنین نباید فراموش کرد که این اختیاری شدن باعث می‌شود دانش آموزانی که قصد دارند با آموختن حرفه‌هایی مانند نجاری، خیاطی، تراشکاری، رنگ‌کاری و امثالهم به سرعت وارد بازار کار شوند دیگر با مشکل آموختن زبان خارجی مواجه نباشند.

کشورهای خارجی باید هزینه آموزش زبان کشورشان در ایران را پرداخت کنند

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا اجرای این طرح باعث پولی شدن آموزش زبان نمی‌شود، گفت: هر کشوری که تمایل داشته باشد زبان آن در نظام آموزش رسمی ایران ارائه شود باید بخشی از هزینه آن را پرداخت کند. به عنوان مثال یک دانشگاه در کشور ترکیه در قالب تفاهم با یکی از دانشگاههای کشور متعهد می‌شود هزینه تربیت مدرس و هزینه‌های آموزشی تعدادی از دانش آموزان فاقد توان مالی را تقبل نماید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در این طرح دیده شده است که معلمان انگلیسی ساعاتی را که در آموزشگاههای آزاد به تدریس می‌پردازند به عنوان ساعات موظفی از آنها پذیرفته شود. به این ترتیب حقوق معلمان همچنان از آموزش و پرورش پرداخت شده و آموزشگاه فقط هزینه‌های جاری خود را از متقاضیان دریافت خواهد کرد و آموزش و پرورش بر عادلانه بودن نرخ آموزشگاهها با توجه به مکان و اجاره ملک نظارت خواهد نمود.

آزادی خواه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان بهبود و ارتقای وضیعت آموزش زبان انگلیسی در مدارس وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش برای حفظ وضع موجود با کسری منابع مواجه است و بهبود وضع آموزش زبان انگلیسی مقتضی افزایش ساعات آموزش و استخدام معلم جدید و استفاده از امکانات سمعی و بصری است. بنابراین به نظر نمی‌رسد آموزش پرورش بدون یک اصلاح انقلابی که حتی با کاهش هزینه‌ها همراه باشد بتواند بهبودی در آموزش زبان حاصل کند.

وی در باره اینکه آیا آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه‌های آزاد، حتی با حداقل هزینه مغایر اصل 30 قانون اساسی نیست، گفت: خیر؛ به نظر نمی‌رسد مغایرتی داشته باشد. چنانکه شورای نگهبان در نظریه تفسیری خود مورخ 63/5/1 اظهار داشته است: «آموزش رایگان در حد امکان کلاً یا بعضاً باید فراهم شود».

طرح رفع انحصار زبان انگلیسی سیاسی نیست

عضو کمیسیون فرهنگی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا طرح مذکور طرح سیاسی است، ادامه داد: اسامی امضاء کنندگان طرح نشان از آن دارد که این طرح به هیچ وجه سیاسی نیست و از همه گروههای سیاسی در میان امضاء کنندگان حضور دارند. البته باید متذکر شوم که فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد لزوم توجه به سایر زبانها مهمترین انگیزه طراحان اصلی طرح بوده، لذا به نظر می‌رسد آن گروه از نمایندگان که توجه ویژه‌ای به رهنمودهای رهبری دارند، بیش از همه خواهان تصویب این طرح باشند.

آزادی خواه تصریح کرد: مخالفت‌هایی نیز که در روزهای گذشته در مورد این طرح بیان شده است اغلب نوعی مقاومت محافظه‌کارانه است که خواهان حفظ وضع موجود هستند. برخی افراد نیز که انگشت شمار هستند به دلیل شیفتگی شخصی در مورد زبان انگلیسی احساس غیرت می‌کنند و حاضر نیستند سهمی حتی 10 درصدی یا حداکثر 20 درصدی برای سایر زبانها بپذیرند. در مقابل به نظر می‌رسد نمایندگان ترک زبان و کرد‌ زبان آمادگی بیشتری برای پذیش این طرح دارند./



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار