نگاه مسئولان به جایگاه خبرنگاران تغییر کند / مبارزه با فساد بدون رسانه آزاد محقق نمی شود\
  • سامان سوهانیان مدیرمسئول استناد نیوز؛

نگاه مسئولان به جایگاه خبرنگاران تغییر کند / مبارزه با فساد بدون رسانه آزاد محقق نمی شود

  • کد خبر: 2111100325
  • چاپ
  • انتشار: 16 مرداد 1399 - 10:09

سامان سوهانیان مدیرمسئول استنادنیوز؛ حلقه مفقوده مبارزه عملی با فساد، عدم حمایت از شکل گیری رسانه آزاد است، لذا در این خصوص نیازمند وضع قوانینی حمایتی از این حرفه و شغل خبرنگاری در مجلس شورای اسلامی و تغییر نگاه مدیریتی کشور هستیم.

17 مرداد به مناسبت شهادت محمود صارمی در تقویم کشور به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شد. ضمن تبریک این روز به تمامی خبرنگاران عزیز، به نکته مهمی در حرفه خبرنگاری اشاره میکنم و آن حق گویی و مطالبه گری است که در نهایت به مبارزه با فساد منجر خواهد شد.

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله در خصوص لزوم حق گویی در هر شرایطی فرمودند: «قُلِ الحَقَّ و لا تأخُذكَ فِي اللَّهِ لَومَةُ لائمٍ» حق را بگو و در راه خدا از ملامت هيچ ملامت گري، نهراس.

هرچند عدم حمایت قانونی از حرفه خبرنگاری و تلاشگران حوزه خبر و اطلاع رسانی در بحث پوشش بیمه ای و تامین مخارج زندگی، خبرنگاران را در شرایط سختی قرار داده اما حق گویی یکی از ویژگی های مهم یک خبرنگار است که باید در هر شرایطی به آن توجه شود.

متاسفانه بسیاری از مدیران و مسئولان تا زمانی پذیرای خبرنگار هستند که مورد تعریف و تمجید آن رسانه قرار گرفته و وظایف روابط عمومی آن اداره را ایفا نمایند و زمانی که یک خبرنگار در مقام مطالبه گر مشکلات مردمی و انعکاس دهنده کاستی های موجود برآید مورد غضب قرار خواهد گرفت.

این نگاه خریدارانه به قلم خبرنگاران در کنار تنگناهای موجود در این حرفه، مانعی بزرگ در ارائه تصویری از مشکلات موجود و نظارت عمومی بر مسئولان و دستگاه های اجرایی و آزادی مطبوعات به معنی آزادی انتقاد از شرایط موجود در یک اداره یا مجموعه و آزادی مخالفت است.

ضمن قدردانی از مسئولینی که در این روز با یک پیام تبریک، لوح تقدیر و یا مراسم تجلیل و هدیه ای زحمات خبرنگاران را پاس می دارند، لازم است تغییری در نگاه کلی مجموعه مدیریت کشور نسبت به شغل خبرنگاری شکل گیرد و این تغییر می تواند با وضع قوانینی حمایتی در مجلس شورای اسلامی با تغییر شرایط زندگی خبرنگاران ایجاد شود.

باید شرایطی فراهم شود تا خبرنگار بتواند آزادانه و بدون نگرانی از پیامدهای احتمالی به درج حقایق و کاستی های موجود در کنار نقاط قوت رویدادهای مختلف بپردازد تا جریان آزاد اطلاعات و اتاق شیشه ای شکل گیرد چرا که در عصر ارتباطات خبرنگاران می توانند نقش مهمی در مبارزه با جنبه های مختلف فساد ایفا نموده و بازوی نظارتی توانمندی در کنار سایر دستگاه های ناظر بر عملکرد مسئولین باشند.

لذا از نمایندگان مجلس یازدهم تقاضا داریم پس از سال های کم مهری به این قشر زحمت کش و تاثیرگذار، در این دوره آستین را برای حمایت از رسانه های آزاد و به تبع آن خبرنگاران بالا زده تا کشور از عواید این اقدام بهره مند گردد و گامی بلند در جهت مبارزه با فساد اداری و مالی برداشته شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار