گازهایی به نفع کشاورزان و مضرات آن برسلامت انسان ها\
  • سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس :

گازهایی به نفع کشاورزان و مضرات آن برسلامت انسان ها

  • کد خبر: 219891
  • چاپ
  • انتشار: 06 آبان 1398 - 14:20

استناد نیوز، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه استفاده از گاز اتیلن و استیلن برای رسیدن میوه‌ها سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد، گفت: استفاده از مواد غیر مجاز در فرآوری محصولات ممنوع است.

 

به گزارش استناد نیوز، علی ابراهیمی  در رابطه با سرطانزا بودن استفاده از گاز اتیلن و استیلن برای رسیده شدن میوه ها، گفت: به نفع باغداران است که برخی از میوه‌ها را مانند هلو، کیوی و موز به صورت نارس برداشت کنند تا پرتی و آسیب کمتری داشته باشد، اما مشکل رسیدگی و قابل خوراک بودن آنها به وجود می‌آید که بر اساس برخی از گزارشات تایید نشده‌ با استفاده از مواد شیمیایی میوه‌ها را به عمل می‌آورند که هم برای سلامت مضرر بوده و هم میوه را از حالت ارگانیک خارج می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی باید با متخلفینی که سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازند برخورد کنند، افزود: تولیدکنندگان نباید به خاطر بازاریابی بهتر سلامت مردم را به خطر بیاندازند، البته این موضوع شامل تمامی میوه‌ها نمی‌شود، به عنوان مثال انگور با گاز رسیده نمی‌شود و حتماً باید به صورت طبیعی در باغ به مرحله برداشت برسد اما برخی از میوه‌ها چون کیوی، هلو و .. را خام برداشت کرده و به واسطه گاز‌های غیر استاندارد ، رسیده می‌کنند که از مزه و طعم آن کاملاً مشخص است.

آیا استفاده از گازهای غیرمجاز برای رسیدن میوه‌ها ممنوعیت قانونی دارد؟

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از گازهای غیرمجاز برای رسیدن میوه‌ها ممنوعیت قانونی دارد؟ اضافه کرد: استفاده از مواد غیر مجاز در فرآوری محصولات ممنوعیت قانونی دارد، البته باید بررسی‌ شود که استفاده از این مواد تا چه اندازه‌ای شایع است و تا چه میزان صحت دارد. اما به صورت کلی امکان استفاده از گازهای غیر استاندارد برای رسیدن میوه‌ها وجود دارد.

نماینده مردم شازند در مجلس در رابطه با گندم‌های آلوده، تصریح کرد: موضوع گندم‌های آلوده در جلسه کمیسیون کشاورزی مطرح شد و پس از بحث و گفت‌و‌گو پیرامون این موضوع مقرر شد از مناطقی که در گزارشات به آن اشاره شده بررسی و بازدید صورت بگیرد. ادعا‌ها بر این است که 700 هزار تن ضایعات و زباله وارد گندم‌ها شده اما تاکنون تایید نشده است.

ابزار تشخیص کیفیت گندم و پاک‌کردن ضایعات پیشرفته نیست

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه ابزار تشخیص کیفیت گندم و پاک‌کردن ضایعات پیشرفته و کامل نیست، خاطرنشان کرد: در کشورما اغلب از سبد و الک برای پاک کردن گندم‌ها استفاده می‌شود در حالی که گندم به آرد و نان تبدیل می‌شود و باید با دقت و حساسیت بیشتری پاک‌سازی شود. از طرفی تعیین مبلغ خرید تضمینی گندم توسط دولت و انحصار خریدار باعث شده پروسه تولید گندم در کشور به جای مسیر کیفیت، مسیر کمیت را طی کند./



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار