تفاهم‌نامه ارتقای ایمنی کارگران و کارفرمایان در برابر پرتوها امضا شد\

تفاهم‌نامه ارتقای ایمنی کارگران و کارفرمایان در برابر پرتوها امضا شد

  • کد خبر: 2110048
  • چاپ
  • انتشار: 14 آبان 1398 - 18:02

استناد نیوز- تفاهم‌نامه ارتقای ایمنی کارگران و کارفرمایان در برابر اشعه رادیو اکتیو و پرتوهای صنعتی بین مرکز تحقیقات و تعلیمات و حفاظت فنی و بهداشت کار و پژوهشکده سیستم‌های پیشرفته صنعتی امضا شد.

 

به گزارش استناد نیوز، تفاهم‌نامه همکاری با موضوع برگزاری آموزش‌های ایمنی و بهداشت کار با هدف توانمندسازی و ارتقای سطح دانش و فرهنگ ایمنی در بین کارگران، کارفرمایان، پیمانکاران و مسئولان ایمنی در حوزه سازمان انرژی اتمی و شرکت‌های تابعه بین دو مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار و پژوهشکده سیستم‌های پیشرفته صنعتی با حضور «حاتم شاکرمی» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «علی اصغر زارعان» دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی امضا شد.

جامعه هدف این تفاهم نامه بیش از ۱۰۰ هزار نفر است

«علی اصغر زارعان» در این مراسم با تاکید بر اهمیت ایمنی کار در مجموعه فعالیت‌های این سازمان و شرکت‌های تابعه گفت: جامعه هدف این تفاهم‌نامه بیش از ۱۰۰ هزار نفر هستند و هدف ما نیز پیشگیری و اجرای مسائل مربوط ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) است.

وی با بیان اینکه در این سازمان استانداردهای جهانی در زمینه‌های مختلف از جمله ایمنی کار رعایت و به‌روزرسانی می شوند، اظهار داشت: ما از سرریز دانش خود می‌توانیم در صنایع مختلف موثر واقع شویم و حتی در حوزه تجهیزات نیز می‌توانیم خدمات لازم را ارائه دهیم و متقابلا از تجربیات وزارت کار نیز استفاده کنیم.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: این تفاهم‌نامه باید جنبه عملیاتی داشته باشد و در این زمینه باید کمیته‌ای مشترک این موضوع را پیگیری کند تا این تفاهم‌نامه روی کاغذ نماند و عملیاتی شود.

زارعان ادامه داد: اعتقاد ما ارائه خدمات به صنایع است. هدف ما رعایت همواره استانداردهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و این تفاهم‌نامه هم در همین راستا است.

وی محور تفاهم‌نامه همکاری در زمینه ایمنی پرتویی دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم با تعامل و همپوشانی خروجی لازم را در این کار داشته باشیم.

ارتقای ایمنی و تدوین استانداردها مهمترین موضوعات تفاهم‌نامه است

«حاتم شاکرمی» با ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه ابراز داشت: در شرایطی که در دوران تحریم قرار داریم و در حوزه ایمنی کار نیز ممکن است محدودیت‌هایی ایجاد شود، تمایل داریم از ظرفیت ‌های داخلی و داشته‌های فنی بومی کشور از جمله حوزه ارتقای ایمنی کار در حوزه‌های رادیو اکتیو و پرتوهای صنعتی استفاده کنیم.

معاون وزیر کار تجهیزات ایمنی، ارتقای ایمنی و تدوین استانداردها از جمله مهمترین موضوعاتی عنوان کرد که در این تفاهم‌نامه برآن تمرکز شده است.

ویبا اشاره به زمینه‌های همکاری وزارت کار با وزارت نفت در خصوص ایمنی یادآور شد: قبلا با وزارت نفت آیین‌نامه ایمنی در جایگاه‌های عرضه سوخت تدوین شد که در مرحله امضا قرار دارد و این آئین‌نامه سرفصلی برای آموزش‌ها و تدوین استانداردهای لازم در حوزه ایمنی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک است.

شاکرمی تشکیل کمیته اجرایی برای عملیاتی کردن این تفاهم‌نامه را ضروری برشمرد و عنوان کرد: باید در تعهداتی که در متن تفاهم‌نامه گنجانده شده، تقید لازم را داشته باشیم و این مهم را با ارائه گزارش‌های مستمر در پیشبرد کار به عمل آوریم.

«عباس پرکنی» رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: امیدواریم با امضای این سند همکاری و با کمک پژوهشکده سیستم‌های پیشرفته صنعتی بتوانیم در بخش آموزش و استانداردهای حوزه پرتویی اقدامات موثری را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: با توجه به مباحث امنیتی مقرر شد که نهایت همکاری را با مجموعه و مجوز حضور مربیان آموزشی در محل‌ها را داشته باشیم ضمن اینکه تبیین استاندارهای حوزه مربوطه در این تفاهم‌نامه دیده شده است و با امضای این تفاهم‌نامه تسهیلات لازم ارائه خواهد شد.

«حمیدرضا فقیه» مدیرعامل پژوهشکده سیستم‌های پیشرفته صنعتی نیز در این نشست اظهار داشت: در سازمان انرژی اتمی دو نوع ایمنی پرتویی و صنعتی وجود دارد که ایمنی پرتویی بسیار گسترده‌تر است البته از سال ۹۱ بر ایمنی صنعتی تمرکز شد و حمایت‌های لازم را در این زمینه داریم.

همکاری در برگزاری آموزش‌های ایمنی و بهداشت کار با هدف توانمندسازی و ارتقای سطح دانش و فرهنگ ایمنی، ارتقای سطح دانش ایمنی پیمانکاران و مسئولان ایمنی کارگاه‌های کشور براساس شیوه‌نامه‌های جامع آموزش ایمنی پیمانکاران و مسئولان ایمنی کارگاه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و کنفرانس‌های مشترک مرتبط با موضوع ایمنی کار و خاصه ایمنی در حوزه حفاظت پرتویی و مشارکت در تهیه منابع و محتوای آموزشی و ضوابط و دستورالعمل‌های ایمنی در حوزه حفاظت پرتویی از مهمترین سرفصلهای مندرج در این تفاهم نامه است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار