تبلیغات زودهنگام کاندیداهای انتخابات شورای شهر در مازندران / تخلفی که می تواند موجب رد صلاحیتشان شود\
  • اختصاصی استنادنیوز؛

تبلیغات زودهنگام کاندیداهای انتخابات شورای شهر در مازندران / تخلفی که می تواند موجب رد صلاحیتشان شود

  • کد خبر: 2111101122
  • چاپ
  • انتشار: 10 ارديبهشت 1400 - 15:28

مطابق قانون هرگونه تبلیغات زودهنگام انتخاباتی توسط کاندیداها در فضای فیزیکی و مجازی تخلف و جرم است اما متاسفانه برخی کاندیداهای شورای شهر در مازندران بی توجه به قانون درحال انجام تبلیغات هستند

به گزارش استناد نیوز، بر اساس ماده 61 آئین نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا «فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها 8 روز قبل از روز اخذ رأی آغاز و تا 24 ساعت قبل از آن ادامه می‌یابد»، در تبصره این ماده مصوب مجلس نیز تاکید شده است هرگونه فعالیت تبلیغات انتخاباتی توسط کاندیداها و هوادارانشان قبل و بعد از زمان تعیین شده ممنوع  می باشد.

همچنین انجام هر عمل تبلیغاتی پیش از زمان مقرر از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی هم مشمول همین تخلف می‌شود و با قانون شکنان برخورد خواهد شد.

متاسفانه در استان مازندران و بخصوص در شهرهای پرجمعیت آن مانند ساری، قائمشهر، بابل و آمل که همواره از رقابت انتخاباتی سخت و پر حرارتی برخوردار هستند شاهد نمونه های متعدد تبلیغات زودهنگام برخی کاندیداها با نام و بعضا بدون نام و از طریق شعارهای انتخاباتی هستیم.

تا جایی که در برخی از این شهرها کاندیداها به منظور جا انداختن شعار انتخاباتی خود در ذهن مردم، اقدام به توزیع تراکت های تبلیغاتی و بعضا نصب آن بر در و دیوار شهر و خانه های مردم می نمایند! برگزاری برخی جلسات انتخاباتی نیز به گوش می رسد، موضوع دیگری که نمود یافته، تبلیغات مستقیم و زودهنگام برخی از کاندیداها از طریق فضای مجازی  است که هرکدام از این موارد می تواند به عنوان تخلف انتخاباتی تلقی شده و حتی موجب رد صلاحیت فرد خاطی شود.

این مورد را از جنبه های گوناگون می توان مورد نقد قرار داد، اول اینکه برخی از کاندیداها اطلاعات لازم در خصوص نحوه معرفی قانونی خود به مردم را نداشته و با دریافت مشاوره های نادرست به اقداماتی می پردازند که تخلف انتخاباتی محسوب می شود، هرچند این موارد از روی ناآگاهی روی می دهد اما در هر صورت فعل خلاف صورت گرفته، از طرفی هر فردی که توانایی قانون گذاری در پارلمان شهری را در خود می بیند می بایست پیش از ورود به عرصه انتخابات نسبت به این قوانین آگاهی لازم را کسب نماید.

دوم، اقدامات آگاهانه افراد به منظور فراهم نمودن فرصتی بیش از آنچه قانون تعیین کرده است برای پیشی گرفتن از سایر رقبا می باشد، در این موارد بعضا کاندیداها با زیر پا گذاشتن حقوق سایر شهروندان، ایجاد مزاحمت هایی از طریق ارسال پیامک و مراجعه حضوری، تولید زباله های کاغذی و آلودگی بصری فضای شهر سعی در معرفی خود دارند که علاوه بر اینکه دستگاه های نظارتی مربوطه باید طبق قانون با متخلفین برخورد نمایند، این تخلفات از دید مردم دور نخواهد ماند.

سوم، علیرغم اینکه به کرات اعلام شده است با توجه به شیوع ویروس کرونا تبلیغات کاندیداها باید در فضای مجازی و در مهلت قانونی صورت بگیرد، برخی همچنان با تفکری سنتی، بدون توجه به سلامت جامعه و مردم شهر، اقدام به برگزاری جلسات خانگی، نشست های تبلیغاتی و راه اندازی ستادهایی به این منظور می نمایند، این موارد علاوه بر این که تخلف انتخاباتی محسوب می شود، به دلیل به خطر انداختن سلامت جامعه در شرایط بحرانی کرونا در استان مازندران قابل بخشش نیست.

گروه رسانه ای استناد به منظور آگاهی بخشی به مردم در انتخابی اصلح، مواردی از این دست تخلفات انتخاباتی را اطلاع رسانه خواهد نمود تا مخاطبین تفاوت بین عمل و وعده های شیرین برخی از کاندیداها را دیده و آگاهانه به پای صندوق های رای حاضر شوند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار