روحانی در نشست خبری با حضور خبرنگاران در نهاد ریاست جمهوری چه گفت؟\
  • عصر امروز در سالگرد اجرای برجام؛

روحانی در نشست خبری با حضور خبرنگاران در نهاد ریاست جمهوری چه گفت؟

  • کد خبر: 21971
  • چاپ
  • انتشار: 28 دی 1395 - 16:09

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ایران، عصر امروز در اولین سالگرد اجرای برجام در نشست‌خبری با حضور اصحاب رسانه در نهاد ریاست‌جمهوری آغاز شد.

به گزارش استناد نیوز، نشست‌خبری حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با حضور اصحاب رسانه عصر امروز در نهاد ریاست‌جمهوری آغاز شد. نهمین نشست خبری که در سالگرد امضای قرارداد برجام در حال برگزاری است، به صورت زنده از شبکه‌های بین‌المللی و داخلی از جمله شبکه‌های خبر، العالم و پرس‌ تی‌وی و همچنین رادیوی سراسری ایران پخش ‌می‌شود.

روحانی با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اظهار داشت: در آغاز صحبت لازم می‌دانم از مردم قدرشناس، بزرگوار، فهیم و زمان‌شناس ایران در ضایعه درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که با حضورشان، اشک‌شان، آه‌شان و با حرکت پرشورشان در خیابان‌ها و در مراسم نماز، بدرقه آن پیکر پاک و همچنین حضورشان در مراسم ترحیم تشکر و سپاسگذاری داشته باشم.

 

وی افزود: مردم ما به‌خوبی قدر بزرگانشان، خادمانشان و آنانی که در پیروزی انقلاب اسلامی، در استقرار نظام اسلامی و در توسعه و آبادانی کشور و از همه مهم‌تر در نشان دادن راه صحیح در مسائل مهم اجتماعی و کشوری تأثیرگذار بودند را می‌دانند.

روحانی در ادامه تصریح کرد: آیت‌الله رفسنجانی علاوه بر خدمات شایان توجه‌شان نسبت به انقلاب و نظام، با صبر، سکوت و متانت‌شان و آنجا که برای نظام لازم می‌دیدند با بیان آرامش‌شان در مسائل مهم سیاسی با روش اعتدالی‌شان، با عقلانیت‌شان، با خردشان و با حوصله و سعه صدرشان به ما نشان دادند که بهترین روش و راه برای اداره کشور و تعامل با افکار مختلف کدام است.

رئیس جمهور افزود: ما می توانیم امروز از افکار آن مرد بزرگ برای آینده استفاده کنیم اما شیوه، راه و نصایح او برای ما باقی است. نکند به خاطر برخی مسائل فردی، گروهی و جناحی بخواهیم راستی و درستی، اخلاق حسنه و شیوه‌هایی که خدا و قرآن به ما توصیه کرده است را به دست فراموشی بسپاریم.

 

روحانی در ادامه با اشاره به فواید برجام برای اشتغال و کشور گفت: برجام تعلق به دولت یازدهم و یا به شخص خاصی ندارد. برجام به ملت متعلق است. برجام از آن رهبری مقتدر کشور است.برجام از آن شهدا هست برجام یک دستاورد بزرگ ملی است. کسی فکر نکند بخاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد سخن بگوید یا کمتر از حد لازم نسبت به برجام حرف بزند.

از برجام مهمتر موفقیت یک ملت است. ما در اخلاق پیروز شدیم و هیچ کس تردید نکند که برجام پیروزی ملت ایران است. ما به دنیا گفته بودیم آنچه در مورد نظام ایران نسبت به سلاح کشتار جمعی گفته می شود دروغ است، اثبات کردیم که نظام ایران راستگو است. و آن ها که ناروا سخن گفتند در تاریخ جهان باید سرافکنده باشند. پایان این پرونده به معنای موفقیت اخلاقی ملت بزرگ ایران بود به دنیا گفتیم که ایران نظامی نیست که با او رفتار امنیتی در دنیا شود. ما خواستیم به دنیا بگوییم که ایران کشوری است یک بازیگر فعال و سازنده است. غیبت ایران در صحنه های بین المللی یک خسارت برای دنیا بود. از ایران نترسید ایران بدنبال صلح و امنیت برای منطقه وجهان است. کمتر کسی از صاحب نظران این کشور فکر می‌کرد، موضوع پی ام دی حل شود و آژانس بین‌المللی رسما اعتراف کند که مسائل گذشته ایران پایان یافته و نسبت به آینده، بررسی‌ها را ادامه می‌دهیم.

 

برخی کشورهای بزرگ بخصوص آمریکا در اجرای برجام سنگ اندازی می کنند. وقتی دولتی دولت خصم هست پیداست که از همه توانش برای اجرای یک توافق استفاده نکند.

 ما به مردم گفته بودیم زمانی توافق را می پذیریم که همه تحریم های هسته ای ایران کنار گذاشته شود. گفته بودیم تحریم باید یکباره برداشته شود. دیدیم که همه تحریم های هسته ای بعد از اجرایی شدن برجام در 27 دی ماه سال گذشته برداشته شده است.

 

روحانی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری که از دستاورد برجام برای مردم و فقرا و حاشیه نشین ها پرسید، گفت: برجام تنها متعلق به دولت نیست برجام را همه نهادهای عالی کشور تصویب کردند  برجام تعلق به همه ی ملت دارد. آنها که برجام را نقد می کنند لوکس نقد می کنند؛ باید به مردم گفت که اگر برجام نبود چه می شد؟ بدون برجام کل درآمد نفتی ما نصف زمان بعد از برجام بود. 11 میلیون حاشیه نشین بعد از برجام بیمه شدند. استفاده از برجام برای مقابله با دولت درست نیست راه های دیگری پیدا کنید. اگر کسی آثار برجام را کوچک نشان دهد یعنی کار ملت را کوچک نشان داده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در توافقات جهانی حتی با یک کشور هم که باشد، در اجرا ممکن است اشکالاتی پیش بیاید و مسائلی داشته باشیم. شاید در بعضی از موارد کار به دلخواه پیش نرود، ما نباید حوصله‌مان را از دست بدهیم و باید منافع ملی را مدنظر قرار دهیم. در برجام هم بعضی موارد و مشکلاتی داریم، اما در عین حال در برابر بدعهدی‌ها ما با قدرت و مقتدرانه ایستاده‌ایم و مردم از این بابت اطمینان داشته باشند.

 

روحانی در پاسخ خبرنگاری که از فضای ضد دولت و احتمال رد صلاحیت او برای انتخابات ریاست جمهوری پرسید گفت: امیدوارم نگرانی ها که در بیان شما مطرح شد روز به روز کمتر شود و این فضایی که درست شده است که نوعی وحدت ملی است در فقدان آیت الله هاشمی ادامه پیدا کند.

وی با خنده ادامه داد: ما را با شورای نگهبان درنیاندازید ، روابط ما همیشه با شورای نگهبان خوب بوده است. به شایعات توجهی نکنید.

 

 رئیس جمهور همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر برنامه‌های دولت برای ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، اظهار کرد: همه متولدین دهه 60 باید در دهه 80 برایشان کار ایجاد می‌شد. اما متأسفانه از نیمه دوم دهه هشتاد روند اشتغالزایی متوقف شد و اشتغال خالص از سال‌های 84 به بعد چیزی نیست و در حدود صفر به شمار می‌آید. میزان اشتغال در آن دوره 14 هزار شغل در سال بوده است و این در حالی است که در آن سال‌ها وضع فروش نفت ما بسیار خوب بود اما به جای ایجاد اشتغال، واردات افزایش پیدا کرد که آثارش نیز همچنان وجود دارد.

امروز جمعیت دانشگاهیان ما به حدود 5 میلیون نفر رسیده است و این دانشجویان به ترتیب فارغ‌التحصیل می‌شوند به شکلی که سالیانه تقریباً 800 هزار نفر فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها خارج می‌شوند و از تابستان پارسال تا تابستان امسال بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند که این آمار، آمار کم‌سابقه‌ای است. در حالی که تعداد متقاضیان شغل به بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است ما توانسته‌ایم تنها 700 هزار شغل ایجاد کنیم و 500 هزار نفری که برای اشتغال وارد بازار شده‌اند بیکار مانده‌اند و از طرفی جمعیت بیکاران گذشته نیز همچنان باقی مانده است.

رئیس جمهوری یکی از اهداف بزرگ در موضوع برجام را ایجاد اشتغال برای جوانان دانست و از تلاش برای فعال سازی بخش‌های مختلف اقتصادی گفت.

 

 

یکی از خبرنگاران پرسید: در شرایطی که بسیاری از مفاد منشور حقوق شهروندی در نهادهایی غیر از دولت باید پیگیری شود مثل حصر که وعده انتخاباتی شما بود، چه تضمینی برای اجرای این منشور هست؟

روحانی پاسخ داد: حقوق شهروندی یکی از وعده های من در انتخابات بود. منشور خوب و جامعی هست. این منشور متکی بر فصل سوم قانون اساسی هست. منشور حقوق شهروندی را به تمام دستگاه های اجرایی با مواد تک تک ابلاغ خواهم کردو تاکید می شود که اجرا کند. قوای دیگر هم باید در این زمینه کمک کند بخصوص قوه قضائیه . اصول حقوق شهروندی پشتوانه قانون اساسی دارد و باید اجرا و عمل کنیم اینکه در مقام عمل برخی حقوق شهروندی هنوز عملیاتی نمی شود متاسف هستم. به عنوان رئیس جمهور همواره این مسائل را دنبال می کنم. در برخی موارد نیاز به اجماع نظام داریم. من بسیار امیدوار به آینده هستم که امیدوارم همه تلاش ها روزی به ثمر بنشیند.

صداوسیما گاهی می خواهد جمله ای را کوتاه کند طوری کوتاه می کند که ناقص می شود. صداوسیما نقض برجام را می گذارد اما قسمت اول را حذف می کند(البته می خواهد وقت مخاطب گرفته نشود) !

 

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزیره در خصوص خروج از بحران سوریه و برگزاری اجلاس آستانه گفت:‌ مسئله منطقه ما و به ویژه سوریه مسئله بسیار مهمی است که درگیری‌های پنج ساله در آن کشتار زیادی داده است و اکنون خوشحال هستیم که بین دولت و برخی گروه های مسلح به غیر از داعش و جبهه النصره آتش بس صورت گرفته است. مسائل زیادی در سوریه است که باید همه آن‌ها با مذاکره حل شود و تلاش جمهوری اسلامی ایران این است که مسئله سوریه به صورت سیاسی و با مذاکره حل شود اما اینکه آینده سوریه چه می‌شود و رئیس‌جمهور چه کسی خواهد بود، مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند و رای و نظر آنها ملاک است.

 

در ادامه خبرنگار بلومبرگ پرسید: دونالد ترامپ تا چند روز آینده به کاخ سفید می رود، چه تدابیری اندیشیده اید اگر او تصمیم بگیرد مجددا در مورد برجام مذاکره کند؟ و آمدن ترامپ چه تاثیری برای آمدن شما در انتخابات سال آینده دارد؟

روحانی در پاسخ به این خبرنگار گفت: پاسخ دادن به قسمت آخر سوال مربوط به کاندیدا شدن برای انتخابات سا ل آینده سخت است. این توافق یک توافق دوجانبه نیست که او بخواهد بگوید خوشم می آید یا بدم می آید. مذاکرات مقدمه ای بوده برای توافق که سال ها طول کشیده است در این دولت یازدهم دو سال و نیم مذاکره شده است. بحث شده و به توافق رسیده است مثل این می ماند که کسی بگوید پیراهنی که داریم را می خواهم پنبه کنم دوباره ببافم ، خب همه این کارها شده است. بازگشت و ارتجاع معنی ندارد. هیچگونه مذاکره ای نسبت به برجام در کار نخواهد بود. هیچ معنایی ندارد که بخواهیم راجع به برجام مذاکره می کنیم

 

رییس جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما در مورد اقدامات ویژه و جهشی دولت در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی توضیح داد:‌ اقتصاد مقاومتی برای همه کشور حائز اهمیت است و در تلاش برای تحقق همه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هستیم و مسئله برجام فضای فعالیت را برای اقتصاد مقاومتی آسان تر کرده است.

به گزارش استناد نیوز، روحانی در ادامه پاسخ به سوال خبرنگار توضیحاتی در مورد افزایش تولید نفت، جهش های انجام شده در حوزه پتروشیمی و افتتاح پروژه های پتروشیمی، افزایش چشمگیر تولیدات کشاورزی، اقدامات گسترده در موضوع گردشگری و خرید هواپیمای نو و تقویت صنعت هوایی و همچنین اتصال ریل به پنج استان کشور تا پایان امسال و سال آینده ارائه کرد و همه آن ها را اقداماتی بزرگ در جهت اقتصاد مقاومتی برشمرد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار