دسترسی به منابع فرهنگی / تحقق رویای کتابخانه‌داری روستانشینان قائمشهری\

دسترسی به منابع فرهنگی / تحقق رویای کتابخانه‌داری روستانشینان قائمشهری

  • کد خبر: 2111100977
  • چاپ
  • انتشار: 02 اسفند 1399 - 15:43

– برخوداری از فضا و امکانات کتابخانه‎ عمومی یکی از نیازهای مهم مردم روستانشین شهرستان قائمشهر بود که در دولت تدبیر و امید با افتتاح ۲ باب کتابخانه عمومی روستایی، رویای روستانشینان این شهرستان را برای کتابخانه‌داری محقق کرد.

به گزارش استناد نیوز رییس اداره کتابخانه عمومی شهرستان قائمشهر  گفت: مشکل محرومیت روستاهای قائمشهر از نعمت کتابخانه عمومی چالشی چندین ده ای بود که نه تنها روستاییان به خصوص جوانان را از دسترسی به منابع فرهنگی محروم می‌کرد، بلکه برای دسترسی به فضای کتابخانه ای آنها را مجبور به عزیمت به شهر و متحمل هزینه می کرد.

مونیکا زارعی افزود: برخی از اهالی روستانشین قائمشهر باید مسافت طولانی برای برخوداری از فضا و امکانات کتابخانه عمومی را تا شهر طی می کردند که خطرات و هزینه مالی گوشه ای از این مشکلات بود.
وی ادامه داد: اما در دولت تدبیر و امید و با اولویت قرار گرفتن روستاها برای توسعه کتابخانه های عمومی، ۲ باب کتابخانه در مناطق روستایی قائمشهر ساخته و بهره برداری شد تا اهالی این روستاها کتابخانه دار شوند.
رییس اداره کتابخانه عمومی قائمشهر با اعلام اینکه هم اکنون سه باب کتابخانه شهری و ۲ باب کتابخانه روستایی در سطح این شهرستان وجود دارد، گفت: اولین کتابخانه روستایی در بهمن ماه سال ۹۴ و با هزینه ای حدود ۴۰۰ میلیون تومان در روستای قراخیل بنام مرحوم حسین‌گران به بهره برداری رسید که هم اکنون بیش از یکهزار و ۵۰۰ عضو دارد.
به گفته زارعی دومین کتابخانه روستایی هم در سال ۹۵ و با هزینه ای حدود ۸۰۰ میلیون تومان در روستای قادیکلای بزرگ بنام حسینعلی رستگار به بهره برداری رسید که تاکنون یکهزار نفر عضوگیری کرده است.
وی خدمات کتابخانه ای را برای مناطق روستایی هانند شهرها حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: بخش قابل توجهی از جوانان و به خصوص دانش آموزان در روستاها زندگی می کنند که باید از دسترسی آسان ، ایمن و سریع به فضا و امکانات کتابخانه ای داشته باشند.
رییس اداره کتابخانه عمومی قائمشهر از برتری ۲ کتابخانه شهید حسینعلی رستگار و مرحوم حسین گران در ۲سال پیاپی در جشنواره ملی عشایر و روستاهای دوستدار کتاب خبر داد و گفت: این ۲ کتابخانه در حال حاضر از امکانات مدرن و همچنین منابع خوبی برخوردار هستند که آنها را در رده کتابخانه های برتر استان قرار می دهد که همچنان در حال توسعه منابع کتابی می باشند.
پیشرفت ۹۰ درصدی سالن آمفی تئاتر کتابخانه قائمشهر
رییس اداره کتابخانه عمومی قائمشهر توسعه و تجهیز کتابخانه‌های شهرستان اشاره کرد و گفت: طرح بازسازی و احیای سالن آمفی تئاتر کتابخانه شهر قائمشهر که در سال ۹۷ آغاز شد، هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
زارعی با اعلام اینکه تاکنون بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای تجیهزات و بازسازی این سالن هزینه شده است، افزود: تکمیل و ساخت این سالن نیازمند ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار است.
وی با بیان اینکه کف پوش، صندلی ها، سیستم صوتی، سامانه گرمایشی و سرمایشی، دوربین مداربسته و تجهیزات دیگر در سالن آمفی تئاتر نصب شده است، افزود: پرده نمایش، تجهیزات اتاق گریم و ویدئو پروژکتور این سالن باقی مانده است تا به طور کامل به بهره برداری برسد.
قائمشهر با ۳۱۰ هزار نفر جمعیت چهارمین شهرستان پرجمعیت استان مازندران محسوب می شود که دارای بیش از ۱۲۰ روستا است و از این تعداد روستای قراخیل و قادیکلای بزرگ از جمله پرجمعیت‌ترین روستاهای این شهرستان محسوب می شود.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار