5 هزار و 678 داوطلب در انتخابات شوراهای روستایی مازندران ثبت نام کردند / حد نصاب در 575 روستا\

5 هزار و 678 داوطلب در انتخابات شوراهای روستایی مازندران ثبت نام کردند / حد نصاب در 575 روستا

  • کد خبر: 2111101069
  • چاپ
  • انتشار: 21 فروردين 1400 - 10:16

ستاد انتخابات مازندران از ثبت نام پنج هزار و ۶۷۸ نفر به عنوان داوطلب نامزدی شورای اسلامی روستاهای استان خبر داد و اعلام کرد که تاکنون آمار تعداد ثبت نامی‌ها در ۵۷۵ روستا به حد نصاب رسیده است.


به گزارش استناد نیوز، بر اساس گزارش جمع بندی که کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات مازندران جمعه شب و در پایان پنجمین روز ثبت نام منتشر کرد ، تاکنون در یکهزار و ۹۲۴ روستا فرد یا افرادی با نام نویسی ، مراتب داوطلبی خود را اعلام کرده اند ولی در ۵۷۲ روستا هم کسی نام نویسی نکرده است.
طبق اعلام این کمیته ، برای ششمین دوره شوراهای اسلامی ، ۲ هزار و ۴۹۶ روستای مازندران واجد شرایط برگزاری انتخابات و داشتن شورا هستند.
مازندران بیش از سه هزار روستای دارای سکنه دارد که در دوره پنجم ، انتخابات شوراها در ۲ هزار و ۶۷۹ روستا برگزار شده بود.
موکول کردن ثبت نام به روزهای پایانی
بیشترین آمار نام نویسی طی این مدت در روز پنجشنبه با یکهزار و ۸۸۶ نفر ثبت شد و کمترین هم مربوط به یکشنبه و نخستین روز نام نویسی با ۴۸۰ نفر بوده است.
با این وصف ، مجموع داوطلبانی که تاکنون ثبت نام کرده اند هشت درصد بیشتر از دوره پنج روزه ثبت نام در دوره پنجم است. در آن دوره طی پنج روز پنج هزار و ۲۵۹ نفر نام نویسی کرده بوند.
بررسی آماری روند ثبت نام شورای روستایی در مازندران برای دوره پنجم نشان می دهد که حدود ۷۰ درصد نام نویسی داوطلبان در ۲ روز پایانی بویژه در آخرین روز انجام شده بود . در آن دوره حدود ۱۱ هزار نفر از مجموع ۱۶ هزار و ۷۱ ثبت نامی ، در ۲ روز پایانی نام نویسی کرده بودند. آمار ثبت نامی های روز پایانی هم حدود هفت هزار و ۴۰۰ نفر بود.
افزایش حدود ۶۰ درصدی حضور بانوان
طبق گزارش کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات مازندران ، از مجموع افرادی که تاکنون داوطلب نامزدی شورای روستایی شده اند ، ۳۳۴ نفر معادل حدود ۶ درصد را بانوان تشکیل می دهد.
با این وصف ، آمار زنانی که تکنون ثبت نام کردند حدود ۶۰ درصد بیشتر از شورای پنجم است. در آن دوره طی پنج روز ۲۱۲ نفر زن ثبت نام کرده بودند.
جدول تفکیکی آمار ثبت نامی ها همچنین نشان می دهد که ۷۰ درصد از کسانی که تاکنون ثبت نام کرده اند فاقد سابقه حضور در شوراها هستند.
به لحاظ میزان تحصیلات هم ۴۸ درصد ثبت نام شدگان دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم هستند . ۲۳ درصد دیپلم ، هشت درصد فوق دیپلم ، ۱۷ درصد لیسانس و بقیه هم فوق لیسانس ، دکترا و یا دارای تحصیلات حوزوی هستند.
بیشترین آمار ثبت نامی به لحاظ سنی هم مربوط به گروه سنی ۴۱ تا ۴۵ سال با یکهزار و ۱۱ نفر و کمترین هم گروه سنی زیر ۳۰ سال با ۲۳۱ نفر است.
از لحاظ جغرافیایی نیز بیشترین آمار ثبت نام مربوط به شهرستان ساری با ۷۳۵ نفر و کمترین هم شهرستان فریدونکنار با ۳۴ نفر است.
ثبت‌نام داوطلبان نامزدی ششمین دوره شورای اسلامی روستاها از صبح دوشنبه ۱۶ فروردین ماه آغاز شد و تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۲ همین ماه ادامه خواهد داشت.
بر اساس قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تعداد اعضای شورای در روستاهای دارای تا یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت سه نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل و در روستاهای دارای بیشتر از یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت هم پنج نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی البدل است .
ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و تیره های عشایری روز ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار می شود.

 



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار