تنها دغدغه ام دریافت تسهیلات بانکی است / 60 نفر در پرورش ماهیان خاویار مشغول می شوند\

تنها دغدغه ام دریافت تسهیلات بانکی است / 60 نفر در پرورش ماهیان خاویار مشغول می شوند

  • کد خبر: 2111100674
  • چاپ
  • انتشار: 04 دی 1399 - 15:41

ایران در پرورش ماهی خاویار در جهان زبانزد است، هر چند در چند سال گذشته رقیبان تلاش کردند خاویار ایران را از آن خود کنند اما کیفیت خاویار کشورمان سبب شده که همچنان جهانیان خواهان خاویار ایران باشند. استان مازندران در این صنعت علارغم محدودیت های فرآوان رتبه اول تولید را در کشور دارد، در صورت اعطای تسهیلات مناسب، رفع موانع اداری و حمایت مسئولین از این صنعت زود بازده، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار می توان ارز آوری مناسبی را نیز برای کشور و استان به همراه داشته باشد.


به گزارش استناد نیوز؛ علی جهانتاب رئیس هیات مدیره شرکت پرورش ماهیان خاویاری مروارید سیاه و نگین کاسپین می باشد که با توجه به تحصیلات آکادمیک و علاقه ای که به پرورش ماهیان خاویاری دارد وارد این عرصه شده است اما علارغم وعده های داده شده برای حمایت در سال جهش تولید، مدتی است که درگیر بروکراسی های اداری شده و حمایت های مورد نظر را دریافت نمی کند، ماهنامه اقتصادی مقیاس در این راستا مصاحبه ای با وی انجام داده‌ که در ادامه می‌خوانید.
*سلام، در ابتدا توضیح دهید چرا به سمت پرورش ماهیان خاویاری رفتید؟
باسلام و تشکر از شما بابت انعکاس مشکلات بخش تولید به مسئولین استان مازندران و کشور، بنده از زمان دانشجویی به ذهنم آمد که پرورش ماهی خاویار را انجام دهم. زیرا محل زندگیمان نزدیک ساحل دریا بود و با صید و صیادی آشنایی کامل داشتم. سال 67 به متولی تشکیلات اداره کل شیلات مازندران مراجعه کردم اما در این زمینه استقبالی نشد. این انگیزه در من بیشتر شد که با دریافت مدرک دانشگاهی پرورش ماهی خاویار را گسترش دهم و کارآفرینی نمایم.
• چه شد که در نهایت وارد این عرصه شدید؟
در منطقه ما پروژه خاویار توسط شخص دیگری بیش از ده سال پیش استارت خورد و به مرحله بهره برداری رسید، همین امر موجب انگیزه مضاعف در من شد تا مجددا برای ورود به این صنعت اقدام کنم. در ابتدا با موانع بسیار زیاد در بخش اداری برخورد کردم که در نهایت با کمک دوستان و توکل به خدا از سال 93 استارت این پروژه زده شد و با همکاری اداره منابع طبیعی، امور اراضی و مجموعه مسئولان ذی‌ ربط در شیلات، زمینی به مساحت 40 هزار متر مربع در قالب پرورش ماهیان خاویاری تحویل داده شد.
*چه اقداماتی تاکنون برای پروژه انجام داده‌اید و در چه مرحله ای قرار دارید؟
جاده‌‌های دسترسی به ساحل و کارگاه برای این پروژه آماده شد واقدامات اولیه فضایی برای نگهبانی و ساختمان اداری، انجام شد اما به دلیل قرار گرفتن این زمین در محدوده و حریم شهرداری کوهیخیل، برای دریافت مجوز از شهرداری مربوطه موانع بسیاری را پشت سر گذاشتیم و سازمان نظام مهندسی شهری بر اساس تعرفه‌ای که داشتند مبلغ قابل توجه‌ ای برای اخذ پروانه و نقشه برداری ساختمانی از ما طلب کردند. با توجه به این که کار ما تولیدی است انتظار داریم در سال جهش تولید، مسئولان نگاه ویژه ای به ما داشته باشند و موانعی از این دست را با تعامل بیشتر از سر راه تولید بردارند. یکی از دغدغه های اصلی ما صدور پروانه ساختمانی است.
* از تسهیلات بانکی که معمولا برای چنین پروژه های در نظر گرفته می شود، بهره مند شدید؟
برای دریافت تسهیلات به عنوان تبصره 18 بند الف که از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای طرح هایی مانند پروژه ماهی خاویار مصوب شده، به پست بانک معرفی شدم. هزینه های اولیه که انجام داده ایم مورد تایید مدیریت پست بانک استان قرار گرفت و در این زمینه وثیقه های لازم را نیز در اختیار بانک قرار داده ام و همچنان منتظر جواب بانک هستیم، امیدوار بودیم با دریافت تسهیلات 216 میلیارد ریالی که مورد تایید قرار گرفته، در مدت یک سال فاز به فاز کار را به سرانجام برسانیم تا 24 هزار متر مربع حوزچه سرپوشیده مورد نظر ساخته شود، اما متاسفانه درگیر بروکراسی اداری در پست بانک کشور شده ایم، برخی استعلام ها بیش از ده بار انجام شده اما باز هم مانع تراشی می شود.
* این پروژه چه مقدار در بخش اشتغالزایی موثر است؟
این پروژه جز پروژه های ملی است و در اشتغال زایی نقش بسزایی دارد. بیش از 60 نفر به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار می شوند. افق روشنی برای این طرح می بینیم تا به اینجا خداوند همراه ما بود و مسئولان نیز کمک بسیاری کردند که اگر تسهیلات بانکی زودتر پرداخت شود و مجوزات لازم برای ساخت صادر شود، میتوانیم با سرعت بیشتری پروژه را به بهره برداری برسانیم.
* ظرفیت این پروژه در تولید چه مقدار خواهد بود؟
در این مجموعه سالانه حدود 160 تن گوشت قابل استحصال است که این توانایی وجود دارد به 350 تن افزایش یابد و در سال بیش از پنج و نیم تن تولید خاویار برداشت خواهد شد.
*در پایان چه انتظاری از مسئولان دارید؟
هزینه نهایی این پروژه مبلغی بالغ بر 50 میلیارد تومان است که بخشی از آن از آورده های شخصی و بخشی از طریق تسهیلات تامین خواهد شد. برای پرورش ماهیان گوشتی در منطقه ساری با دو خانواده شروع کردیم. برای آبگیری حوزچه مشکلی نداریم و امیدواریم مسئولین مساعدت های لازم را در جهت پرداخت تسهیلات و رفع موانع اداری داشته باشند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار