ریکنده قائمشهر خاستگاه تولید نیشکر در ایران / قابلیت 10 سورتینگ در قائمشهر برای صادرات\

ریکنده قائمشهر خاستگاه تولید نیشکر در ایران / قابلیت 10 سورتینگ در قائمشهر برای صادرات

  • کد خبر: 2111100647
  • چاپ
  • انتشار: 26 آذر 1399 - 14:03

شهرستان قائمشهر همانند شهرهای دیگر مازندران از باغات مرکبات بهره می ‌برد اما هرگز مرکبات این شهرستان مورد توجه برای صادرات نبود. این شهرستان دارای 15 هزار و 200 هکتار سطح باغ مرکبات با 25 گونه و 14 رقم تجاری است. در دولت قبل سورتینگ‌های بسیاری در سطح شهرستان ساخته شد اما به دلیل نبود نظارت کافی سورتینگ‌ها بلای جان مرکبات قائمشهر شدند.

به گزارش استناد نیوز، در چند سال اخیر با نظارت جهاد کشاورزی بر سورتینگ ها و پلمپ برخی از متخلفان غربال‌ گری مناسبی در این حوزه انجام شد و اکنون حدود 176 واحد سورتینگ در این شهرستان فعالیت می‌کنند. روزی صادرات مرکبات قائمهشر به کشورهای مجاور در حد یک حرف بود اما جهاد کشاورزی این شهرستان با مدیریت فردی با تجربه بنام مجید جعفری توانست این امر را به مرحله عملیاتی برساند. 10 سورتینگ در سطح قائمشهر قابلیت صادرات مستقیم به کشورهای آسیای میانه، روسیه، عراق، افغانستان و ترکیه را دارند. نظارت خوب جهاد کشاورزی سبب شد تا قائمشهر در بخش، ذخیره سازی و بسته بندی به رتبه یک استان مازندران برسد. اکنون قائمشهر قابلیت ذخیره 100 هزارتن محصول برای مصرف شب عید را دارد و حتی می ‌تواند شهرهای دیگر مازندران را هم تامین کند.
* رشد بی سابقه اعتبار تملک و دارایی
شهرستان قائمشهر از بیشترین اعتبار تملک دارایی و متوازن استانی در مازندران برخوردار است که در جهت ایجاد ظرفیت های جدید اقتصادی و اجتماعی یا در پی توسعه این نوع ظرفیت‌ها اهمیت بالایی دارد. این شهرستان در حوزه اعتبارات تملک دارایی و متوازن استانی به رشد 152.7 درصد رسید. در سامانه سیتا 290 طرح با هزینه‌ ای بیش از 92 میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شدند که تاکنون بیش از 16 میلیارد و 200 میلیون تومان جذب شد. طرح های استانی مجموعه ای از طرح های خاص ناحیه ای و منطقه ای هستند که طراحی و اجرای آن با استفاده از امکانات مشترک محلی و ملی در استان امکانپذیر است. در بسته رونق تولید هم 54 طرح به مبلغ 28 میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شدند که از این تعداد 9 طرح با مبلغی بالغ بر 2 میلیارد و 800 میلیون تومان جذب شد.
*رونق مشاغل خانگی
مشاغل خانگی در چندسال اخیر مورد توجه قرار گرفت که از طریق آن می ‌توان رونق اقتصادی خانوار را به همراه داشت و یا هزینه های خانوار را پایین آورد، اما سر و سامان دادن به این بخش با مشکلات و زمان بسیاری نیاز داشت، بالاخره با همت جهادی کشاورزی مشاغل خانگی در قائمشهر به سر و سامان رسیدند و 22 طرح با هزینه 676 میلیون تومانی به بانک معرفی شدند. مشاغل خانگی همانند شغل های دیگر نیاز به حمایت دارند و از میان طرح هایی که ارائه شد حدود 5 طرح مورد پشتیبانی قرار گرفت که از میان آمار ها 17 طرح به صورت مستقل بوده است. علاوه بر مشاغل خانگی، جهاد کشاورزی در بحث اشتغال فراگیر توانست 12 طرح را با مبلغ بیش از 7 میلیارد تومان جذب کند. در بخش تسهیلات صندوق ملی هم چهار طرح با هزینه ‌ای بالغ بر دو میلیارد و 640 میلیون تومان جذب شده است.
* حمایت جهاد کشاورزی با تسهیلات کرونا
با گسترش ویروس کرونا در ایران و جهان بسیاری از مشاغل با مشکلات اقتصادی مواجه شدند اما با کمک ‌های به موقع دولت‌ها توانستند بار دیگر بر روی پا های خود با‌‌ایستند و چرخه اقتصاد را به گردش در آورند. به دلیل فراگیر شدن ویروس کرونا بسیاری از مشاغل از بین رفتند. اکثر مردم مازندران به کشاورزی مشغول هستند که با گسترش ویروس کرونا با مشکلاتی مواجه شدند و طبیعتا در این شرایط نقش مدیریت جهاد کشاورزی پر رنگ خواهد بود. جهاد کشاورزی قائمشهر به همین منظور و در جهت حمایت از واحدهای خرد 48 طرح با هزینه ای بالغ بر 240 میلیون تومان را به بانک معرفی نمود که به 30 طرح با مبلغ 150 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد. همچنین 34 واحد تولیدی خسارت دیده از کرونا با اشتغال 265 نفر با اعتبار 3 میلیارد و 650 میلیون تومان به بانک معرفی شدند و برای خسارت دیدگان سیل نیز بیش از 843 میلیون تومان تسهیلات جذب شد.
* تولید سالانه 500 تن لیمو ترش
کشاورزان شهرستان قائمشهر در مساحت 8.5 هکتار به تولید لیمو ترش مشول هستند. از این میزان 6 هکتار در روستای خرماکلا و مابقی در روستاهای اوجی تالار، المشیر، کاسگرکلا و سید ابوصالح قرار دارند. اکنون 49 بهره بردار لیمو ترش در این شهرستان فعالیت می کنند که تولید سالانه این شهرستان به 500 تن می رسد. همچنین در بخش تولید گل و گیاه هم این شهرستان فعالیت مناسبی دارد که 12 هکتار مساحت گل و گیاه در قائمشهر است که مساحت گل و گیاه در فضای باز نیز حدود هفت هکتار می باشد. 40 نفر در روستای خرماکلا در بخش تولید گل و گیاه فعالیت می کنند.
* ریکنده خاستگاه تولید نیشکر در ایران
از 150 سال گذشته تاکنون در روستای ریکنده کاشت و تولید نیشکرانجام می‌شود که کیفیت تولید نیشکر این منطقه سر زبان‌ها است. اصولا برداشت نیشکر در روستای ریکنده به صورت سنتی انجام می شود اما جهاد کشاورزی تصمیم دارد با پیشرفت علم، برداشت این محصول را هم مکانیزه کند. با این روش در بخش مصرف بهینه کود و آب صرفه جویی می شود. جهاد کشاورزی در این زمینه کلاس های آموزشی برگزار نموده و تلاش می کند تا در بخش سامان ‌دهی کارگاه نیشکر اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین جهاد کشاورزی قائمشهر با مرکز توسعه نیشکر در اهواز هم وارد تعامل شد تا از آخرین یافته های کارشناسان در این بخش در جهت تولید بهتر مطلع شده و اطلاعات لازم را در اختیار نیشکرکاران شهرستان قرار دهند. اکنون تعداد بهره‌برداران نیشکر در قائمشهر 400 نفر و میزان تولید این محصول 2.5 تن است.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار