نانی که روزانه مصرف می کنیم دلیل عمده مرگ های ناگهانی است / مرگ آیت الله هاشمی قابل پیشگیری بود\
  • وزیر بهداشت مطرح کرد؛

نانی که روزانه مصرف می کنیم دلیل عمده مرگ های ناگهانی است / مرگ آیت الله هاشمی قابل پیشگیری بود

  • کد خبر: 21992
  • چاپ
  • انتشار: 29 دی 1395 - 22:04

وزیر بهداشت نان مصرفی روزانه را یکی از دلایل اصلی وقوع فشار خون بالا و بیماری های قلبی و همچنین مرگ ناگهانی آیت الله هاشمی را قابل پیشگیری دانست

به گزارش استناد نیوز، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان در اولین همایش نان سالم با اشاره به نرخ 25 هزار مرگ قابل پیشگیری در سال اظهار کرد: ایرانیان به دلیل مرگ‌های قابل پیشگیری بی دلیل از بین می‌روند. یک نمونه آن آیت الله رفسنجانی بود که اگر تدابر لازم صورت می گرفت و پیش بینی های لازم انجام می شد ایشان هم اکنون زنده بودند.

وزیر بهداشت افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی 82 سال سن داشتند اما 16 سال پیش آنژیوگرافی کردند و 3 پلاک در رگ‌های قلبشان گذاشتند. همچنین 20 سال دیابت داشتند و در ماه‌های آخر از انسولین استفاده می‌کردند.

هاشمی ادامه داد: به طور کلی هفت تا 10درصد مرگ ها ناگهانی است و علت اصلی آن فشارخون، بیماری های قلبی است که قابل پیشگیری هستند.

وی همچنین به وضعیت نان مصرفی اشاره کرد و گفت: نانی که مصرف می کنیم بیش از 50 درصد نمک مصرفی روزانه مردم است که اگر این مقدار به یک سوم کاهش یابد بسیاری از بیماری های فشار خون و قلبی رخ نخواهد داد و شاهد این تعداد از مرگ های ناگهانی نخواهیم بود. بنابراین دولت و مجلس باید آرد و گندم خوب در اختیار نانوا قرار دهند چرا که آرد نامناسب نمک بیشتری نیاز دارد.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: ما ایرانیان تصور می‌کنیم که قند، شکر و نان هرچه سفیدتر باشد یعنی خوب‌تر است اما اصل قضیه درست برعکس این اعتقاد است. آن‌چه که باید در رسانه‌ها، صدا و سیما و آموزش و پرورش یاد داده شود این است که هرچه نان تیره‌تر و هرچه قند زردتر باشد برای سلامتی مفیدتر است.

وی تاکید کرد: باید با همکاری اتحادیه نانوایان برخی قسمت‌ها در زمینه تولید و پخت نان اصلاح شود. ما باید بیش از آنچه که بهداشت محیط روی نانوایی‌ها نظارت می‌کنند وقت خود را روی سیلوها و نحوه نگهداری گندم، کیفیت آرد و آبی که منجر به ایجاد خمیر می‌شود بگذاریم. همه این اقدامات نیز فقط از طریق صنف میسر است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار