قیمت پرتقال مازندران / افزایش 150 درصدی شب عید\

قیمت پرتقال مازندران / افزایش 150 درصدی شب عید

  • کد خبر: 2111100738
  • چاپ
  • انتشار: 16 دی 1399 - 14:51

ستاد تنظیم بازار قیمت خرید هرکیلوگرم پرتقال مازندران برای شب عید در کف کامیون را ۱۰۵ هزار ریال اعلام کرد که حدود ۱۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.

به گزارش استناد نیوز و به نقل ازایرنا ، پارسال کار گروه تنظیم بازار میوه شب عید کشور ، مازندران را مسئول خرید و تامین ۴۰ هزار تن پرتقال به قیمت ۴۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم کرده بود ، ولی امسال بدون اعلام مقدار خرید قیمت پرتقال تامسون شمال به ازای هر کیلوگرم را ۱۰۵ هزار ریال اعلام کرد.

این قیمت برای تحویل کف کامیون در مازندران تعیین شده است به این معنی که تمامی هزینه‌های تبعی مانند شست و شو ، سورتینگ ، سردخانه و حمل‌ونقل و بازرسی از باغ تا انبار بر عهده فروشنده است و هزینه های پس از تحویل کف کامیون در مازندران را هم خریدار تقبل می کند.

قیمت پرتقال در بازار شب عید هم با اعمال هزینه حمل و نقل و سود متعارف خرده فروشی تعیین می شود.

دولت طی چند سال گذشته با هدف تنظیم بازار میوه شب عید و تقویت جایگاه تولید کنندگان در برابر دلالان ، تامین و ذخیره سازی پرتقال مورد نیاز استان های کشور را بر عهده مازندرن گذاشت.

امسال با توجه به شرایط بازار مرکبات در فصل برداشت که با اقبال خریداران مواجه بود، دولت قیمت پرتقال مازندران را برای تنظیم بازار شب عید با تاخیر یک ماهه اعلام کرده است، اقدامی که به نظر می رسد با هدف حفظ تعادل بازار به نفع تولید کننده و مصرف کننده بوده است. همچنین دولت امسال بر خلاف سال های گذشته برای خرید پرتقال شب عید از مازندران سهمیه تعیین نکرده است.

خرید تضمینی میوه شب عید یکی از سیاست های دولت است که در چند سال اخیر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اجرایی می شود.

مسئولان مازندران  قیمت ۱۰۵ هزار ریال در هر کیلوگرم برای ذخیره پرتقال شب عید را مناسب برای باغداران می دانند. پرتقال ذخیره سازی شده برای شب عید باید سالم باشد و بر اساس مقررات توسط اتحادیه باغداران و سورتینگ داران خریداری و عرضه شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در پی اعلام قیمت خرید پرتقال شب عید به خبرنگار ایرنا گفت : تا کنون ۸۵ درصد محصول پرتقال از باغات مرکبات استان برداشت شده است و پیش بینی ما این است که یک سوم از محصول برداشت شده که معادل ۷۰۰ هزار تن می شود ، توسط باغداران و سورتینگ داران در حال ذخیره سازی است.

هادی ایزدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وضعیت کیفی و کمی مرکبات امسال استان را مطلوب توصیف کرد و توضیح داد : سالانه متوسط اعلام ستاد تنظیم بازار برای خرید و ذخیره سازی پرتقال شب عید ۴۰ هزار تن بوده است ، این در حالی است که امسال به دلیل شرایط مناسب تولید فقط ۲۰۰ هزار تن بیشتر از سال قبل ذخیره سازی در حال انجام است.

وی ادامه داد : اگر چه قیمت ستاد تنظیم بازار به نسبت سال گذشته حدود یک و نیم برابر بیشتر است ، اما در مجموع با مدیریت صحیح باغداران و حذف واسطه ها قیمت این محصول در سر باغ و بازار مصرف منطق اقتصادی پیدا کرده است و به طور یقین با توجه به مقدار تولید و عرضه ، قیمت نهایی پرتقال در بازار شب عید برای باغداران و مصرف کنندگان رضایت بخش خواهد بود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران متوسط قیمت پرتقال سر باغ را حدود هفت هزار تومان اعلام کرد و بیان داشت : علاوه بر ذخیره ، روزانه چندین کانتینر پرتقال وارد بازار می شود و در واقع  هیچ کمبودی در تولید و عرضه انواع مرکبات تا پایان سال نداریم و قیمت این محصول در بازار مصرف نیز بر اساس عرضه و تقاضا است. 

برداشت مرکبات مازندران با  ارقام زودرس نارنگی از ۱۵ شهریور آغاز شد و اکنون باغداران مشغول برداشت پرتقال هستند که ۷۰ درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می دهد. 

جهاد کشاورزی مازندران پیش بینی کرد که امسال در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن مرکبات در استان برداشت شود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار