آتش سوزی به محوطه تاریخی باغ جهانی در عباس‌آباد خسارت نزد\

آتش سوزی به محوطه تاریخی باغ جهانی در عباس‌آباد خسارت نزد

  • کد خبر: 2111100635
  • چاپ
  • انتشار: 17 آذر 1399 - 08:46

آتش‌سوزی در پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر به ساختمان اداری این مجموعه خساراتی وارد کرد، اما با مهار آتش خسارتی به محوطه تاریخی و طبیعی این مجموعه وارد نشد.

به گزارش استناد نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در بخشی از این مجموعه تاریخی گفت: شامگاه یکشنبه ۱۶ آذر ساختمان اداری این پایگاه که از الحاقات سال ۱۳۸۸ است، دچار حریق شد که با تلاش به موقع نیروهای آتش‌نشانی، از سرایت آتش به بخش‌های اصلی و تاریخی این مجموعه جلوگیری شد.

سید رحیم موسوی افزود: خوشبختانه این حادثه خسارت جانی نداشت و علت حادثه نیز در دست بررسی است.

وی با اشاره به موقعیت حساس این پایگاه و ثبت در فهرست میراث جهانی در مجموعه باغ های ایرانی، گفت: به زودی گزارش کاملی از میزان خسارت مالی ارائه خواهد شد.

مجموعه عباس‌آباد با ۵۰۰ هکتار وسعت در ۹ کیلومتری جنوب شرقی بهشهر و در دامنه رشته کوه‌های البرز، میان جنگل‌های انبوه واقع است که از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های تاریخی ایران است.

این مجموعه در قالب پرونده زنجیره‌ای باغ‌های ایرانی سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
این مجموعه شامل سد عباس‌آباد، مخزن و دریاچه، گل‌باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و ۲ برج آجری است که به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ هجری قمری در محلی که پیشتر خرگوران نام داشت ساخته شد و در حال حاضر مهم‌ترین باغ غیرکویری ایران به شمار می‌آید.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار