احتمال جنگ بزرگ اقتصادی چین و آمریکا بالا گرفت / پیروز جنگ کیست؟\
  • رویترز گزارش داد؛

احتمال جنگ بزرگ اقتصادی چین و آمریکا بالا گرفت / پیروز جنگ کیست؟

  • کد خبر: 21997
  • چاپ
  • انتشار: 30 دی 1395 - 09:51

ترامپ که قرار است روز جمعه پست ریاست جمهوری آمریکا را تحویل بگیرد می تواند آغازگر جنگ بزرگ اقتصادی با چین باشد و این درحالی است که چینی ها از چندی پیش خود را برای این اقدام آماده کرده اند

به گزارش استناد نیوز به نقل از رویترز، روز پنجشنبه، دولت چین اعلام کرد پکن و واشنگتن می‌توانند هرگونه اختلاف تجاری را حل و فصل کنند. این در حالی است که یک روزنامه چینی پیشتر نوشته بود در صورتی که دونالد ترامپ – رئیس جمهور منتخب آمریکا – قصد راه انداختن هرگونه جنگ تجاری با چین را داشته باشد، پکن با هدف قرار دادن کسب و کارهای آمریکایی، این مسئله را تلافی خواهد کرد.

ترامپ که قرار است روز جمعه به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کند، از سیاست‌های تجاری چین انتقاد کرده و اعلام کرده است بر واردات کالاها از چین تعرفه‌های گمرکی وضع خواهد کرد.

"ویلبر راس" – میلیاردر آمریکایی و گزینه ترامپ برای وزارت تجارت دولت آینده آمریکا – روز چهارشنبه از سیاست‌های تجاری چین به تندی انتقاد کرد و به سناتورهای آمریکایی گفت به دنبال راه‌های جدیدی برای مقابله با چینی‌ها است.

 

سخنگوی وزارت تجارت چین گفت دولت این کشور خواستار همکاری با دولت جدید آمریکا به منظور تقویت روابط تجاری میان دو کشور است.

وی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: "من معتقدم چین و آمریکا می‌توانند هرگونه اختلاف را با مذاکره و گفتگو حل و فصل کنند. من همچنین باور دارم روابط تجاری آمریکا و چین از روندی که برای هر دو کشور منافع داشته باشد، دور نخواهد شد."

وی افزود: "هر دو طرف از همکاری سود خواهند برد و تنش‌ها برایشان خسارت به بار خواهد آورد."

این در حالی است که روزنامه دولتی چین، موضع شدیدتری را علیه آمریکا اتخاذ کرد. در سرمقاله روزنامه "گلوبال تایمز" آمده است: از آن‌جا که آمریکا اقتصاد قدرتمندتری دارد، در شرایط بروز جنگ تجاری، چین آسیب بیشتری خواهد پذیرفت؛ اما در پایان این مبارزه، چین پیروز خواهد بود.

نگارنده این مطلب همچنین آورده است: "موارد اندکی در تاریخ معاصر وجود دارند که در آن‌ها تنها یک کشور در جنگ‌های تجاری تسلیم شده باشد. در بیشتر موارد، هر دو طرف دعوا سرانجام با یکدیگر مصالحه کرده اند. حال، تیم ترامپ چگونه انتظار دارد بدون اقدامات متقابل، چین در این مبارزه تسلیم شود؟ تیم متکبر ترامپ، توانایی چین برای تلافی را دست کم گرفته است. چین خریدار اصلی پنبه، گندم، حبوبات و هواپیماهای بوئینگ از آمریکا است."

با این حال، دفتر شرکت بوئینگ در چین در این‌باره اظهار نظری نکرده است.

در ماه اکتبر سال گذشته میلادی، شرکت بوئینگ و یک شرکت هواپیماسازی چینی قراردادی به امضا رساندند که به موجب آن، یک کارخانه تولید هواپیماهای بوئینگ 737 در شهر ساحلی "جواشان" چین تاسیس خواهد شد.

 

روزنامه پرمخاطب گلوبال تایمز و دیگر روزنامه‌های چینی وابسته به دولت این کشور درباره احتمال تلافی هرگونه اقدام دولت ترامپ برای وضع تعرفه‌‎های گمرکی بر واردات کالاهای چینی و یا به خطر انداختن منافع چین در مناقشه این کشور با تایوان، بارها هشدار داده اند.

در ماه نوامبر، گلوبال تایمز هشدار داد در صورت ایجاد مشکل در روابط تجاری چین و آمریکا، پکن می‌تواند خریدهای کلان هواپیماهایش را از بوئینگ آمریکا به ایرباس اروپا تغییر دهد. همچنین این روزنامه هشدار داده است فروش تلفن‌های هوشمند آیفون شرکت آمریکایی اپل می‌تواند در چین متوقف شود و واردات گسترده دانه‌های سویا و ذرت از آمریکا می‌تواند قطع شود.

چین بزرگترین تولیدکننده و واردکننده پنبه در جهان است. این کشور همچنین یکی از بزرگترین خریداران حبوباتی مانند دانه‌های سویا برای تامین خوراک در صنعت عظیم دامداری‌اش است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار