نقش آفرینی مازندران در کشت کلزا/مدرنیزه کردن کشاورزی از سوی سیاست ها\

نقش آفرینی مازندران در کشت کلزا/مدرنیزه کردن کشاورزی از سوی سیاست ها

  • کد خبر: 219750
  • چاپ
  • انتشار: 29 مهر 1398 - 17:07

استناد نیوز، کلزا به عنوان یک محصول اقتصادی استراتژیک و کاهش وابستگی به خارج تلقی می شود و مازندران در جوار سایر استانها نقش آفرینی خوبی در کشت کلزار داشته باشد.

 

اختصاصی/ به گزارش استناد نیوز، از چالش های موجود در کشور مصرف زیاد روغن خوراکی است و کلزا یکی از مهم ترین گیاهان زراعی است که از دانه آن جهت تولید روغن استفاده می شود اما متاسفانه بیشترین درصد آن وارداتی است، در حالی که در استان های شمالی به دلیل وجود منابع آب و خاک و انرژی خورشیدی و نیروی انسانی کارآمد...، کشاورزی از اولویت های اصلی شغلی محسوب می شود و کاشت کلزا نیز برای این کشاورزان سهل است با تکیه بر آن ها می توان روغن مورد نیاز را در داخل کشور تامین کرد.
کلزا عنوان تنها گیاهی است که در تناوب با گندم و جو می تواند به عنوان یک محصول پائیزه اقتصادی کشت شود و ضمن تولید نقش بسیار موثری در کنترل آفات خاکزی داشته است.

*کشت کلزا تا مرز ۹۳۴ هزارتن
طاهری، مدیر هماهنگی و ترویج جهادکشاورزی استان درباره کشت کلزا در مازندران گفت: طرح نوین نظام ترویج کشت در استان ایجاد شد وحمایت های خوبی در بخش بیمه ای آن هم انجام شده است.
در برنامه توسعه ششم کلزا یکی از محصولات استراتژیک و چهاده گانه است که به آن باید پرداخته شود و تاپایان برنامه توسعه ششم باید کشت کلزا به ۹۳۴ هزارتن برسد .
وی افزود: بیش از ۸ هزار کارشناس وناظر با تجربه در سطح کشور جذب وزارت جهادکشاورزی شدند که این نشان از اهمیت بالای بخش کشاورزی است.

*مدرنیزه کردن کشاورزی از سوی سیاست ها
مجید بهادری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص بحث بسترهای فعلی کشاورزی به سه معقوله اقتصاد ، اشتغال، جامعه اشاره کرد و گفت:زمانی اثرات کشاورزی و ساختار اقتصادی در صدر معیشتی بوده که برای اقتصاد به عنوان شغل محسوب می شد حتی سابقه کشت کلزا تا ۳۵ هزار هکتار سال ۷۲ در مازندران صورت گرفته است اما امروزه ترکیب هنجارهای اجتماعی با بیشترین اثرگذاری همچون مسکن ، اشتغال . نشان از دوری جوانان در بخش کشاورزی است طبیعتا میطلبد که کشاورزی رو به مدرنیزه کردن و محیا کردن شاخصه ها پیش روی کند و آن نیز از سوی سیاست ها باید بدرستی تنظیم شود. در حال حاضر تقریبا ۱۱ هزار هکتار سطح کشت قرار داد آن بسته شده و اکنون نیز ۴۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت داریم.
*نقش آفرینی مازندران در کشت کلزار
شهیدی فر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: آماری که 80 تا 100 درصد محصول تولیدی آن دو امر مهم کنجاله و روغن انسانی است . باید در تهیه آن نقش حیاتی داشت کلزا به عنوان یک محصول اقتصادی استراتژیک و کاهش وابستگی به خارج تلقی می شود و مازندران در جوار سایر استانها نقش آفرینی خوبی در کشت کلزار داشته باشد.
دغدغه اصلی مورد ارزیابی درصد است ، مسیری که در بحث کشت کلزا یا همون کشت پاییزه شروع شده باید به ۹۰ درصد تعهد که همان ۴۰ هزار هکتار است دست یابیم.
سال جاری از سال های خوب باربری بوده با توجه به بارندگی های صورت گرفته شرایط خوبی را محیا کرده است .
زمان مناسب کشت برای میزان کشت و محصولات بذر از مهم ترین عملکرد و افزایش عملکرد می تواند کمک اقتصادی برای کشاورز باشد .

 * تاسیس شرکت کشت توسعه روغنی برای عقد قرارداد با کشاورزان
علیرضا مهاجر با بیان اینکه استان های شمالی دارای فرهنگ مشترک هستند، عدم سرمایه گذاری ها بزرگ را از مشکلات بیان کرد و گفت: در مازندران یکی از بحث های مهم، توسعه غلات و محصولات برنج، جو، ذرت و غیره است.
وی با اظهار اینکه شرکت کشت توسعه روغنی برای عقد قرارداد با کشاورزان ایجاد شده است تصریح کرد: آموزش به کشاورزان و خرید محصولات از دیگر اهداف راه اندازی این شرکت ها است.
وی بااشاره به واردات دانه روغنی ادامه داد: متاسفانه جنبه تجاری بر سیاستگذاری در حوزه تولید ارجحیت دارد و شیب منافع به سمت بازرگانان سرازیر است تا تولیدکنندگان.
مهاجر مشکل اساسی را در ساختارها و طرز تفکر موجود برشمرد و گفت: تازمانی که این مشکل برطرف نشود شرایط همچنان وجود دارد و ازسوی دیگر بحث های ارزی، تعرفه و تورم از موانع فراروی تولید به شمار می رود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار