خوابی جدید برای کشاورزان برنج کار / تنها راه جلوگیری از افزایش قیمت برنج واردات است؟!\
  • اختصاصی استنادنیوز؛

خوابی جدید برای کشاورزان برنج کار / تنها راه جلوگیری از افزایش قیمت برنج واردات است؟!

  • کد خبر: 2111101312
  • چاپ
  • انتشار: 26 تیر 1400 - 11:11

جلوگیری و یا تاخیر در اجرای ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت این محصول، موضوع مکاتبات این روزهای گمرک ایران و وزارت صمت می باشد که نگرانی های بسیاری را برای مردم خطه شمال به همراه دارد

به گزارش استناد نیوز، هرساله در زمان برداشت برنج در شمال کشور تصمیماتی مطرح و رسانه ای می شود که لرزه بر اندام کشاورزان زحمت کش خطه شمال که با تحمل سختی های فرآوان قصد درو محصول یک سال زراعی خود را دارند می اندازد.

اخیرا شاهد مکاتباتی بین گمرک ایران با وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر به تاخیر انداختن ممنوعیت واردات برنج که هر ساله از اول مردادماه تا پایان آبان ماهاعمال می شود، هستیم در این مکاتبات مواردی مانند نگرانی از بابت کمبود و افزایش قیمت برنج در بازار هستیم، موضوعی که به نظر به کام و برای مردم مطرح می شوند اما در عمل شیرینی کام عده ای دلال و بازرگان وابسته را شیرین خواهند کرد!

نگرانی از بابت افزایش سرسام آور قیمت برنج به عنوان محصول استراتژیک کشور و منبع ارتزاق بسیاری از مردم شمال کشور، درحالی مطرح می شود که در تمامی اقلام و کالاهای اساسی شاهد نرخ تورمی مشابه هستیم، برای مثال قیمت نان طی 15 سال گذشته حدود 3000 درصد یعنی 30 برابر افزایش یافته است.

دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت برنج به عنوان یک کالای استراتژیک چه کرده است؟ قیمت سم و کود و مواد مصرفی کشاورزان تا نرخ های کارگری و فرآوری طی سال های اخیر افزایش سرسام آوری را تجربه کرده است اما موجب نگرانی مسئولین نشد، اکنون که حاصل دسترنج کشاورزان در زمین های کشاورزی با تمام سختی ها به بار نشسته است، این نگرانی ها مطرح می شود.

تجربه نیز از زمان تخصیص ارز دولتی برای واردات به کالاهای اساسی و واردات چوب بستنی تا به امروز ثابت کرده، اتخاذ این تصمیمات و نگرانی ها چیزی جز بهبود معیشت مردم را هدف قرار داده است.

از نمایندگان دولت در استان های شمالی بخصوص مازندران و گیلان به عنوان قطب های اصلی محصول برنج و از نمایندگان مجلس در این استان ها انتظار می رود برای حق کشاورزان و زندگی و معیشت مردم استان خود فریاد سر دهند و به اقدامات عوام فریبانی در این خصوص نپردازند.



telegramestenadnews

نظر دادن

1990862 531 27181

instagram estenad

telegram estenad

فرم جذب خبرنگار استنادنیوز

 

آخرین اخبار