52 قطعه آب بندان در مازندران لایروبی می شود / توانایی مازندران برای حل مشکل کمبود دانه های روغنی و علوفه + ویدئو\
  • فرزین فرهادی در گفتگو با استناد نیوز؛

52 قطعه آب بندان در مازندران لایروبی می شود / توانایی مازندران برای حل مشکل کمبود دانه های روغنی و علوفه + ویدئو

  • کد خبر: 2111100925
  • چاپ
  • انتشار: 19 بهمن 1399 - 17:28

مدیریت آب و خاک امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران از برنامه ریزی برای لایروبی و مرمت 52 قطعه آب بندان در سطح این استان خبر داد و افزود: امسال طرح مرمت و بهسازی آب بندان های برخی مناطق استان در دست اجرا است، بنابراین امیدواریم با همت مسئولین استانی بتوانیم اعتبارات بیشتری را به این بخش اختصاص دهیم.

 فرزین فرهادی روز شنبه در گفت و گو با استناد نیوز، افزود: از جمله فعالیتهایی که وزارت و جهاد کشاورزی استان در طی 2 سال گذشته توانست اجرایی کند، بحث مرمت و بهسازی آب بندان ها در سطح این استان بوده است.

وی با اعلام اینکه مازندران یکی از استان های پرباران و از لحاظ منابع آبهای سطحی بسیارغنی است، گفت: متاسفانه در این استان از پتانسیل غنی آبهای سطحی، بدرستی استفاده نمی شود.

مدیریت آب و خاک امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران، آب بندان را یک سازه بومی با قدمت بالا اعلام کرد و افزود: متاسفانه در سالیان گذشته امکان لایروبی آب بندان ها وجود نداشت بنابراین این امر سبب خرابی دیواره ها، رسوب گذاری و همچنین کاهش حجم آبگیری ذخیره آب آنها شده است.

فرهادی تعداد آب بندان های سطح این استان را 931 قطعه با مساحت 19 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بدلیل عدم لایروبی این تعداد آب بندان ها، حداکثر میزان آبگیری به 340 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

 وی تاکید کرد: با تامین اعتبار و لایروبی آب بندان ها و ایستگاه پمپاژ میتوانیم میزان ذخیره سازی را به بیش از یکهزار میلیون متر مکعب برسانیم.

مدیریت آب و خاک امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در سال گذشته 42 قطعه آب بندان در سطح این استان لایروبی و بازسازی شده است، بیان کرد: با لایروبی این تعداد آب بندان ها 20 میلیون متر مکعب به ظرفیت ذخیره آب آنها اضافه شده است.

فرهادی از برنامه ریزی برای لایروبی و مرمت 52 قطعه آب بندان در سطح این استان خبر داد و افزود: امسال طرح مرمت و بهسازی آب بندان های برخی مناطق استان در دست اجرا است بنابراین امیدواریم با همت مسئولین استانی بتوانیم اعتبارات بیشتری را به این بخش اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه آب بندان یک سازه است که با زیست بوم استان سازگاری کاملی دارد، گفت: آب بندان ضمن آنکه برای تامین آب کشاورزی موثر است، حتی می تواند برای پرورش شیلات، ماهیان گرم آبی و همچنین در بحث گردشگری روستایی و اشتغال هم موثر باشد.

 

زهداری اراضی مشکل کشاورزی مازندران

وی یکی از معضلات بخش کشاورزی را زهداربودن اراضی اعلام کرد و ادامه داد: واردات روغن به کشور ما یکی از معضلات دراین بخش است چرا که ما هر ساله بخش عمده ای از نیاز داخلی را از طریق واردات در حال جبران کردن هستیم.

مدیریت امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان دیگر مشکل این استان را تامین علوفه برای دامداران اعلام کرد و گفت که اگر بتوانیم با همت مسئولین، استاندار و نمایندگان اعتباراتی را برای زهکشی جامع استان در نظر بگیریم، می توانیم در بحث تولید دانه های روغنی و علوفه، گام موثری را برداریم.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار