باید از شرایط لیبی درس بگیریم و به سراغ آغاز گفت و گوهای گروه های مختلف سیاسی برویم\
  • کاظم اکرمی فعال اصلاح طلب؛

باید از شرایط لیبی درس بگیریم و به سراغ آغاز گفت و گوهای گروه های مختلف سیاسی برویم

  • کد خبر: 21996
  • چاپ
  • انتشار: 30 دی 1395 - 09:18

به گزارش استناد نیوز كاظم اكرمي فعال سياسي اصلاح‌طلب در مقاله ای که در روزنامه شرق به چاپ رسید پیرامون صحبت های ناطق نوری در مورد گفت و گوی گروه های سیاسی، توصیه هایی را مطرح نمود

دربـاره پيشـنهاد اخيـر حجـت‌الاســلام‌و‌المسـلمين ناطق نوري كه در مراسم هفتم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تحت عنوان «گفت‌وگوهاي گروه‌هاي سياسي» مطرح شد و مورد تاييد برخي از بزرگان قرار گرفته است، بايد تاكيد كنم كه چنين آرماني بايد مورد توجه و دقت همه دلسوزان اين كشور و مردم قرار بگيرد. هيچ فردي در اين كشور وجود ندارد كه خواهان بهتر شدن وضعيت، اصلاح نواقص و برنامه‌ريزي براي آينده كشور نباشد.

مسلما همه مردم اين كشور به همين مساله فكر مي‌كنند اما بايد توجه داشت كه لازمه اصلي اين كار گفت‌وگوي گروه‌هاي سياسي است كه بايد بنشينند و با گفت‌وگو با يكديگر به حل اختلافات بپردازند. واضح است كه همه گروه‌هاي سياسي كشور ما داراي اشتراكات بسياري هستند. از جمله آنكه بسياري از اعضاي اين گروه‌ها، اين كشور و مردمش را دوست دارند، مسلمان هستند و قانون اساسي را قبول دارند. هيچ كدام از آنها نمي‌خواهند كه كشورشان زير سلطه كشورهاي ديگر برود اما اختلافاتي كه گاه و بيگاه ميان آنها بروز مي‌كند و گاهي شديدتر هم مي‌شود سايرين را مضطرب مي‌كند كه مبادا اين اختلاف‌ها مثل برخي كشورهاي ديگر روزي سرباز كرده و ما را گرفتار كند.

 

ارديبهشت ماه امسال در جلسه‌اي كه نزد مقام معظم رهبري حضور داشتم ايشان مثال خوبي در اين زمينه زدند و با اشاره به وضعيت كشور ليبي تاكيد كردند: «ببينيد كه چگونه گروه‌هاي مختلف در اين كشور به جان يكديگر افتاده‌اند»، ما بايد از اين شرايط درس بگيريم و براي جلوگيري از بالا گرفتن اختلافات به سراغ راهكارهاي خوبي مثل گفت‌وگوي ملي برويم. به عنوانمثال بياييم و ١٠٠ سال انقلاب مشروطه را بررسي و تحليل كنيم كه علت عدم موفقيت ما در اين انقلاب چه بوده است؟ يا اينكه به اين نكته بپردازيم كه چرا به اهداف انقلاب اسلامي در حد مطلوب نرسيديم؟ از نگاه من يكي از اصلي‌ترين دلايل اين عدم موفقيت‌ها همين اختلافات موجود ميان گروه‌هاي سياسي است. اينكه همه گروه‌ها به دنبال حذف گروه رقيب خودشان هستند آفت بزرگي است. قدم اول در مسير اين گفت‌وگو و آشتي ملي اين است كه گروه‌هاي سياسي از خودخواهي و خومحوري خود دست بردارند. هيچ فردي نبايد تصور كند كه همه‌چيز را مي‌داند و همه انديشه‌ها را در سر دارد.

 

فلاسفه مثال خوبي در اين مورد دارند و مي‌گويند كه هيچ كس نبايد تصور كند همه انديشه‌ها را مي‌داند. همه ما داراي انديشه‌هاي درست و غلطي هستيم. اما انديشه‌هاي غلط هر كدام از ما در مواجهه و گفت‌وگو با ساير گروه‌هاي سياسي نمود پيدا مي‌كند تا اصلاح شود. كافي است كمي از خودخواهي دست‌ برداريم و به فكر آينده باشيم و اين پيشنهاد را به جان بخريم. يكي از عوامل پيشرفت كشورهاي توسعه يافته هم بدون شك همين مساله بوده است.
بي‌شك فلاسفه هم با هم اختلاف دارند اما مي‌نشينند و با گفت‌وگو با يكديگر در مورد اختلافات‌شان صحبت مي‌كنند. در همه رشته‌هاي تخصصي مسائل اختلافي زيادي وجود دارد كه قطعا گفت‌وگو در مورد اين اختلافات به پيشرفت كمك مي‌كند. دست برداشتن از خودخواهي‌ها و آغاز گفت‌وگوي ملي مي‌تواند مقدمه‌اي براي پيشرفت باشد.

اميدوارم كه همه گروه‌هاي سياسي از اين پيشنهاد استقبال كنند و با آغاز مباحث به سمت كمتر شدن اختلافات قدم بردارند. بي‌شك همه گروه‌هاي سياسي مي‌توانند با تمركز بر منافع ملي قدم‌هاي بلندي را در گفت‌وگو و كاهش اختلافات بردارند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار