آواز امیری و کئی‌پلای مازندران ثبت ملی شد\

آواز امیری و کئی‌پلای مازندران ثبت ملی شد

  • کد خبر: 2111100749
  • چاپ
  • انتشار: 17 دی 1399 - 15:01

آواز امیری خوانی ، مهارت ساختن و نواختن ساز سنتی " دسرکوتن " و پخت " کئی پلا " به همراه پخت هفت نوع غذای سنتی دیگر از استان مازندران به عنوان میراث ناملموس فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به‌گزارش استناد نیوز و به نقل از ایرنا ، وزارت میراث فرهنگی امروز چهارشنبه از ثبت ملی ۳۳ میراث‌فرهنگی ناملموس کشور خبر داد که ۱۰ اثر از این تعداد مربوط به مازندران است.

بر اساس اعلام دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، مهارت پخت شیرینی سنتی پِشتِ زیک ، مهارت پخت نان محلی سوس نون ، مهارت پخت کَیچیله نون و نان قندی محلی منطقه سوادکوه از دیگر میراث ناملموس  فرهنگی مازندران است که در فهرست ملی ثبت شده است.

وزارت میراث فرهنگی همچنین مهارت پخت دِلِه دَکِرده نون که نان پیازی منطقه سوادکوه روستای درمیان است ، مهارت پخت غذای کَیی‌پلا یا بیجی پلا ، مهارت پخت نان شیرینی محلی گاتا منطقه سوادکوه در دهستان اوریم رودبار و مهارت پخت نان محلی پنجه‌کَش را هم در فهرست آثار ملی ثبت کرده است.

تا کنون بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی مازندران در دولت تدبیر و امید با همکاری میراث فرهنگی کشور ثبت ملی و یک اثر نیز ثبت جهانی شد.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار