خلاء عاطفی؛ مهم ترین دلیل نگهداری از حیوانات خانگی\

خلاء عاطفی؛ مهم ترین دلیل نگهداری از حیوانات خانگی

  • کد خبر: 219988
  • چاپ
  • انتشار: 12 آبان 1398 - 22:42

استناد نیوز- علاقه‌مندی به برخی از حیوانات خانگی در خانواده‌های ایرانی علاوه بر سگ به گربه نیز مشاهده می‌شود که به عقیده روانشناسان این مساله ناشی از نیازهای احساسی و خلاء عاطفی در این روزها است این در حالی است که متخصصان میکروب‌شناسی حضور این حیوانات در خانه را نیز ناقل بیماری‌های انگلی و عفونی به انسان می‌دانند.

 

 به گزارش استناد نیوز به نقل از  ایرنا، نگهداری از حیوانات خانگی به عنوان یکی از نتایج سبک زندگی مدرن به ویژه در جوامع غربی امری شایع است. این اقدام که در جامعه ایران نیز در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود به اعتقاد بسیاری از کارشناسان روانشناسی به سبب خلاء عاطفی، آسیب های روحی (افسردگی، یاس و ناامیدی، عدم توانمندی برای برقراری ارتباطات اجتماعی)؛ دلسوزی، تظاهر و خودنمایی، روزمرگی، تقلید از فرهنگ غرب، طردشدگی، استغناء و بی‌نیازی است.

به گفته شماری از متخصصان میکروب شناسی حضور این حیوانات خانگی در مجاورت آدمی سبب انتقال برخی از بیماری های انگلی و عفونی می شود؛ عفونت قارچی کرم حلقه ای، بارتونلا (ورم غدد لنفاوی)، برخی از عفونت‌های پوستی و بیماری های روده‌ای از جمله این آسیب ها محسوب می شوند که گاه تب تیفوئید (حصبه) را نیز به همراه می آورند.

به اعتقاد متخصصان علوم پزشکی این آسیب ها برای بیماران (به ویژه بیماران سرطانی که در معرض شیمی درمانی قرار می‌گیرند؛) به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن پرمخاطره تر است.

هزینه کرد اقتصادی به منظور واکسیناسیون، درمان، آموزش، تربیت و آذوقه نیز در شرایط کنونی شاید یکی دیگر از هزینه های نگهداشت این حیوانات خانگی محسوب شوند؛ وابستگی روحی - روانی به این حیوانات و کاهش ارتباطات اجتماعی هم از تبعات روانشناختی این اقدام عنوان می شوند.

بی تردید فطرت بشر با آزار و اذیت هر یک از موجودات الهی در تضاد قرار می گیرد؛ اما نگهداشت این حیوانات به اسم حیوانات خانگی نیز به عنوان عضوی از خانواده بی شک موجب برخی از آسیب های زیستی و اجتماعی است.

تحکیم ارتباطات خانوادگی، توسعه تعاملات اجتماعی، غنی سازی اوقات فراغت، خودشناسی فردی و خودباوری، تعیین اهداف و برنامه ریزی به منظور دستیابی به ارزش ها می‌تواند از جمله عوامل موثر به منظور جلوگیری از نگهداشت این حیوانات باشد.

همچنین این حقیقت را نباید فراموش کرد که حیوانات به طور بیولوژیک متعلق به طبیعت و خواستار زندگی در یک محیط طبیعی و آزاد هستند؛ حقی که باید بدان احترام گذاشته شود.

خلاء عاطفی؛ مهم ترین دلیل نگهداری از حیوانات خانگی

"اعظم امامی" یک کارشناس روانشناسی در این باره به خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: یکی از مهم ترین دلایل علاقه‌مندی جامعه به حیوانات خانگی رشد قابل توجه برخی از این جانوران (نظیر گربه) در سطح شهر است.

وی افزود: حضور این حیوانات در سطح شهر ارتباط آدمی را با آن‌ها تقویت و علاقه‌مندی بدان‌ها را افزایش می دهد. به عبارت دیگر برقراری ارتباط سبب ایجاد پیوند عاطفی می شود و این امر تمایل به نگهداری از حیوانات را افزایش می دهد.

امامی تاکید کرد: یکی دیگر از مهم ترین دلایل نگهداری از حیوانات خانگی تقلید از فرهنگ غربی است؛ نگهداری از این حیوانات در جوامع اروپایی رایج است و امروزه تبعیت از فرهنگ اروپا به عقیده شماری از جوانان به منزله تجدد است.

این روانشناس ادامه داد: امروزه ارتباطات خانوادگی و تعاملات اجتماعی نیز به مانند گذشته مستحکم نیست و این امر در درازمدت موجب خلاء عاطفی در انسان می شود؛ بنابراین به منظور رفع نیازهای عاطفی و احساسی از حیوانات خانگی بهره برداری می شود.

وی یادآور شد: یکی از مهم ترین دلایل نگهداری از حیوانات خانگی در جوامع اروپایی نیز کاهش ارتباطات اجتماعی و رفع نیازهای عاطفی - احساسی است.

امامی با بیان این که تظاهر و خودنمایی نیز از دیگر عوامل موثر در نگهداری از حیوانات خانگی محسوب می شود؛ افزود: نگهداری از سگ و گربه و برخی دیگر از حیوان ها نظیر روباه که در سال های اخیر با رشد قابل توجهی نیز روبه رو بوده است؛ گاه به مثابه فرهیختگی تلقی می شود.

وی در ادامه در خصوص این مطلب که آیا استفاده از حیوانات خانگی به منظور رفع نیازهای عاطفی آسیب زا می شود نیز گفت: نگهداری از سگ، گربه و... به منظور رفع نیازهای عاطفی و احساسی در بسیاری از مواقع ارتباطات اجتماعی را کاهش می دهد و این امر در درازمدت آسیب زا می شود؛ چراکه خلاء عاطفی باید از طریق توسعه روابط اجتماعی برطرف شود.

این روانشناس هزینه های اقتصادی جهت واکسیناسیون، درمان، تغذیه و همچنین بروز برخی از بیماری های میکروبی را از دیگر آسیب های این نگهداری عنوان کرد و گفت: این مساله نیازمند توسعه روابط اجتماعی؛ فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در رابطه با آسیب های زیستی و اجتماعی این اقدام از طریق تبلیغات است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار