علت ناکارآمدی شوراهای شهر در استان مازندران و نارضایتی مردم\

علت ناکارآمدی شوراهای شهر در استان مازندران و نارضایتی مردم

  • کد خبر: 2111101041
  • چاپ
  • انتشار: 06 فروردين 1400 - 12:55

شوراهای شهری که با هدف مشارکت مردم در مدیریت شهری ایجاد شد به دلیل عملکرد پر ابهام روز به روز از مردم فاصله گرفته و از اهداف خود دور شده اند و نتوانسه اند رضایت آنان را جلب نمایند.

به گزارش استناد نیوز، تقویت رابطه شهروندان با مديريت شهري موضوع مهمي است که می تواند  به تحقق و پايداري نظام مردم سالاري در جامعه  بيانجامد، انتخابات شورای شهر نقطه عطف توجه به حقوق شهروندی در تعیین سرنوشت شهر توسط شهروندان است. در يک نگاه جامع شوراها تبلور تحقق حقوق شهروندي مي باشند، با این نگاه و با توجه به فلسفه وجودی شوراهای شهر همواره باید شاهد شور و هیجانی مضاعف در بدنه مردم برای تعیین سرنوشت شهر در انتخابات شورای شهر می بودیم. اما متاسفانه با دور شدن منتخبین شوراهای شهر از این نگاه اعتماد، اهمیت و مشارکت مردم در انتخابات شهری افول کرده است.

با نگاهی به عملکرد شوراهای شهر در استان مازندران طی دوره های گذشته، دلیل این دید منفی بخشی از مردم به انتخابات مهم شورای شهر کاملا روشن خواهد بود، اتفاقات، حواشی و مفاسدی که در این نهاد مردمی در دوره پنجم و دوره های گذشته بوقوع پیوست را می توان مهمترین دلیل بدبینی ها به شوراهای شهر دانست.

بطور کلی می توان با قاطعیت عنوان کرد بخش بزرگی از مردم از عملکرد شورا در شهرهای قائمشهر، آمل، بابلسر، بهشهر، نکا، نوشهر، چالوس، فریدونکنار، سرخرود، جویبار، سوادکوه و ... رضایت نداشته اند و تکلیف شورای شهرهایی چون ساری، بابل و سلمان شهر نیز کاملا مشخص است.

 متاسفانه در هر دوره، برخی از اعضای شورا با هزینه هایی هنگفت وارد این نهاد مردمی می شوند و برای جبران هزینه های خود دست به اقداماتی می زنند که منافع مردم و شهر را با چالش های جدی مواجه می سازد، فشار به شهرداران برای رسیدن به مقاصد مالی و بعضا سیاسی خود یکی از مهمترین معضلاتی است که مجموعه مدیریت شهری را در تقابل با یکدیگر و اهداف ابتدایی شورای شهر قرار می دهد.

از سوی دیگر شعارهای پوپولیستی و نمایشی که معمولا در سال پایانی دور چهارساله شوراها در جهت فریب افکار عمومی شاهد آن هستیم و ریخت و پاش های نامتعارفی که برای رسیدن به اهداف انتخاباتی و نه منافع شهری صورت می گیرد، موجب انجام پروژه های غیر کارشناسانه و ناتمامی می شود که  بدهی هایی برای شهر به ارمغان می آورد.

اما راهکار برای برگرداندن قطار شوراهای شهر به ریل توسعه شهری؛ انتخابی از روی شناخت و آگاهی توسط مردم شهر و انتخاب افرادی شایسته و اصلح برای مدیریت شهری و همچنین تشدید نظارت ها بر این نهاد مردمی به منظور جلوگیری از هرگونه فضای آزاد برای دست اندازی به اموال مردم و شکل گیری فساد است، که با توجه به گسترش نفوذ فضای مجازی و اینترنت در زندگی مردم، آگاهی بیشتر آنها و توجه وِیژه ای که در نهادهای نظارتی ایجاد شده ، می توان به آینده ای روشن در این زمینه امیدوار بود.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار